Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppna mappar i listläge

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar om jag missat något någonstans men sen en tid (några system tillbaka) tillbaka så envisas fönsterna med att inte komma ihåg hur man hade det förut, t ex man öppnar i listläge och filnamnet är lite för långt så man kan inte se hela namnet och följdaktligen så drar man lite åt höger så hela namnet syns, grejen är att nästa gång man öppnar så är det tillbaka i samma läge och man måste dra till höger för att se hela namnet osv. Inget big problem, bara jävligt irriterande i längden. Så var det inte förut, hade man ställt in fönstren en gång så stannade de också så, men inte längre.
Någon som vet varför?

Peter

Håll nere Alt när du drar, så ska kolumnbredden sparas.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Håll nere Alt när du drar, så ska kolumnbredden sparas.

Aha, var det så enkelt... Tack tack, det ska jag prova direkt

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Håll nere Alt när du drar, så ska kolumnbredden sparas.

Hmmm, det funkade inte tyvärr...

Är du säker på att du gör rätt, och håller nere rätt tangent?

Om det verkligen inte funkar, så skulle det kunna vara något fel på Finders inställningsfil, och då kan du prova att kasta den, och låta systemet skapa en ny.

[din användare]/Library/Preferences/com.apple.finder.plist

Du kan ju låta den gamla filen ligga kvar i papperskorgen, så är det lätt att flytta tillbaka den om det inte skulle funka.

Du kan också testa att skapa en ny användare för att se om det beter sig likadant där, så kan man eventuellt dra några slutsatser av det i felsökningen.

Tillägg:
Om du inte hittar till din användares Biblioteks-mapp (den är normalt dold), håll nere Alt och klicka på Gå-menyn i Finder, så dyker den upp i listan där.

Senast redigerat 2016-02-28 17:30
  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-02-28 15:15

Funkar för mig på OS X 10.11.3

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Är du säker på att du gör rätt, och håller nere rätt tangent?

Om det verkligen inte funkar, så skulle det kunna vara något fel på Finders inställningsfil, och då kan du prova att kasta den, och låta systemet skapa en ny.

[din användare]/Library/Preferences/com.apple.finder.plist

Du kan ju låta den gamla filen ligga kvar i papperskorgen, så är det lätt att flytta tillbaka den om det inte skulle funka.

Du kan också testa att skapa en ny användare för att se om det beter sig likadant där, så kan man eventuellt dra några slutsatser av det i felsökningen.

Tillägg:
Om du inte hittar till din användares Biblioteks-mapp (den är normalt dold), håll nere Alt och klicka på Gå-menyn i Finder, så dyker den upp i listan där.

Jadå, jag är säker på att jag gör rätt. Jag kör också 10.11.3, men det började med förra systemet el systemet före om jag inte inte fel, men jag ska prova det du föreslår här, jag har ju inte gjort någon clean install på ett tag utan bara uppdaterat så det kan ju ha hänt något med den filen. Ska se om jag hittar den rackarn bara

Det beter sig lite lustigt här, det verkar funka på en del mappar men inte på andra... hmmm... kanske ska försöka "orka med" att göra en clean install trots allt...

Inkonsekvensen beror nog på att Apple aldrig bestämt sig för om Finder ska vara en filbrowser, som kan bläddra mellan flera mappar, eller en mappvisning, där endast den valda mappens inställningar visas. Prova att dubbelklicka dig fram till mappen ifråga, genom att öppna nya fönster/mappar för varje steg. När du väl kommer till den mappen öppnar du den, gör inställningarna, stänger fönstret och provar öppna igen. Då bör inställningarna ha sparats. Observera dock att det gäller för den mappen, inte nödvändigtvis för alla andra mappar/fönster du öppnar.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Inkonsekvensen beror nog på att Apple aldrig bestämt sig för om Finder ska vara en filbrowser, som kan bläddra mellan flera mappar, eller en mappvisning, där endast den valda mappens inställningar visas. Prova att dubbelklicka dig fram till mappen ifråga, genom att öppna nya fönster/mappar för varje steg. När du väl kommer till den mappen öppnar du den, gör inställningarna, stänger fönstret och provar öppna igen. Då bör inställningarna ha sparats. Observera dock att det gäller för den mappen, inte nödvändigtvis för alla andra mappar/fönster du öppnar.

Ja det är sant, det har varit lite hoppigt i finder ett tag, det funkade ok tills för några system sedan då det började jävlas hela tiden med att man måste justera fönstren hela tiden, bara jäkligt irriterande, inget världsproblem. Jag ska testa det du föreslår så får vi se, har provat ett antal varianter så jag minns inte längre vilka jag provat osv

1
Bevaka tråden