Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

felmeddelande i installation från USB

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Får felmeddelande hur jag än gör då jag försöker installera om en dator via bootable USB. Jag har gjort USB via DiscMaker X5 och kan starta upp från USB samt formatera hårdisken men inte installera nytt då den "inte blir verifierad från apple". Hänvisar ett det kan blivit något fel på kopian mm? Jag har provat med fler olika OSX och samma problem uppstår. Datorn har uppkoppling via wifi nätverk.
Laddat ner OS X (el capitan, Maverick mfl.) ett flertal tillfällen från App store. Gjort om processen med samma resultat.

förslag?

följer i princip 99mac guide: http://www.99mac.se/artikel/4585-installera-m...
men med ett icke fungerades resultat.

1. Vid formateringen av hårddisken - vilken partitionstabell och vilket filsystem valde du?
2. I vilket läge får du felmeddelandet? Hur långt kommer du i installationen?
3. Vilken datormodell?
4. Vilken typ av disk (HD, SSD)?
5. Är det en helt ny disk, eller en disk som har innehållit ett system tidigare?
6. Har du provat med ett annat USB-minne?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-02 14:48

Testat med en "kabel över golvet" mellan din dator och routern under installationen?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

1. Vid formateringen av hårddisken - vilken partitionstabell och vilket filsystem valde du?
2. I vilket läge får du felmeddelandet? Hur långt kommer du i installationen?
3. Vilken datormodell?
4. Vilken typ av disk (HD, SSD)?
5. Är det en helt ny disk, eller en disk som har innehållit ett system tidigare?
6. Har du provat med ett annat USB-minne?

Har löst det på ett annat sätt (se nedan) men svaret är intressant för mig iallafall. För jag vill att detta skall fungera.

svar:
1. det som rekommenderas av apple på deras sida. Mac OS X Extended och GUID Partition.
2. Felmeddelandet kommer efter ca 15 sek då installationen påbörjats.
3. MacBook Pro 2011.
4. HD
5. Gammal disk som följer med.
6. Nej.

Ursprungligen av kenjon:

Testat med en "kabel över golvet" mellan din dator och routern under installationen?

Jag gjorde så att jag kopplade ihop två macbook pro med en firewire 800 och startade den som trasslade som hårddisk. Installerade sedan systemet från den USB som jag öppnat på den fungerande dator. Verkar funkat men inte den lösningen jag önskat.

När den rutan dyker upp brukar det betyda att det är fel tid i datorn. Att datumet i datorn är före lanseringen av OSet. Att sätta rätt datum borde lösa problemet.

Ursprungligen av suddgummi:

När den rutan dyker upp brukar det betyda att det är fel tid i datorn. Att datumet i datorn är före lanseringen av OSet. Att sätta rätt datum borde lösa problemet.

nu hänger jag inte med. Det finns ju inget system i datorn alls? Hårdisken är formaterad och datorn är uppstartad med ett USB där systemet är installerat. Menar du att datorns klocka är inställningsbart trots att det inte finns ett system installerat?

Ursprungligen av lellesamor:

nu hänger jag inte med. Det finns ju inget system i datorn alls? Hårdisken är formaterad och datorn är uppstartad med ett USB där systemet är installerat. Menar du att datorns klocka är inställningsbart trots att det inte finns ett system installerat?

Ja, det är den.
Utav någon anledning vägrar OS X installera sig om klockan är inställd på ett datum innan det OS X du försöker installera lanserades. Om man t.ex. har låtit datorn ligga tillräckligt länge så att klockan nollställt sig självt till 1970-01-01 kommer man få ett fel. Klart att man kan, om man har ett fungerande system, starta upp och sätta klockan rätt igen. Om man inte har det får man plocka fram Terminalen i installationsprogrammet och ställa klockan manuellt. Se http://osxdaily.com/2015/01/19/fix-os-x-install-errors-cant-be-verified-error-occurred-preparing-mac/

Ursprungligen av suddgummi:

Ja, det är den.
Utav någon anledning vägrar OS X installera sig om klockan är inställd på ett datum innan det OS X du försöker installera lanserades. Om man t.ex. har låtit datorn ligga tillräckligt länge så att klockan nollställt sig självt till 1970-01-01 kommer man få ett fel. Klart att man kan, om man har ett fungerande system, starta upp och sätta klockan rätt igen. Om man inte har det får man plocka fram Terminalen i installationsprogrammet och ställa klockan manuellt. Se http://osxdaily.com/2015/01/19/fix-os-x-install-errors-cant-be-verified-error-occurred-preparing-mac/

OK. Nytt för mig och förmodligen helt rätt analys / svar. Datorn har stått så batteriet var helt urladdad. Tack så mycket.

1
Bevaka tråden