Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"No brand minnen" i Mac Pro Late 2013

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Jag köpte en Mac Pro Late 2013, "Cylindern", för några månader sedan. Det vara bara 12 gb ram installerat, så för någon vecka sedan bytte jag ut de minnen som satt i mot 2 x16 gb ram. Men det som gör mig fundersam är att de 3 x 4gb som satt i när jag köpte datorn (på Elgiganten) har in har något märkesnamn, t.ex Kingstone, Crucial. Och jag undrar om allt står rätt till, använder verkligen Apple RAM-minnen som inte ens har märkesnamn?

Hälsningar Ingemar

Fungerar datorn så är det inga konstigheter. Inget ovanligt att köpa minnesmoduler som det inte står Apple på.

PS: har svårt att förstå vad du skriver. En aning osammanhängande.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Fungerar datorn så är det inga konstigheter. Inget ovanligt att köpa minnesmoduler som det inte står Apple på.

PS: har svårt att förstå vad du skriver. En aning osammanhängande.

Hur kan du veta att det inte är ovanligt med omärkta minnesmoduler? Jag har aldrig varit med om att auktoriserade säljare erbjuder no brand minnen. Det här är min sjunde Apple-dator sedan 1996, och det här är första gången som en dator levereras med omärkta ramminnen. Jag har inte förväntat mig att det ska "stå Apple" på minnet, det är inte det jag frågar om. Vad jag undrar är varför det är omärkta minnen och framförallt om det har hänt någon annan som har köpt Mac Pro Late 2013.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-24 19:47

Det handlar alltså om en liten klisterlapp. Ibland, oftast sitter den där, ibland inte. Apple är kända för att kapa kostnader, och en klisterlapp är mest just det - en kostnad. Ingen mening med att märka upp något som ingen ändå kommer att se/läsa. Såna minnen som kunder köper, ja de har en klar fördel att de är uppmärkta - igenkänning -> reklam.

Öppna Systeminformation.app och kolla under "Minne".
Där ser du Tillverkare/Artikelnummer och ibland tom serienummer.
Konverera hexvärdet till ASCII här http://www.rapidtables.com/convert/number/hex...
och gör en googling.
0x434D5341384758334D314131333333433920 -> CMSA8GX3M1A1333C9 -> första träffen är på www.corsair.com

Ursprungligen av Tindrabild:

Hur kan du veta att det inte är ovanligt med omärkta minnesmoduler? Jag har aldrig varit med om att auktoriserade säljare erbjuder no brand minnen. Det här är min sjunde Apple-dator sedan 1996, och det här är första gången som en dator levereras med omärkta ramminnen. Jag har inte förväntat mig att det ska "stå Apple" på minnet, det är inte det jag frågar om. Vad jag undrar är varför det är omärkta minnen och framförallt om det har hänt någon annan som har köpt Mac Pro Late 2013.

Micron-minnen blir så gott som aldrig märkta till OEM så som Apple.

Men när de blir märkta av Micron så är det dotterbolaget Crucial som säljer dem.

1
Bevaka tråden