Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur utnyttjar man /Library/Spelling/?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2016-03-02 09:34

I ~/Library/Spelling/LocalDictionary kan man lägga till eller ta bort ord från systers rättstavningsfunktion. I den motsvarande platsen /Library/Spelling/ borde man kunna lägga filer som ska bete sig på samma sätt, men jag får inte till det. Hur utnyttjar man den platsen? Fins det krav på filnamnet, krävs det andra filer än *Dictionary?

Ursprungligen av Baron:

I ~/Library/Spelling/LocalDictionary kan man lägga till eller ta bort ord från systers rättstavningsfunktion. I den motsvarande platsen /Library/Spelling/ borde man kunna lägga filer som ska bete sig på samma sätt, men jag får inte till det. Hur utnyttjar man den platsen? Fins det krav på filnamnet, krävs det andra filer än *Dictionary?

~/Library/Spelling/LocalDictionary innehåller data för ditt användarkonto.
/Library/Spelling/ innehåller data för alla användare.

Var ett tag sedan jag meckade med dessa filer, men LocalDictionary innehåller såvitt jag minns ord som du själv lärt datorn genom att markera ett ord som strukits under med rött medan du skriver (som "meckade" i denna mening), sekundärklicka på det och välja Lägg till stavning.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-02 10:50

/Library/Spelling har inte jag, enbart ~/Library/Spelling. Och filen där är tom....
Hur rättar jag till alla de fel som är gjorda? Råkade bl a skriva kemjon en gång istället för kenjon. Nu ändrar den alltid till det felaktiga

Ursprungligen av kenjon:

/Library/Spelling har inte jag, enbart ~/Library/Spelling. Och filen där är tom....
Hur rättar jag till alla de fel som är gjorda? Råkade bl a skriva kemjon en gång istället för kenjon. Nu ändrar den alltid till det felaktiga

Öppna ~/Library/Spelling/LocalDictionary med Textredigerare och ändra där

Ursprungligen av pushloop:

Öppna ~/Library/Spelling/LocalDictionary med Textredigerare och ändra där

Ah, missade att du skrev att den var tom. Skumt. När jag skriver kemjon så markeras det inte som felstavat, så kanske finns ett sådant ord?!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-03-02 12:38
Ursprungligen av pushloop:

Öppna ~/Library/Spelling/LocalDictionary med Textredigerare och ändra där

Man behöver logga ut/in efter att man gjort ändringen för att den ska verka.

Vem är systern?

Tydligen kan man lägga till ordlistfiler. Mycket av tipsen och dokumentationen rörande rättstavning verkar inte längre vara aktuellt. (efter 10.6?)

Senast redigerat 2016-03-02 13:16
  • Medlem
  • 2016-03-02 13:52
Ursprungligen av kenjon:

/Library/Spelling har inte jag, enbart ~/Library/Spelling. Och filen där är tom....
Hur rättar jag till alla de fel som är gjorda? Råkade bl a skriva kemjon en gång istället för kenjon. Nu ändrar den alltid till det felaktiga

Leta efter "kenjon" här: ~/Library/Spelling/dynamic-text.dat
Ta bort om det står med.

  • Medlem
  • 2016-03-02 13:53
Ursprungligen av pushloop:

~/Library/Spelling/LocalDictionary innehåller data för ditt användarkonto.
/Library/Spelling/ innehåller data för alla användare.

Var ett tag sedan jag meckade med dessa filer, men LocalDictionary innehåller såvitt jag minns ord som du själv lärt datorn genom att markera ett ord som strukits under med rött medan du skriver (som "meckade" i denna mening), sekundärklicka på det och välja Lägg till stavning.

Jo, jag vet hur det är tänkt att fungera, men jag får det som sagt inte att lira. Ska även den globala filen heta LocalDictionary?

  • Medlem
  • 2016-03-02 13:54
Ursprungligen av reboot81:

Man behöver logga ut/in efter att man gjort ändringen för att den ska verka.

killall AppleSpell
Ursprungligen av Baron:
killall AppleSpell

Dör inte lite av magin då?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-02 14:54
Ursprungligen av Baron:

Leta efter "kenjon" här: ~/Library/Spelling/dynamic-text.dat
Ta bort om det står med.

Den filen ser ut att vara krypterad, inte mycket som är läsbart (i Textredigeraren). Och nej, hittar inte ordet där.
Finns det något kommando för att ta bort alla sparade ändringar som man har "godkänt"?

  • Medlem
  • 2016-03-02 14:58
Ursprungligen av kenjon:

Den filen ser ut att vara krypterad, inte mycket som är läsbart (i Textredigeraren). Och nej, hittar inte ordet där.
Finns det något kommando för att ta bort alla sparade ändringar som man har "godkänt"?

Går bra att öppna och redigera i BBEdit. testa TextWrangler om du inte har BBEdit eller liknande.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-02 15:06

Det blev en enda lång rad med en massa frågetecken och några enstaka ord här och där. Hittar inget kemjon där heller.

  • Medlem
  • 2016-03-02 15:09
Ursprungligen av kenjon:

Det blev en enda lång rad med en massa frågetecken och några enstaka ord här och där. Hittar inget kemjon där heller.

Där letar du efter "kenjon" dvs det den har ersatt, inte vad den har ersatt med.

  • Medlem
  • 2016-03-02 15:10

Jag har 10.10, vet inte om filen är ändrad i 10.11 om du nu har det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-02 15:19

10.11.4 beta.
Jag kan ju testa att ta bort filen tillfälligt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-03-02 15:50
Ursprungligen av kenjon:

Hur rättar jag till alla de fel som är gjorda? Råkade bl a skriva kemjon en gång istället för kenjon. Nu ändrar den alltid till det felaktiga

Jag tror inte du gjort något fel, utan så här beter sig rättstavningen för dessa "ord" på svenska. Om jag slår på automatisk rättstavning så ändras kenjon till kemjon hos mig också! (Normalt har jag aldrig på automatisk rättstavning, det räcker med att orden blir markerade tycker jag)

Du kan högerklicka på det autokorrigerade kemjon och få valet att ändra tillbaks till kenjon, nytt högerklick och få valet "Lägg till stavning". Och vips så finns kenjon i den tidigare tomma filen ~/Library/Spelling/LocalDictionary.

Sedan kan man filosofera över varför stavningkontrollen tycker att kem-jon är ett mer korrekt sammansatt ord än Ken-jon, inget av de sammansatta orden finns enligt SAOL. Men en kemisk jon är ju något som faktiskt finns, så kanske är stavningkontrollen väldigt smart och kontextmedveten?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-03-02 16:08
Ursprungligen av Baron:

I ~/Library/Spelling/LocalDictionary kan man lägga till eller ta bort ord från systers rättstavningsfunktion. I den motsvarande platsen /Library/Spelling/ borde man kunna lägga filer som ska bete sig på samma sätt, men jag får inte till det. Hur utnyttjar man den platsen? Fins det krav på filnamnet, krävs det andra filer än *Dictionary?

Hos mig finns inte mappen /Library/Spelling överhuvudtaget, inte heller i /System/Library. Detta på 10.11.3 på ett system som nyinstallerades med 10.7.
Kanske indikerar att det inte finns någon funktion för global tilläggslista för alla användare?

1
Bevaka tråden