Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

.pdf program till Mac OS?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2016-03-16 10:07

Letar efter program för att kunna läsa och söka i pdf filer på CD. Vill också kunna lägga över hela innehållet från CDn på tex GoogleDrive/OneDrive.
Finns det ngn med erfarenhet av Foxit Reader?
Annat förslag?

  • Medlem
  • 2016-03-16 10:19

Förhandsvisning.

Är det någon speciell funktion eller egenskap som du är ute efter, och som saknas i Förhandsvisning (Preview) och Adobe Reader?

För de två är väl annars de uppenbara valen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-16 14:57

Förhandsvisning är bra, Skim har bra funktioner för visning/sökning (i dokument) samt ett (eget) system för att göra anteckningar (på) dokumentet.

Men det är inte mycket som Förhandsvisningen inte klarar av.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2016-03-16 15:32
Ursprungligen av alix:

Förhandsvisning.

Har använt Förhandsvisning när jag läst och sparat ner. När jag jobbade med PC använde jag Adobe Acrobat Pro för att låsa filer med lösenord som jag la på Webben. Har inte hittat den funktionen i Förhandsgranskning.
Vill också kunna markera och klippa ut text i en pdf och klistra in som text så jag fortsätta arbeta med den.

Senast redigerat 2016-03-16 16:39
Ursprungligen av ricnil:

Har använt Förhandsvisning när jag läst och sparat ner. När jag jobbade med PC använde jag Adobe för att låsa filer med lösenord som jag la på Webben. Har inte hittat den funktionen i FV.

Se: https://support.apple.com/kb/PH20224?locale=e...

Ursprungligen av ricnil:

Vill också kunna markera och klippa ut mm

Hur menar du? Text är väl bara cmd + C och bilder makerar du och sparar? Är det ett område inom en pdf som du vill spara som en bild använder du cmd + shift + 4.

Ursprungligen av ricnil:

...använde jag Adobe för att...

Adobe är ett företag, inte ett program. De har många program i sitt sortiment.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-16 16:34
Ursprungligen av ricnil:

Har använt Förhandsvisning när jag läst och sparat ner. När jag jobbade med PC använde jag Adobe för att låsa filer med lösenord som jag la på Webben. Har inte hittat den funktionen i FV.
Vill också kunna markera och klippa ut mm

Då har du inte letat!
Programmen som följer med OS X är ofta väl dokumenterade.
Kika i hjälpmenyn, och skriv in "lösen". Första träffen ger det du söker.

Skiljer lite på hur PDF:en är uppbyggd, ibland kan man markera som man vill. Annars kan man beskära eller skärmdumpa.

Senast redigerat 2016-03-16 16:50
  • Medlem
  • Linköping
  • 2016-03-16 16:41
Ursprungligen av reboot81:

Då har du inte letat!
Programmen som följer med OS X är ofta väl dokumenterade.
Kika i hjälpmenyn, och skriv in "lösen". Första träffen ger det du söker.

Tack! Det hade jag missat. Glömmer ofta bort att använda Hjälp.
Vill förstås bara skydda filen mot ändringar.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2016-03-16 16:50
Ursprungligen av reboot81:

Förhandsvisning är bra, Skim har bra funktioner för visning/sökning (i dokument) samt ett (eget) system för att göra anteckningar (på) dokumentet.

Men det är inte mycket som Förhandsvisningen inte klarar av.

Har du jobbat med Skim? Vill kunna låsa pdf fil så man bara kan läsa, inte ändra i filen utan lösenord.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-16 16:52
Ursprungligen av ricnil:

Tack! Det hade jag missat. Glömmer ofta bort att använda Hjälp.
Vill förstås bara skydda filen mot ändringar.

Det kan du inte göra med Förhandsvisning. Det man erbjuds är kryptering av filen med lösenord så att filen inte kan läsas av obehöriga.
Apple har vad jag förstått en egen lösning, och inte den som Adobe mfl kör med.
Däremote kan du alltid skaffa Adobes programvara som stödjer skrivskydd med mera.

Skim stödjer varken att spara med lösenord eller skrivskydd. Kan dock läsa/låsa upp lösenordsskyddade filer skapade i FV.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-16 17:12
Ursprungligen av ricnil:

Letar efter program för att kunna läsa och söka i pdf filer på CD. Vill också kunna lägga över hela innehållet från CDn på tex GoogleDrive/OneDrive.
Finns det ngn med erfarenhet av Foxit Reader?
Annat förslag?

Eftersom man kan skapa ett PDF-dokument från valfri fil i OS X, så kan man "skriva ut till PDF" och sätta på lite mer begränsningar.
http://www.macworld.com/article/1167638/how_t...
Tex skydda mot utskrift. Skyddet mot att kopiera text&grafik är tandlöst - Skim låter mig kopiera fritt, trots "begränsningen". Å andra sidan kan man alltid skärmdumpa, och sedan skriva ut om man vill.

Något 100% skydd mot ändring av ett dokument finns nog inte - såvida man inte kör en lösning där filen signeras och erbjuder spårbarhet.
-Vilken nivå på dokumentskydd behöver du? Pratar vi träningsschema för korplaget eller juridiska dokument?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2016-03-16 22:08
Ursprungligen av reboot81:

Eftersom man kan skapa ett PDF-dokument från valfri fil i OS X, så kan man "skriva ut till PDF" och sätta på lite mer begränsningar.
http://www.macworld.com/article/1167638/how_t...
Tex skydda mot utskrift. Skyddet mot att kopiera text&grafik är tandlöst - Skim låter mig kopiera fritt, trots "begränsningen". Å andra sidan kan man alltid skärmdumpa, och sedan skriva ut om man vill.

Något 100% skydd mot ändring av ett dokument finns nog inte - såvida man inte kör en lösning där filen signeras och erbjuder spårbarhet.
-Vilken nivå på dokumentskydd behöver du? Pratar vi träningsschema för korplaget eller juridiska dokument?

Det handlar om historiska dokument som jag vill inte ska kunna förvanskas. Även en liten ändring som ibland tar tid att upptäcka kan strula till dokumentet.
Behöver inte strypa möjligheten att skriva ut.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-16 22:36
Ursprungligen av ricnil:

Det handlar om historiska dokument som jag vill inte ska kunna förvanskas. Även en liten ändring som ibland tar tid att upptäcka kan strula till dokumentet.
Behöver inte strypa möjligheten att skriva ut.

Så länge det visas på en skärm så kan man skärmdumpa innehållet, ändra som man vill och skapa en till synes identisk fil. Så det går inte att skydda sig mot, iaf inte utan investeringar i ett komplett system där man verifierar varje dokument.

Mitt råd är att du publicerar PDF-filerna på ett ställe, och nämner den här adressen i varje dokument. Då kan alltid läsaren gå till källan (din sida) och jämföra.

Även om någon är vänlig och lägger upp en fil från ett bolag så skulle jag inte till fullo lita på det dokumentet - jag skulle ladda ner det från källan. Enda sättet att lita på saker och ting är att ta det med så få (eller inga) mellanhänder.
Vill någon lägga upp Folksams hemförsäkringsvillkor med ändrade klausuler så finns det inget som stoppar dem.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2016-03-17 09:54
Ursprungligen av reboot81:

Så länge det visas på en skärm så kan man skärmdumpa innehållet, ändra som man vill och skapa en till synes identisk fil. Så det går inte att skydda sig mot, iaf inte utan investeringar i ett komplett system där man verifierar varje dokument.

Mitt råd är att du publicerar PDF-filerna på ett ställe, och nämner den här adressen i varje dokument. Då kan alltid läsaren gå till källan (din sida) och jämföra.

Även om någon är vänlig och lägger upp en fil från ett bolag så skulle jag inte till fullo lita på det dokumentet - jag skulle ladda ner det från källan. Enda sättet att lita på saker och ting är att ta det med så få (eller inga) mellanhänder.
Vill någon lägga upp Folksams hemförsäkringsvillkor med ändrade klausuler så finns det inget som stoppar dem.

Tänkvärt inlägg med bra råd.
Går på lagomlinjen och anger källan.
Svårt att bestämma mig för vilket program jag ska använda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-05 23:49
Ursprungligen av reboot81:

Förhandsvisning är bra, Skim har bra funktioner för visning/sökning (i dokument) samt ett (eget) system för att göra anteckningar (på) dokumentet.

Men det är inte mycket som Förhandsvisningen inte klarar av.

Har försökt att använda Skim i min iMac men får bara detta som svar:
"Skim 2.app" kan inte öppnas eftersom det kommer från en oidentifierad utvecklare.

Kan programmet bara användas i iPhone eller kan/vågar jag koppla bort säkerhetsinställningarna?

Är Skim lika bra eller bättre än PDFpenPro4 som jag råkar ha i programmappen?

Vetgirig men oerfaren...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-06 11:28
Ursprungligen av Fierro:

Har försökt att använda Skim i min iMac men får bara detta som svar:
"Skim 2.app" kan inte öppnas eftersom det kommer från en oidentifierad utvecklare.

Kan programmet bara användas i iPhone eller kan/vågar jag koppla bort säkerhetsinställningarna?

Är Skim lika bra eller bättre än PDFpenPro4 som jag råkar ha i programmappen?

Vetgirig men oerfaren...

Se till att ladda ner Skim från http://skim-app.sourceforge.net/
Appen ska heta "Skim.app".
För att starta den så väljer du antingen en lägre säkerhetsnivå för vilka appar som din dator kan köra till "Var som helst" (dvs datorn tillåts starta vilket program som helst) eller så högerklickar du på appen och väljer "Öppna". Då skapas ett undantag för den appen.

Skim är bra, framförallt om man vill läsa eller skapa noteringar i PDF-filer.
PDFpenPro är ett verktyg för att redigera/skapa PDF.
Men version 4, den kom väl 2010 eller nåt? Dagens version är 7.3.4...

  • Medlem
  • 2016-04-06 12:42

Den nyfikne bör kanske veta att pdf kan läsas, och man kan söka i dem, via de vanliga webbläsarna som Safari, Chrome och Firefox.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-07 03:10
Ursprungligen av reboot81:

Se till att ladda ner Skim från http://skim-app.sourceforge.net/
Appen ska heta "Skim.app".
För att starta den så väljer du antingen en lägre säkerhetsnivå för vilka appar som din dator kan köra till "Var som helst" (dvs datorn tillåts starta vilket program som helst) eller så högerklickar du på appen och väljer "Öppna". Då skapas ett undantag för den appen.

Skim är bra, framförallt om man vill läsa eller skapa noteringar i PDF-filer.
PDFpenPro är ett verktyg för att redigera/skapa PDF.
Men version 4, den kom väl 2010 eller nåt? Dagens version är 7.3.4...

___________________________________________

Tack, ska ladda ner Skim på ett nytt sätt.

Jag har använt PDFpenPro4 för att lägga in text samt en norrpil på en situationsplan, och då fungerade den bra. Har inte utforskat om det finns ytterligare fördelar ännu.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-07 10:44
Ursprungligen av Fierro:

Tack, ska ladda ner Skim på ett nytt sätt.

Jag har använt PDFpenPro4 för att lägga in text samt en norrpil på en situationsplan, och då fungerade den bra. Har inte utforskat om det finns ytterligare fördelar ännu.

Text och pilar lägger man lätt in i med Förhandsvisning. Mycket smidigare än Skim på den punkten.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2016-04-07 13:56
Ursprungligen av reboot81:

Text och pilar lägger man lätt in i med Förhandsvisning.

Verkar som att Förhandsvisning har det mesta. Var hittar jag någon bra manual/Tips&Tricks till Förhandsvisning?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-07 14:04
Ursprungligen av ricnil:

Verkar som att Förhandsvisning har det mesta. Var hittar jag någon bra manual/Tips&Tricks till Förhandsvisning?

https://support.apple.com/sv-se/HT201740

Den inbyggda hjälpen går igenom det mesta.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2016-04-07 14:44
Ursprungligen av reboot81:

https://support.apple.com/sv-se/HT201740

Den inbyggda hjälpen går igenom det mesta.

Den var BRA ? Tack för hjälpen med HJÄLPEN!

1
Bevaka tråden