Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återställning . Hjälp!

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-17 16:40

Någon här som kan hjälpa mig hur jag ska gå tillväga för att installera om OS X på min MacBook Air ifrån sent 2010?

Har letat i x antal dagar nu men inte hittat något som hjälper.

Jag ska sälja den och ville därmed radera hårddisken och installera om OS X men när jag raderat hårddisken kommer jag inte in i den igen på något sätt.

En mapp med ett frågetecken kommer upp vid start, denna kommer jag förbi genom att trycka på alt tangenten.

Då kommer jag till en meny där jag ska välja nätverk, samtidigt finns en ruta som det står "Internet Recovery" på som jag trycker på.

Efter ett tag kommer jag till "Mac OS X-verktygsprogram" och där tar det stopp, oavsett vad jag gör.

Återskapa ifrån Time Machine-säkerhetskopia kan jag inte eftersom jag inte har någon time machine.

Installera om Mac OS X har jag försökt med men kommer inte längre än att jag ska logga in på App Store, där stannar den och säger att objektet inte är tillgängligt (Mac OS X Lion som den ska installera). Har läst att detta kan bero på att man inte köpt OS X med det Apple ID man skriver in men det har jag gjort, det fungerar ändå inte.

Få hjälp på nätet hjälper inte.

Skivverktyg hjälper mig inte heller, har varit inne där och raderat hårddisken flera gånger om men det hjälper ju liksom inte. En annan sak som jag inte heller får att fungera är att kunna välja "Säkerhetsalternativ" när jag ska radera en hårddisk, den knappen är "otryckbar".

Någon som skulle kunna hjälpa mig?

Tack!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-17 16:53

Skapa installationsmedia på USB med Diskmaker X på en annan Mac?

Ursprungligen av Gojja:

...Har läst att detta kan bero på att man inte köpt OS X med det Apple ID man skriver in men det har jag gjort.

Är du säker på att just Lion är inköpt med det Apple-id-kontot? Det är kanske senare versioner du har köpt?

En väg att komma runt problemet:
- Från en annan dator, gå in i Mac App Store, och ladda ner den senaste OS X-installationen du har köpt.
- Med den installationsfilen skapar du ett bootningsbart USB-minne. (DiskMakerX)
- Använd USB-minnet för att installera på den raderade datorn.

Edit: Tvåa på det tipset. Reboot81 hann före. Så går det när man börjar skriva, och sedan går ifrån datorn en stund.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-17 17:38

Tack!!! Ska testa detta! Läste på något forum om hur man gjorde ett bootningsbart USB minne men då gjorde man det själv genom att flytta några filer ifrån image filen, hur som så fungerade det inte.

Hmmm, osäker faktiskt. Kan det ha varit så att datorn kom förinstallerad med Lion? Då kanske det inte fungerar? När jag går in i diskhanteraren så har jag något som heter disk1 och sen under den står det något med Lion...

Någon som vet varför jag inte kan radera allt innehåll och välja säkerhetsalternativ? Den knappen är gråmarkerad så kan inte trycka på den...

Ursprungligen av Gojja:

Tack!!! Ska testa detta! Läste på något forum om hur man gjorde ett bootningsbart USB minne men då gjorde man det själv genom att flytta några filer ifrån image filen, hur som så fungerade det inte.

Hmmm, osäker faktiskt. Kan det ha varit så att datorn kom förinstallerad med Lion? Då kanske det inte fungerar? När jag går in i diskhanteraren så har jag något som heter disk1 och sen under den står det något med Lion...

Någon som vet varför jag inte kan radera allt innehåll och välja säkerhetsalternativ? Den knappen är gråmarkerad så kan inte trycka på den...

Diskhanteraren? Menar du skivverktyget?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-17 21:25

Just det, skivverktyg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-18 09:14

Men hur blir det, anledningen till formateringen är att jag ska sälja datorn. Om jag gör ett bootningsbart USB minne med nya OS X som jag laddat ner ifrån App Store med mina inloggningsuppgifter.

Det är väl ändå säkert att sälja datorn med detta installerat, alltså själva OS X är väl inte knutet till mina kontouppgifter på något sätt?

Ursprungligen av Gojja:

Men hur blir det, anledningen till formateringen är att jag ska sälja datorn. Om jag gör ett bootningsbart USB minne med nya OS X som jag laddat ner ifrån App Store med mina inloggningsuppgifter.

Det är väl ändå säkert att sälja datorn med detta installerat, alltså själva OS X är väl inte knutet till mina kontouppgifter på något sätt?

Då är det så enkelt som att du håller in cmd + R när du hör uppstartsljudet. Sedan går du till verktyg och sedan Skivverktyget. Där formaterar du Machintosh HD.
http://computers.tutsplus.com/tutorials/how-t...

Sen startar du om med cmd + R igen och väljer installera om OSX och väljer Macintosh HD.

Se till att ta backup innan.

Ursprungligen av Gojja:

Men hur blir det, anledningen till formateringen är att jag ska sälja datorn. Om jag gör ett bootningsbart USB minne med nya OS X som jag laddat ner ifrån App Store med mina inloggningsuppgifter.

Det är väl ändå säkert att sälja datorn med detta installerat, alltså själva OS X är väl inte knutet till mina kontouppgifter på något sätt?

Nej, det är inte knutet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-18 10:55

Tack för all hjälp! Nu har jag fått igång datorn, dock kvarstår en fråga.

Nu när jag går in i skivverktyg så kan jag inte välja radera? Den knappen är gråmarkerad, tidigare kunde jag trycka på den men inte välja säkerhetsalternativ? Någon som vet varför?

Då datorn dels använts till företag vill jag radera allt innehål med säkerhet att inget går att återställa. Hur går jag tillväga när dessa knappar är gråmarkerade?

Tack!

Ursprungligen av Gojja:

Tack för all hjälp! Nu har jag fått igång datorn, dock kvarstår en fråga.

Nu när jag går in i skivverktyg så kan jag inte välja radera? Den knappen är gråmarkerad, tidigare kunde jag trycka på den men inte välja säkerhetsalternativ? Någon som vet varför?

Då datorn dels använts till företag vill jag radera allt innehål med säkerhet att inget går att återställa. Hur går jag tillväga när dessa knappar är gråmarkerade?

Tack!

Har du ställt dig på Macintosh HD (partionen, del av hårddsiken) eller på hårddiskens namn? Jag tippar på att du har ställt dig på hårddiskens namn och inte själva partionen. Du ska markera Macintosh HD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-18 11:41
Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du ställt dig på Macintosh HD (partionen, del av hårddsiken) eller på hårddiskens namn? Jag tippar på att du har ställt dig på hårddiskens namn och inte själva partionen. Du ska markera Macintosh HD.

Har provat båda, blir ingen skillnad oavsett vilken jag ställer mig på...

Ursprungligen av Gojja:

Har provat båda, blir ingen skillnad oavsett vilken jag ställer mig på...

Då gör du fel Ladda upp en bild.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-19 09:49

Hmmm, hur gör jag då? Kan jag ladda upp en bild här på forumet?

Gärna en bild på hela skrivbordet. Startade du upp med CMD + R?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-19 11:44

Det är inga problem att radera när jag startar upp med CMD + R
Har även fått datorn att fungera efter att jag gjorde ett startbart USB minne med El Capitan med Diskmaker X, det som är problemet är att när jag är inne i OS X och där går till skivverktyg kan jag inte radera, det hela handlar om att jag vill komma åt funktionen säkerhetsalternativ så jag kan göra en formatering med säkerhet att inget går att återställa eftersom datorn mycket använts inom företaget...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-03-19 11:56

Av detta drar jag slutsatsen att du har bootat OSX och inte kört CMD-R (Recovery boot). det ser i alfafall ut så på min dator också i det läget.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-03-19 11:57
Ursprungligen av Gojja:

Det är inga problem att radera när jag startar upp med CMD + R
Har även fått datorn att fungera efter att jag gjorde ett startbart USB minne med El Capitan med Diskmaker X, det som är problemet är att när jag är inne i OS X och där går till skivverktyg kan jag inte radera, det hela handlar om att jag vill komma åt funktionen säkerhetsalternativ så jag kan göra en formatering med säkerhet att inget går att återställa eftersom datorn mycket använts inom företaget...

Du måste boota i Recovery för annars kan du inte radera disken. Det är lite som att såga av grenen som du sitter på när du försöker samma sak fast bootat i OSX. Och det har datorn koll på och därför gråar den ut det alternativet åt dig så att du inte gör fel av misstag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-19 12:44

Ok, då har jag fått svar på ena frågan

Kvarstår gör frågan varför jag inte får upp/kan trycka på 'säkerhetsalternativ'? När jag bootat med cmd + r kan jag som sagt välja radera men thats it. Då finns ingen knapp med säkerhetsalternativ och som jag förstår det är det där man väljer att den ska skriva över disken föera gånger för att inget ska kunna återställas?

Ursprungligen av Gojja:

Ok, då har jag fått svar på ena frågan

Kvarstår gör frågan varför jag inte får upp/kan trycka på 'säkerhetsalternativ'? När jag bootat med cmd + r kan jag som sagt välja radera men thats it. Då finns ingen knapp med säkerhetsalternativ och som jag förstår det är det där man väljer att den ska skriva över disken föera gånger för att inget ska kunna återställas?

Då måste du boota upp från en extern disk.

Säker på att inte en vanlig formatering duger? Om man ska vara på den säkra sidan så bör man byta disk helt och hållet.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Då måste du boota upp från en extern disk.

Säker på att inte en vanlig formatering duger? Om man ska vara på den säkra sidan så bör man byta disk helt och hållet.

Det ringer en liten klocka att man tagit bort alternativet säker radering och att måste trixa lite för att få till det. Med reservation för att jag är ute och cyklar fullständigt.

Ursprungligen av pmarriott:

Det ringer en liten klocka att man tagit bort alternativet säker radering och att måste trixa lite för att få till det. Med reservation för att jag är ute och cyklar fullständigt.

Tror det ska finnas kvar. Här står det iaf att det finns i Lion:
http://www.macworld.com/article/2906499/mac-9...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-19 18:01

Frågan behandlad här och den bör finnas kvar...
http://www.99mac.se/forum/t/315680-saker-rade...

Men jag får inte upp den, väldigt konstigt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-19 18:05

Nu hittade jag svaret på nästa fråga också

På SSD hårddiskar finns inte alternativet tillgängligt.

https://support.apple.com/sv-se/HT201949

1
Bevaka tråden