Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bytt HD i Mac, kopierat över data men kan inte flytta mappar

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-13 12:31

Jag bytte hårddisk på min dotters MacBook, installerade nytt system, flyttade över alla hennes mappar från den gamla hårddisken till den nya.

Men nu kan hon inte göra någonting med dem utan att allt ska kopieras istället för att flyttas.

Jag förstår att det har någonting med rättigheter att göra, men eftersom det bara gäller mappar och data så borde det väl gå att hantera som vilka mappar som helst?

Jag har kvar den gamla disken så det går att starta upp från den om något måste göras från den identiteten.

Hon skulle uppskatta hjälp så att hon kan använda sin data som vanligt

Jag hade ju klonat in innehållet från den gamla disken till den nya, och sedan uppgraderat systemet på den nya.

Eller först installerat nytt system, och sedan använt Flyttassistenten för att få in användare, program och dokument från den gamla disken.

Har hennes användare läs och skrivrättigheter?

Vad menar du med att allt ska kopieras istället för att flyttas? Filerna är väl redan kopierade till den nya hårddisken?

Förklara även hur du gjorde för att kopiera över filerna. Även bra med info om datormodell samt version på OSX.

Edit: håller med Jesper. Att göra så är "standard".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-13 14:14

1. Bytte hårddisk
2. Installerade nytt system
3. Kopplade in gamla hårddisken via USB
4. Kopierade över mappen med data (video, text, bilder) inga program
5. Mappen med data finns nu på hennes nya "dator" då det effektivt är en ny Mac.

När hon nu ska göra någonting med denna data så kan hon inte flytta någonting utan måste kopiera (runt 30GB).

MacBook Unibody 2.4GHz C2D 8GB
Gick från Mac OS X 10.6.8 till Mac OS X 10.9.5

Gjort samma process som om hårddisken/systemet kraschat och en dataräddning gjorts för att flytta över till ny dator, vilket jag gjort många gånger åt folk med "död" Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-13 14:28

I princip så handlar det om att flytta ren data från en dator till en annan disk. Data som man samlat, genererat som man sedan vill hantera från andra datorer i framtiden oberoende av användare och konton.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-13 15:38

Jag tror jag har löst det; Ändrat mapp Sharing & Permissions till Everyone = Read/Write och sedan kopierat innehållet i mappen och inte själva mappen. Har ett gäng med hårddiskar från äldre datorer som jag håller på att samla för arkivering av data och sedan kassera HD.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-13 18:27

När du "kopierade" första gången, du skapade inte i själva verket ett alias istället?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-13 20:37
Ursprungligen av kenjon:

När du "kopierade" första gången, du skapade inte i själva verket ett alias istället?

Nope, hela mappen på 50GB.

Att jag installerat en ny disk och flyttar över data är egentligen oväsentligt eftersom jag lika gärna kan ha flyttat över från en användares Mac till en annan, effekten är densamma.

Som jag ser det, att hela tiden använda en flytta assistent och anse att data bara tillhör en Mac är att inte ha data som en separat enhet.

1
Bevaka tråden