Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd iMac

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag planerar att köpa en ny iMac (har en 27 iMac Mid 2010 nu) och jag undrar lite vad jag ska välja.
Jag vet att jag vill ha:

27 tum 5K
2 TB Fusion Drive
8GB minne (ska uppgradera sen själv)
Intel Core i5 (i7 känns onödigt)

Frågan är vilken processor och grafik jag ska ta.

3.2 ghz vs 3.3ghz är det nån större skillnad?
AMD Radeon R9 M380 vs AMD Radeon R9 M390 vs AMD Radeon R9 M395 spelar det nån roll om jag inte spelar spel?

Jag spelar inte spel på datorn, kanske nått webbaserat flashspel nån ggn, men aldrig några dyra stora skjutarspel.
Jag gör sällan videoredigering, men jag photoshoppar rätt ofta och packar upp många rar filer.
Annars är det standardanvändande, surfa, mail, musik, video, enklare program som gäller.

Datorn ska räcka i typ 5 år

Inga gigantiska skillnader i priset, men det känns onödigt att punga ut 1700 extra om det inte behövs...

Jag tänker ofta så här; Det är en maskin som du kommer att använda under flera års tid. Minst 3 år, sannolikt upp till 5 år.
Spendera därför de extra tusenlapparna för att maxa sånt som du inte kan byta senare.

2000,- på tre år blir 55,- i månaden. Eller knappt 2,- om dagen. Det får det helt enkelt vara värt.

Ursprungligen av carlsson:

Jag tänker ofta så här; Det är en maskin som du kommer att använda under flera års tid. Minst 3 år, sannolikt upp till 5 år.
Spendera därför de extra tusenlapparna för att maxa sånt som du inte kan byta senare.

2000,- på tre år blir 55,- i månaden. Eller knappt 2,- om dagen. Det får det helt enkelt vara värt.

Visst, absolut, jag förstår tänket. Det är som en svindyr tattuering, slår man ut priset på resten av sitt liv så blir det inte så dyrt.

Men man ska ändå ut med pengarna och har man inte så mycket till att börja med så måste man kompromissa lite.
Frågan är om det är värt att lägga ut för en marginelt bättre cpu om man kanske inte använder den fullt ut, samma med grafiken.

Är budgeten tajt, så kör på den billigare. Det är en kanonbra maskin oavsett!

??

För en som inte spelar nämnvärt på sin dator, spelar det nån roll med vilket av de 3 grafikkorten man har tror du?

Ursprungligen av breather:

För en som inte spelar nämnvärt på sin dator, spelar det nån roll med vilket av de 3 grafikkorten man har tror du?

Kommer inte spela någon roll.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2016-01-20 21:56

Hej,
Jag sitter i samma sits och håller på att titta på en ersättare för min iMac2010 27". Min fråga är om man inte bör välja en flashdisk istället för Fusiondriven som är standard? 256Gb räcker dock inte till, och 1Tb är för dyr!
Är det någon som har jämfört flash vs fusion?

Sorry för att ha kapat tråden!

Mvh
/J

Självklart har fusion drive jämförts med SSD och HDD, bara googla lite så hittar du. FD brukar prestera närmare en ren SSD och är en bra kompromiss om man måste ha mycket utrymme men ändå vill ha den snabbt.

Tänk på att det skiljer mellan olika modeller. Den lilla iMacen har en långsammare hårddisk än den stora, och till på det kommer 1-terabytarna med bara 24 GB SSD istället för 128.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-01-25 09:08

Sitter också lite i samma sits, funderar på en iMac 27" och blir inte riktigt klok på det här med valen av grafikkort.

Följande setup tittar jag på.
Uppgradera CPU till 4.0 Ghz i7 processorn för vad jag komit fram till så har den hyperthread support vilket kan vara bra.

Disk kommer jag att köra med 256GB SSD alternativet, har det i nuvarande maskin och klarar mig bra med det då jag mestaldels endast har operativ + installerade program på systemdisk, filer etc lagras extern på NAS och lokalt ansluten disk.

Sedan är det ju det här med vilket grafikkort man ska välja, mitt primära användningsområde är bildbehandling (lightroom+ ibland lite photoshop) samt dagligt användande som surf, mail etc, men spel är aldrig aktuellt så i mitt fall tror jag faktiskt att jag väljer det vanliga Radeon R9 M395 kortet med "endast" 2GB RAM.

Har kört med Mac Mini i ganska många år nu, den sista iMacen jag ägde var en 24" late 2008 modell, till den fanns en build to order option där man kunde välja att ha ett kraftfullare Nvidia kort än standardkorten, jag valde ett sådant med riktigt dåligt resultat då dom korten blev väldigt varma vilket resulterade i inbränningar i skärmen och att hårddiskarna gick sönder på löpande band så jag är personligen lite tveksam till att få installerat BTO kort i iMac, ett problem som Apple för övrigt aldrig erkände trots massvis med information på nätet om det vilket ju såklart bara gjorde det hela än värre.

Jag lånar tråden lite snabbt;
Jag har bestämt mig för den dyraste varianten av 27 tummarna men sedan finns det lite alternativ som man funderar på. Tanken är att den ska finnas med riktigt länge, men jag vill inte slösa pengar på sånt jag inte behöver, men inte heller dras med en undermålig maskin i flera år.
processor: är det skillnader i elförbrukning på i5 och i7? Hur bra håller sig en i5 om 7-8 år? Skiljer sig prestandan mycket åt?
Grafikkort: går det lika bra att redigera 4k video på M395 kortet som M395X? Vad jag läst är X-mallen bara marginellt snabbare. Motiverar det extra minnet verkligen pengarna? (ca 2.700kr). (Spel har jag Nintendo för.)
Lagring: 512gb flash plus externa diskar. Räcker USB3 när man redigerar 4k material från den externa disken, eller är det thunderbolt som gäller?
RAM köps externt.

Tacksam för alla svar!
/Julle

i7:an verkar vara 50% snabbare och dra 50% mer ström, men den får ju också 50% mer gjort. Den kommer fortfarande vara snabbare om 7-8 år oavsett om datorn är obsolet eller inte.

Huruvida du har nytta av ett snabbare grafikkort när du redigerar video vet jag inte. Inte heller om USB 3 räcker, men det känns som att det borde hänga mer på hårddisken du kopplar in än USB-bussen. Du får ju 5 Gbit/s på USB 3 och det borde både räcka och bli över.

Jag skulle satsat på en SSD istället för Fusion, även om storleken blir avsevärt mindre. Fusion är en mekanisk hårddisk med bara en ytterst liten del SSD. Vad gäller val av processor så fläska på med det bästa som går, det är nämligen en dold användning av processorns "lanes" i förhållande till bildskärmen och grafiken - prestandan kommer att bli avsevärt bättre.

Tyvärr hittar jag inte artikeln där det uppdagades, men jag ska leta lite mer inatt om intresset finns.

Ja det där läser jag gärna mer om. Processorn lanes? Hmm...

Ursprungligen av Segas:

Jag skulle satsat på en SSD istället för Fusion, även om storleken blir avsevärt mindre. Fusion är en mekanisk hårddisk med bara en ytterst liten del SSD. Vad gäller val av processor så fläska på med det bästa som går, det är nämligen en dold användning av processorns "lanes" i förhållande till bildskärmen och grafiken - prestandan kommer att bli avsevärt bättre .

Till en början var jag helsåld fusion, tills jag insåg hur lite 128gb är - speciellt när man uppgraderar minnena. Extern lagring kommer jag ändå behöva förr eller senare.

Blir nog en i7 istället för det fetare grafikkortet. Tackar så mycket!

Ursprungligen av storjoel:

Till en början var jag helsåld fusion, tills jag insåg hur lite 128gb är - speciellt när man uppgraderar minnena. Extern lagring kommer jag ändå behöva förr eller senare.

Blir nog en i7 istället för det fetare grafikkortet. Tackar så mycket!

Jag skulle rekommendera en Time Capsule som extern lagring; både ett stabilt, snabbt och snyggt nätverksnod.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Ja det där läser jag gärna mer om. Processorn lanes? Hmm...

Ja, något med PCI-E lanes till GPU'n. Det hade trixats friskt för att kunna drivs skärmen i 5K @ 60hz. Fick mycket att göra inatt med jobbet så jag har inte kunnat leta upp artikeln åt dig.

Kom att tänka på en grej till; är flashdiskar mindre benägna att sunka ihop än traditionella? Går hårddiskarna att byta om dem pajar eller är dem fastlödda?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-03-08 08:40
Ursprungligen av storjoel:

Till en början var jag helsåld fusion, tills jag insåg hur lite 128gb är - speciellt när man uppgraderar minnena. Extern lagring kommer jag ändå behöva förr eller senare.

Blir nog en i7 istället för det fetare grafikkortet. Tackar så mycket!

Tror du blir nöjd, precis en sådan uppsättning jag kör på min iMac.

Valde i7 och 256GB SSD internt i maskinen då jag har både NAS för långtidslagring samt några externa USB3 diskar som jag jobbat mot.

Har inte testat någon redigering i 4K men testat lite både i iMovie och Final Cut och för vanligt material rullar maskinen på mycket bra.

Ursprungligen av storjoel:

Kom att tänka på en grej till; är flashdiskar mindre benägna att sunka ihop än traditionella? Går hårddiskarna att byta om dem pajar eller är dem fastlödda?

Vet jag inte, allt kan gå sönder. Går egentligen inte att byta. Den är inte lödad men en specialmodul som ingen annan säljer.

1
Bevaka tråden