Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn känner inte av SD-kort

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Fick ett problem idag när jag köpte ett nytt Sony SD-kort (Sony 32GB UHS-I SDHC Memory Card (Class 10)). Kortet visas inte någonstans i systemet när jag sätter in det i min SD-kortläsare som är inbyggt i min MacBook Pro (13-inch, Mid 2012). Har provat att sätta i och ta ut det flertalet gånger men det fungerar inte heller.

Efter första gången provade jag med med ett annat (Kingston Micro SD) och det fungerade utan problem. Efter att ha provat fram och tillbaka får jag inte rätt på det, detta samtidigt som det kort som fungerade till en början inte längre visas i systemet.

Någon som har en aning om vad problemet kan vara?

Tack på förhand!

Så du har köpt ett nytt SD-kort som inte fungerar. Du har testat med ett annat SD-kort och det kortet fungerar?

Köpt ett trasigt kort?

Ursprungligen av Alexanderww:

...detta samtidigt som det kort som fungerade till en början inte längre visas i systemet...

Menar du att det andra kortet du provade med, nu också har slutat fungera?

Ursprungligen av Alexanderww:

...Kortet visas inte någonstans i systemet...

Vad menar du med "inte någonstans"? Finder? Skivverktyg?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-03-09 09:11

Testat att formatera minneskortet?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-09 09:26

Stoppa i kortet, gå till -menyn, Om den här datorn, Systemrapport, Kortläsare. Funkar den ska det stå nåt i stil med:
Inbyggd SD-kortläsare:

Tillverkar-ID: 0x04ac
Produkt-ID: 0x8103
Revision: 1.00
Serienummer: 9133

Funkar läsaren och kortet ska du få massa mer info, typ ytterligare två stycken med ca 15 rader ytterligare med text.

Prova gärna att formatera kortet i en annan enhet som @bjorsi nämnt.

@barbapappa_86: Köpte ett nytt kort på Media Markt, det fungerar i min systemkamera men dyker inte upp när jag sätter i det i datorn. Varken i Finder, Skivverktyg.

@Jesper Ohlsson: Tidigare fungerade ett annat SD-kort men nu fungerar inget av korten.

@bjorsi: Gjort det fyra gånger i min Canon-kamera.

@reebot81: Detta får jag upp. Både med det nya och det som tidigare fungerat.

Built in SD Card Reader:

Vendor ID: 0x14e4
Device ID: 0x16bc
Subsystem Vendor ID: 0x14e4
Subsystem ID: 0x0000
Revision: 0x0010
Link Width: x1
Link Speed: 2.5 GT/s

De inbyggda kortläsarna är smidiga när de funkar, vilket de inte alltid gör…

Min i min MacBook Pro (15" mitten 2012) fungerar för det mesta, men inbland uppträder den som din. Ut och in med kortet ganska hårt uppåt 10 ggr så brukar det fungera. Den verkar inte känna av att det är något kort i annars. Har blåst rent så mkt jag kunnat, men inte skruvat isär den. Vissa kort verkar dock fungera något bättre; tror det beror på den fysiska passformen.

Precis samma problem med min förra MacBook Pro 13" och med min fars.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-09 20:38

SD-kortläsaren är det enda som pajjat på min 2011 13". Kan ju vara så att din oxå gjort sitt? Tack och lov finns det billiga och små USB/SD läsare.
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natve...
http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natve...

I likhet med @Jenkan och @reboot81 kan jag härmed bekräfta att livslängden på kortläsarna i MBP icke är evig.

MBP 15" early 2011.

Kortläsare All-In-One inköpt utomlands för en tjuga löste problemet. (Inkopplad f.ö. i en usb-hub för en lika maffig summa - den lever än!).

Tack allihopa för hjälpen, det uppskattas enormt!

Skaffade mig en billig SD-kortläsare för €11,99 på MediaMarkt (bor i Spanien).

Liknande fel.
Varken USB eller SD-kort fungerar på Macbook Air (2016, Mac OS X 10.13).
Jag får känslan av att drivrutinerna är avinstallerade eller något sådant.
Dvs inget SD-kort och inget USB fungerar på datorn.
Nått tips?

Antar att du startat om datorn? Om en buss exvis överbelastas så stängs den av. Hoppar igång igen efter en omstart.

Ursprungligen av Chaosstar:

Liknande fel.
Varken USB eller SD-kort fungerar på Macbook Air (2016, Mac OS X 10.13).
Jag får känslan av att drivrutinerna är avinstallerade eller något sådant.
Dvs inget SD-kort och inget USB fungerar på datorn.
Nått tips?

Testa det officiella programmet.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-03-07 22:31

Kolla System Information och läs i Console när du pluggar in dina minnen, kanske något dör.
Tyvärr tror jag på hårdvarufel i detta läge..

Händer även med mina externa läsare, ibland måste jag "rycka/jogga" sladden på datorsidan för att få igång den igen.
Hände mycket sällan innan Sierra/High Sierra.

Det är en elevs dator, ska felsöka den igen imorgon, tack för alla tips.

Ersatte lite filer med ”samma” filer från klasskompisens dator och uppdaterade sen till senaste uppdateringen.
Allt fungerar igen.

1
Bevaka tråden