Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Visa iTunes-lagrade filmer på annan enhet

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-02-11 17:44

iCloud-premiär för mig.

Å med det en önskan om att enkelt kunna titta på filmer ur mitt iTunes-bibliotek på valfri enhet (med samma Apple-id).

Funkar ju smutt, med appen/verktyget Videor.

Men så snart iMacen "slocknar" så dör möjligheten.

1. Är det så att "motorn", i mitt fall iMacen, måste vara igång för att ovanstående skall fungera? D v s skiljer sig det här från hur iCloud fungerar när man på motsvarande sätt vill kolla på Delade foton (från Bilder i mitt fall) i annan enhet?
Fyller iCloud i så fall överhuvudtaget ngn funktion för att titta på dessa filmer (ur iTunes-biblioteket)?

2. Jag är medveten om inställningsmöjligheterna under Strömsparare. I nuläget har jag både "Sätt hårddiskarna i viloläge när det är möjligt" och "Vakna för nätverksåtkomst" ibockade. Nyss ändrade jag också till "Dator i viloläge: Aldrig". Trots detta så har möjligheten till åtkomst via t ex iPaden dött, när datorn gått ner i viloläge (?).
Varför? Är förklaringen att iTunes-biblioteket finns på en separat hårddisk, usb-ansluten till iMacen. Den är vid tillfället också igång såklart.
I mitt fall är det trångt på den interna iMac-disken så jag behöver ha iTunes-biblioteket lagrat på extern disk.
Har inte testat än men kan en lösning i så fall vara att inte ha "Sätt hårddiskarna i viloläge när det är möjligt" ibockad?

Senast redigerat 2016-02-11 20:18
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-11 17:59

Det du verkar ha slagit på är iTunes Hemmadelning, det har inget med iCloud att göra. iCloud bildbibliotek är bara för bilder och videor du har i appen Bilder på iOS-enheter och macen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-11 19:39

Att sätta diskarna i viloläge om möjligt samt att filerna ligger på en extern enhet påverkar inte ditt problem.

Senast redigerat 2016-02-11 22:07
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-02-11 21:34
Ursprungligen av IngoX:

Det du verkar ha slagit på är iTunes Hemmadelning, det har inget med iCloud att göra. iCloud bildbibliotek är bara för bilder och videor du har i appen Bilder på iOS-enheter och macen.

Aha... det stämmer, jag aktiverade det häromdagen också yes!
Å med den insikten, infon från dig, så fick jag i ett huj nu oxå musiken att funka - att jag kommer åt den egna rippade samlingen i min iPhone. Goody.

Å med det du skriver om att detta inte har med iCloud att göra så löser den tjänsten m a o inte alls mitt önskemål om att kunna ha tillgång till filmer/hemvideos "på resande fot" utan att ha dem lagrade lokalt i enheten. Det fick jag alltså för mig - men så har inte Apple tänkt då.

Så då återstår det att fundera kring att ha hårdvaran (iMac och externa disken, såväl som nätverket) igång under flera timmar av dygnet - samt det här med att accessen verkar försvinna, sannolikt när ngt slags (?) viloläge infunnit sig.

Är det nu ordet NAS kommer in i bilden?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-02-11 21:43
Ursprungligen av reboot81:

Att sätta diskarna i viloläge om möjligt samt att filerna ligger på en extern enhet påverkar inte ditt problem.

Hur lösa detta the Apple way then...? (NAS...?)

Konstigt om Apple bara har tänkt foton och dokument när man skapat lösningar för "utanför-huset-nyttjande", inte egna film- resp musiksamlingen.

Hittilldags har det aldrig funnits någon anledning för mig att lämna iMac eller anslutna hårddiskar igång, när jag "inte varit i närheten".

Även om backup fanns med i bilden när jag nu funderade kring iCloud så har jag löst det på annat tillräckligt bra sätt (TimeMachine/TimeCapsule, diskar på annan adress) så just nu är det just "utanför-huset-nyttjande" som jag försöker få till.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-11 22:06
Ursprungligen av Tommy66:

Hur lösa detta the Apple way then...? (NAS...?)

Konstigt om Apple bara har tänkt foton och dokument när man skapat lösningar för "utanför-huset-nyttjande", inte egna film- resp musiksamlingen.

Hittilldags har det aldrig funnits någon anledning för mig att lämna iMac eller anslutna hårddiskar igång, när jag "inte varit i närheten".

Även om backup fanns med i bilden när jag nu funderade kring iCloud så har jag löst det på annat tillräckligt bra sätt (TimeMachine/TimeCapsule, diskar på annan adress) så just nu är det just "utanför-huset-nyttjande" som jag försöker få till.

Det glädjer mig att du har saker värda att säkra samt att du gjort det på annan adress osv.

Apple har redan "löst" det, de kallar det iTunes (Store) och Apple Music. Musik och filmer du köper därifrån (molnet) når du från valfri uppkopplad enhet. Smidigt för vissa, dock inte i min smak.

Bilddelning, som även inkluderar filmer: "iCloud-bilddelning har stöd för videofiltyperna MP4 och QuickTime och videofilformaten H.264 och MPEG-4. Videor kan vara upp till fem minuter långa och levereras med en upplösning på upp till 720p." är inte tänkt för att dela nerladdade filmer utan små filmer/klipp på max 5min.

Som du säger kan NAS vara en lösning. Själv kör jag så, och har filmer & tv-program där som jag når från valfri uppkopplad enhet fastän datorn hemma är i vila.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-02-11 22:14
Ursprungligen av reboot81:

Det glädjer mig att du har saker värda att säkra samt att du gjort det på annan adress osv.

Apple har redan "löst" det, de kallar det iTunes (Store) och Apple Music. Musik och filmer du köper därifrån (molnet) når du från valfri uppkopplad enhet. Smidigt för vissa, dock inte i min smak.

Bilddelning, som även inkluderar filmer: "iCloud-bilddelning har stöd för videofiltyperna MP4 och QuickTime och videofilformaten H.264 och MPEG-4. Videor kan vara upp till fem minuter långa och levereras med en upplösning på upp till 720p." är inte tänkt för att dela nerladdade filmer utan små filmer/klipp på max 5min.

Som du säger kan NAS vara en lösning. Själv kör jag så, och har filmer & tv-program där som jag når från valfri uppkopplad enhet fastän datorn hemma är i vila.

Då har de inte löst det... utifrån mina (och säkert också andras) behov. Du skriver musik och filmer som du KÖPER därifrån, inte mina egna filmer/musik.
5-minutare visst, men det man har i sitt hemvideo-arkiv har klippt ihop och skapat (iMovie) klarar långt ifrån alltid den gränsen.
Jag gissar att man då menar att de placeras i typ Bilder, för de videosnuttar som vi tagit med iPhones och som tankas in där - kan ju också ses just under Delade foton i de olika enheterna.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-02-11 22:19
Ursprungligen av Tommy66:

Så då återstår det att fundera kring att ha hårdvaran (iMac och externa disken, såväl som nätverket) igång under flera timmar av dygnet - samt det här med att accessen verkar försvinna, sannolikt när ngt slags (?) viloläge infunnit sig.

Är det nu ordet NAS kommer in i bilden?

Apple skriver:
"Strömma musik, filmer, TV-program, appar och annat iTunes-innehåll från en auktoriserad dator till en annan. Datorerna behöver vara på och vakna och iTunes behöver vara igång."

Det sistnämnda återstår nu då att definiera... Datorerna behöver vara på och vakna + iTunes igång.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-11 22:23
Ursprungligen av Tommy66:

Då har de inte löst det... utifrån mina (och säkert också andras) behov. Du skriver musik och filmer som du KÖPER därifrån, inte mina egna filmer/musik.
5-minutare visst, men det man har i sitt hemvideo-arkiv har klippt ihop och skapat (iMovie) klarar långt ifrån alltid den gränsen.
Jag gissar att man då menar att de placeras i typ Bilder, för de videosnuttar som vi tagit med iPhones och som tankas in där - kan ju också ses just under Delade foton i de olika enheterna.

Nej men det är nog gjort så för att indirekt försvåra att se på olagligt nerladdade filmer på språng. Apple är världens största videobutik och skivaffär!
5min är lite snålt, men jag ser det som en piska för min kreativitet – att försöka få ner det jag vill visa till max ett par minuter. Visar jag en film på min iPhone för en familjemedlem så vill man inte riskera att tråka ut dem.
Länge filmer kan delas i två delar, men jag föredrar youtube för sådant. Dessutom får man bättre kvalitet och är stabilare i mitt tycke.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-11 22:25
Ursprungligen av Tommy66:

Apple skriver:
"Strömma musik, filmer, TV-program, appar och annat iTunes-innehåll från en auktoriserad dator till en annan. Datorerna behöver vara på och vakna och iTunes behöver vara igång."

Det sistnämnda återstår nu då att definiera... Datorerna behöver vara på och vakna + iTunes igång.

Nu pratar vi hemmadelning, det jag nämnde var filmer/musik man köper från Apple. Jag borde varit tydligare.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-02-11 22:35
Ursprungligen av reboot81:

Nej men det är nog gjort så för att indirekt försvåra att se på olagligt nerladdade filmer på språng. Apple är världens största videobutik och skivaffär!
5min är lite snålt, men jag ser det som en piska för min kreativitet – att försöka få ner det jag vill visa till max ett par minuter. Visar jag en film på min iPhone för en familjemedlem så vill man inte riskera att tråka ut dem.
Länge filmer kan delas i två delar, men jag föredrar youtube för sådant. Dessutom får man bättre kvalitet och är stabilare i mitt tycke.

Håller med dig om den principen, att slutresultatet vinner på att inte hållas för långt.
Samtidigt kan du få svårt att få in en bröllopsfilm på under 5 min, snyggt redigerade i iMovie. Förutom trailern, den fixar man på 1!

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-02-11 22:37
Ursprungligen av reboot81:

Nu pratar vi hemmadelning, det jag nämnde var filmer/musik man köper från Apple. Jag borde varit tydligare.

Nä, det var inte du som var otydlig - det var jag som svängde tillbaka till "aktiv-dator"-frågan igen. Utifrån fångad insikt om att det verkar vara min väg vidare.
Å att det är den nöten jag skall knäcka.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-11 22:51
Ursprungligen av Tommy66:

Håller med dig om den principen, att slutresultatet vinner på att inte hållas för långt.
Samtidigt kan du få svårt att få in en bröllopsfilm på under 5 min, snyggt redigerade i iMovie. Förutom trailern, den fixar man på 1!

Nej, men vill man vara säker på att filmen funkar, ja då skall man ha den lagrad lokalt på mobilen alternativt på youtube. Har själv suttit i soffan och skall visa en delad film på mobilen, som då vägrar att spelas upp. Sjukt irriterande, så mina kreationer lagrar jag lokalt samt på youtube som reservplan.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-02-13 14:42
Ursprungligen av reboot81:

Nej, men vill man vara säker på att filmen funkar, ja då skall man ha den lagrad lokalt på mobilen alternativt på youtube. Har själv suttit i soffan och skall visa en delad film på mobilen, som då vägrar att spelas upp. Sjukt irriterande, så mina kreationer lagrar jag lokalt samt på youtube som reservplan.

Verkar som att min test med att bocka ur "Sätt hårddiskarna i vila när det är möjligt" hjälper, såtillvida att min externa disk (och iMacen - exkl skärmen, så jag vill) vaknar till liv när jag kör igång endera Musik eller Videor på iPaden - via Hemmadelning.

Däremot så verkar ngt annat (?) göra det instabilt, åtminstone i skrivande stund. För Videor.
Jag ser vårt delade bibliotek och kan klicka på det - varpå "cirkeln börjar ladda". Men den stannar innan den kommit halvvägs - utan felmeddelande. ?

Igår kväll funkade det. Hmm.

Youtube - oprövad mark för mig, vad gäller att ladda upp eget mtrl.
Hur är principen - allt som läggs upp blir sökbart för alla, eller kan man begränsa accessen någonstans? Till sig själv eller flera.

Å vilken bildkvalité når man? Vid Hemmadelning i padda/phonen så blir den ju bra.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-02-26 23:03
Ursprungligen av Tommy66:

iCloud-premiär för mig.

Å med det en önskan om att enkelt kunna titta på filmer ur mitt iTunes-bibliotek på valfri enhet (med samma Apple-id).

Funkar ju smutt, med appen/verktyget Videor.

Men så snart iMacen "slocknar" så dör möjligheten.

Jag har läst på lite här och var och tror att jag börjar landa i en lösning som kan fungera och bli bra hos mig.

Teorin bygger på att Time Machine inte är nödvändigt för all data jag har. D v s att det är en förhållandevis begränsad mängd data som jag behöver kunna "hoppa tillbaka i tiden" till en viss tidpunkt för. Att det för foton/filmer alltid räcker med att man har 1 backup - den senaste. Vilken med ett script ju kan ske med täta intervall, t ex dagligen.

På så sätt skulle man ju kunna skippa att ha en separat TM-disk utöver en NAS men ändå nå:

1. Onsite-backup (teknikstrul/död för 1 av "uppsättningarna") för all data. Endera via TM eller som script-backup. Båda placerade på NASen. Med en NAS med dubbla diskar dessutom ytterligare en backup-uppsättning i form av spegling.

2. Åtkomst till det jag vill kunna komma åt även när jag befinner mig utanför huset, foton/filmer (och kanske ngt dokument). D v s allt det som jag vid tillfället har backupat på min NAS, som ligger utanför TM-backupen.

Tänker jag rätt?

Å vilka filer/data är då lämpliga att inkludera i TM-backupen? Gissar att det är sådana som påverkar funktionalitet.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-02-27 17:18
Ursprungligen av Tommy66:

Jag har läst på lite här och var och tror att jag börjar landa i en lösning som kan fungera och bli bra hos mig.

Teorin bygger på att Time Machine inte är nödvändigt för all data jag har. D v s att det är en förhållandevis begränsad mängd data som jag behöver kunna "hoppa tillbaka i tiden" till en viss tidpunkt för. Att det för foton/filmer alltid räcker med att man har 1 backup - den senaste. Vilken med ett script ju kan ske med täta intervall, t ex dagligen.

På så sätt skulle man ju kunna skippa att ha en separat TM-disk utöver en NAS men ändå nå:

1. Onsite-backup (teknikstrul/död för 1 av "uppsättningarna") för all data. Endera via TM eller som script-backup. Båda placerade på NASen. Med en NAS med dubbla diskar dessutom ytterligare en backup-uppsättning i form av spegling.

2. Åtkomst till det jag vill kunna komma åt även när jag befinner mig utanför huset, foton/filmer (och kanske ngt dokument). D v s allt det som jag vid tillfället har backupat på min NAS, som ligger utanför TM-backupen.

Tänker jag rätt?

Å vilka filer/data är då lämpliga att inkludera i TM-backupen? Gissar att det är sådana som påverkar funktionalitet.

Någon nämnde nu något som kan fälla ovanstående... Apples sätt att spara foto-filer. Att de hamnar i "det hemliga arkivet" och att det blir svårt (omöjligt?) att få till det jag önskar i punkten 2 ovan.

Det är ju i så fall kass i det här sammanhanget.
Å vad jag förstår så betyder det att man inte kan nyttja NAS för att komma åt foton utanför bostaden?
D v s att man då får köra iCloud - med minuset att bilderna tar ett visst utrymme på respektive device. I vårt fall = omöjligt att lagra hela bildarkivet. ☹
Samt, att jag inte kommer runt den "moln-skräck" (skämt) som en NAS annars tar bort en del av.

Tankar/lösning någon?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-27 18:19
Ursprungligen av Tommy66:


1. Onsite-backup (teknikstrul/död för 1 av "uppsättningarna") för all data. Endera via TM eller som script-backup. Båda placerade på NASen. Med en NAS med dubbla diskar dessutom ytterligare en backup-uppsättning i form av spegling.

2. Åtkomst till det jag vill kunna komma åt även när jag befinner mig utanför huset, foton/filmer (och kanske ngt dokument). D v s allt det som jag vid tillfället har backupat på min NAS, som ligger utanför TM-backupen.

Två diskar bredvid varandra skulle iaf jag definivt kalla för backup. Spegling ≠ backup.

Ursprungligen av Tommy66:

Någon nämnde nu något som kan fälla ovanstående... Apples sätt att spara foto-filer. Att de hamnar i "det hemliga arkivet" och att det blir svårt (omöjligt?) att få till det jag önskar i punkten 2 ovan.

Det är ju i så fall kass i det här sammanhanget.
Å vad jag förstår så betyder det att man inte kan nyttja NAS för att komma åt foton utanför bostaden?
D v s att man då får köra iCloud - med minuset att bilderna tar ett visst utrymme på respektive device. I vårt fall = omöjligt att lagra hela bildarkivet…

Ja, ett lokalt Bilder-bibliotek är inget du kommer åt utan att gå via Bilder-appen. Eller så kör du iCloud-bildbibliotek i molnet och kommer åt från valfri enhet.

Ursprungligen av Tommy66:

Någon nämnde nu något som kan fälla ovanstående... Apples sätt att spara foto-filer. Att de hamnar i "det hemliga arkivet" och att det blir svårt (omöjligt?) att få till det jag önskar i punkten 2 ovan.

Det är ju i så fall kass i det här sammanhanget.
Å vad jag förstår så betyder det att man inte kan nyttja NAS för att komma åt foton utanför bostaden?
D v s att man då får köra iCloud - med minuset att bilderna tar ett visst utrymme på respektive device. I vårt fall = omöjligt att lagra hela bildarkivet. ☹
Samt, att jag inte kommer runt den "moln-skräck" (skämt) som en NAS annars tar bort en del av.

Tankar/lösning någon?

Allt beror på vad du vill använda.

Jag skulle ha använt Google Photos (på iOS-enheter som synkar automatiskt till molnet) och Google Drive-appen på OS X (så att allt hamnar där). Smärtfritt.
Och iom att allt synkas så kan du på valfri enhet gå till https://drive.google.com/ (eller https://photos.google.com/ om du bara vill komma åt foton), logga in, och se alla dina bilder där.

Iom att du har bilderna lokalt då (via Google Drive) så kan du enkelt göra en säkerhetskopia på dessa på det sätt du nu gör säkerhetskopior.

Jag skulle aldrig litat på att Apple har koll på mina bilder i molnet, lika lite som jag litar på TimeMachine.
Finns andra bolag som är bättre på det (Google, Microsoft, Yahoo (Flickr) etc..).

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-02-28 10:47
Ursprungligen av reboot81:

Två diskar bredvid varandra skulle iaf jag definivt kalla för backup. Spegling ≠ backup.

Ja, ett lokalt Bilder-bibliotek är inget du kommer åt utan att gå via Bilder-appen. Eller så kör du iCloud-bildbibliotek i molnet och kommer åt från valfri enhet.

Ja det är ju rätt, det som sparas på NASen får ju "samma" backup-skydd som ngt som backupas via TM - med den uppsidan att NAS-filerna går att nå utanför huset.
Givetvis med nersidan att man inte kan backa timme för timme, dag för dag, som med TM. Men jag tänker alltså att det är en ganska begränsad del av ens data som kräver timme-för-timme-möjligheten. Enbart sånt som påverkar funktionaliteten i iMacen vid ev teknikstrul (motsvarande återställningspunkt i Windows), å kanske mejlen.
Jag tänker nu att det kanske kan lösas genom att jag:

A. Sätter upp en separat TM-disk om 1 TB för allt innehåll på min iMac (500 GB).
B. Backupar min externa 2TB-disk där jag har "allt annat" (så som foton, iTunes-bibliotek, dokument) på en NAS, som dessutom då speglas till NASens disk två. Å kommer åt allt detta mtrl utanför huset, med Hemmadelning för den rippade musiken och hemvideos.

På så sätt får jag iMac-materialet på två ställen/diskar och det andra på tre. Om jag inte även backupar iMacen på NASen för då jag den datan på fyra diskar.

Frågeställningar:

1. Måste man i ovanstående upplägg backupa även hela iMacen på NASen?
2. Hur når jag fotona från NASen? Du skriver ovan "Ja, ett lokalt Bilder-bibliotek är inget du kommer åt utan att gå via Bilder-appen". Vad betyder det, Bilder-appen?

Jag vill alltså slippa iCloud, vilket ju dessutom känns overkill om jag investerar i en NAS!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-28 21:51
Ursprungligen av Tommy66:

Ja det är ju rätt, det som sparas på NASen får ju "samma" backup-skydd som ngt som backupas via TM - med den uppsidan att NAS-filerna går att nå utanför huset.
Givetvis med nersidan att man inte kan backa timme för timme, dag för dag, som med TM. Men jag tänker alltså att det är en ganska begränsad del av ens data som kräver timme-för-timme-möjligheten. Enbart sånt som påverkar funktionaliteten i iMacen vid ev teknikstrul (motsvarande återställningspunkt i Windows), å kanske mejlen.
Jag tänker nu att det kanske kan lösas genom att jag:

A. Sätter upp en separat TM-disk om 1 TB för allt innehåll på min iMac (500 GB).
B. Backupar min externa 2TB-disk där jag har "allt annat" (så som foton, iTunes-bibliotek, dokument) på en NAS, som dessutom då speglas till NASens disk två. Å kommer åt allt detta mtrl utanför huset, med Hemmadelning för den rippade musiken och hemvideos.

På så sätt får jag iMac-materialet på två ställen/diskar och det andra på tre. Om jag inte även backupar iMacen på NASen för då jag den datan på fyra diskar.

Frågeställningar:

1. Måste man i ovanstående upplägg backupa även hela iMacen på NASen?
2. Hur når jag fotona från NASen? Du skriver ovan "Ja, ett lokalt Bilder-bibliotek är inget du kommer åt utan att gå via Bilder-appen". Vad betyder det, Bilder-appen?

Jag vill alltså slippa iCloud, vilket ju dessutom känns overkill om jag investerar i en NAS!

Så många frågor och tankar… Tror inte jag kan ge svar, men ska dela med mig om mina tankar vad gäller lagring/backup. Så att du, som till slut beslutar och genomför kanske kan göra det med ett bättre underlag.

1. Filer som ligger i en backup brukar inte ligga öppet och tillgängligt. De ligger nerpackade, ofta i arkiv, ofta som man bara har tillgång till via backupprogrammet (och dess appar). Så därför skulle jag inte se det som ett förstahandsval, att komma åt backupen på distans.
2. NASar har bra funktioner/appar för att komma åt filerna från valfri webbläsare/mobil/dator/surfplatta - om filerna lagras på vanligt sätt, ej som backup.
3. En fil bör (jag vill hävda skall) endast lagras på ett ställe. Utöver det kommer då 2-3 säkerhetskopior av filen. En NAS, som är igång 24/7 är bra att lagra filer på. Då kommer man åt dem oavsett om datorn är på eller inte.
4. Där filen lagras i]bör[/i] (jag vill hävda skall) säkerhetskopian inte lagras. Så har man sina filer på NASen så kan man inte ha backupen inuti samma enhet. Däremot kan backupen ligga på en USB-ansluten hårddisk.
5. Spegling (RAID1) är inte backup. Det hjälper mot att en hårddisk krashar, inget annat. Får man virus/trojan/skitprogram som raderar bokslut2016.xls på en disk som är speglad – ja då ryker den på den andra disken. Samma sak om man själv råkar radera en fil.
6. Apples bildlösning är i mitt tycke skit. Måhända blir programmet bättre i nästa version.
7. Jag vill hävda att det inte finns en perfekt lösning för bilder som erbjuder bra tillgång till alla bilder från alla enheter, som dessutom erbjuder bra möjligheter för organisering och redigering. Google Photos anser jag erbjuder bra tillgång till alla bilder på alla enheter, gratis. Problemet är att gratisversionen har en begränsning på maxstorlek på bilder. Så använder man tex systemkamera så förminskas bilderna i gratisvarianten. Dock är det en sjukt smidig lösning för att hitta och visa bilder på en mobil surfplatta.

1
Bevaka tråden