Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lokal webbsida iPad

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2016-02-29 14:38

Brådskande fråga - Kan jag på något sätt spara ner en webbsida lokalt på en iPad för att kunna använda i off-line läge?
//Per

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-29 16:19
Ursprungligen av PeJon:

Brådskande fråga - Kan jag på något sätt spara ner en webbsida lokalt på en iPad för att kunna använda i off-line läge?
//Per

Om det bara gäller enstaka websidor så har du redan läslistan i Safari (bokmärken > glasögonsymbolen). Sidor du lagt till där sparas offline.

Dessutom synkas och sparas de till andra enheter via iCloud - när du är online, vill säga. Och man kan välja att stänga av den synken när man bara använder mobildata.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2016-02-29 20:22
Ursprungligen av IngoX:

Om det bara gäller enstaka websidor så har du redan läslistan i Safari (bokmärken > glasögonsymbolen). Sidor du lagt till där sparas offline.

Dessutom synkas och sparas de till andra enheter via iCloud - när du är online, vill säga. Och man kan välja att stänga av den synken när man bara använder mobildata.

Ok, det handlar om ca 50-talet sidor med ca 200 mediafiler (bla a video och viss 3D)

Ska man tanka ner en sajt lokalt - för att köra den senare utan nät - om detta nu är möjligt över huvud taget (man går ju väldigt långt i teknisk innovation för att förhindra medianerladdnining t..ex.) - så måste man ha en databaslösning för att sedan lira denna sajt lokalt. Jag tror inte det går att tanka ner en avancerad sajt och lira den lokalt - inte utan mycket avancerat och tidsödande trixande (som bryter mot copyright en masse antar jag) för att få ner innehållet och sedan får man bygga upp det igen med hjälp av lokal dabaslösning.
Så har jag fattat det. Alltså; surfar man till en avancerad sajt så är det bara tillfällig uppritad info i grafikkortet man ser - och lite cachande i RAM och på disk kanske - och när man går därifrån så är allt puts väck.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2016-03-01 21:23
Ursprungligen av Demiurgen:

Ska man tanka ner en sajt lokalt - för att köra den senare utan nät - om detta nu är möjligt över huvud taget (man går ju väldigt långt i teknisk innovation för att förhindra medianerladdnining t..ex.) - så måste man ha en databaslösning för att sedan lira denna sajt lokalt. Jag tror inte det går att tanka ner en avancerad sajt och lira den lokalt - inte utan mycket avancerat och tidsödande trixande (som bryter mot copyright en masse antar jag) för att få ner innehållet och sedan får man bygga upp det igen med hjälp av lokal dabaslösning.
Så har jag fattat det. Alltså; surfar man till en avancerad sajt så är det bara tillfällig uppritad info i grafikkortet man ser - och lite cachande i RAM och på disk kanske - och när man går därifrån så är allt puts väck.

För att förtydliga så är det en egenproducerad sida jag vill ska finnas tillgänglig för nedladdning för offlineåtkomst.

Även om det skulle gå att lagra hela sajten i en padda - låt säga det bara är HTTP och ingen databas inkopplad (OpenSQL etc) - utan bara en massa html-filer, bilder och videos i en mapp (som det var i webbens barndom) - så är frågan var denna mapp ska läggas och hur man pekar en webbläsare i iPad - Safari t.ex. - till denna mapp och "index.html". Mappen kan man ju ha i DropBox...men hur får man en webbläsare i iOS att hitta dit?
Jag ser ingen lösning av det lilla jag vet om detta. Jag skulle göra en Keynote-lösning av hela rasket. Var det bara stillbilder och text så skulle jag satsa på PDF-lösning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-02 01:41
Ursprungligen av PeJon:

Brådskande fråga - Kan jag på något sätt spara ner en webbsida lokalt på en iPad för att kunna använda i off-line läge?
//Per

Kanske xStand 6.7.5 for Mac / 6.0.3 for iPad

Se How do I upload a local website to the iPad version?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2016-03-03 07:34

Tack Calle för tipset, den ser lovande ut!!!

1
Bevaka tråden