Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oanvänd äldre iPad Mini går ej att uppdatera iOS

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-27 11:22

Jag köpte en oanvänd iPad Mini 3G som har iOS 6.0.2 från fabrik men när jag försöker uppdatera till iOS 9.2.1 så får jag "An error occured installing iOS 9.2.1"

Eftersom man inte kan välja till vilken iOS version (som med Mac OS X) man vill uppdatera så känns det lite värdelöst.

Det tog ett antal försök att öht aktivera iPad:en när jag startade den.

Har någon tips om vad felet kan vara?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-27 11:31

Update: Nu följde felmeddelandet "Storage almost full" vilket är konstigt då iPad:en är helt oanvänd

"Capacity 13.6 GB, Available 12.1 GB"

vilket är häftigt för en 16GB iPad, 75%...

Jag hade testat att sätta den i DFU-läge. http://www.theipadguide.com/faq/how-do-i-put-my-ipad-dfu-mode

Ursprungligen av TureB:

Update: Nu följde felmeddelandet "Storage almost full" vilket är konstigt då iPad:en är helt oanvänd

"Capacity 13.6 GB, Available 12.1 GB"

vilket är häftigt för en 16GB iPad, 75%...

Off-topic, men 12,1 GB är binära gigabyte vilket ger 13,0 GB i bas 10. Sen tar iOS upp cirka 3 GB på en separat partition. Därför ser det ut som att du har betydligt mindre lagring än det står på kartongen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-02 22:57

Jag har nu försökt med allt möjligt, sätta i DFU mode etc. men jag får hela tiden upp att "This device is not eligible for the requested build"

iPaden är helt "ny" och var aldrig startad (förseglad kartong) innan jag öppnade den för några dagar sedan, dock är det inte en av de senaste iPad Mini (Model MD540KS) Wifi + 3G/4G.

Den har iOS 6.0.2 installerat och försöker uppdatera till iOS 9.2.1

Jag har försökt med allt jag hittat på nätet, men kommer inte längre än att den säger enligt ovan.

Vore jätte glad för tips

Låter som att det inte går att verifiera släppet med Apples servrar. Har du kört jailbreakat tidigare?

Har du senaste Itunes?
Vilken version av OS X har du?
Ingen brandvägg (typ Little Snitch) som spärrar?
Har du spärrat någon Apple-server? Pinga gs.apple.com. Borde komma tillbaka som 17.171.36.30. Eller öppna en webbläsare och försök gå till gs.apple.com som bör leda dig till en "placeholder" hos Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-03 07:32

Gick in och ändrade mitt senaste inlägg igår kväll men verkar inte ha ändrats.

Update: Gjorde allt på en annan Mac och allt fungerade helt utan problem. Den tidigare hade Mac OS X 10.8 denna 10.9.

Ursprungligen av TureB:

...Den tidigare hade Mac OS X 10.8 denna 10.9.

Vilka versioner av iTunes på de två Macarna?

Jag tror inte att systemversionerna i sig (10.8 vs. 10.9) var det som fällde avgörandet. Snarare iTunes. Eller kanske att där är något annat problem med den första datorn. Kanske en liten uppfräschning/städning av den, med en 10.8.5-combo-uppdatering, skulle räcka.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-03-03 08:13

iOS 9 behöver iTunes 12.3 vilket i sin tur kräver att man uppdaterat OS X 10.8 till 10.8.5.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-03 09:06
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilka versioner av iTunes på de två Macarna?

Jag tror inte att systemversionerna i sig (10.8 vs. 10.9) var det som fällde avgörandet. Snarare iTunes. Eller kanske att där är något annat problem med den första datorn. Kanske en liten uppfräschning/städning av den, med en 10.8.5-combo-uppdatering, skulle räcka.

Datorn med 10.8 har iTunes 12.2.2 men jag kunde inte uppdatera mer, men kan ha varit tidigare version än 10.8.5. Orkar inte titta eftersom jag slösat bort alldeles för många timmar på detta.

Synd att mjukvaran inte kan påpeka detta när man håller på...

Ursprungligen av TureB:

Datorn med 10.8 har iTunes 12.2.2 men jag kunde inte uppdatera mer, men kan ha varit tidigare version än 10.8.5. Orkar inte titta eftersom jag slösat bort alldeles för många timmar på detta.

Synd att mjukvaran inte kan påpeka detta när man håller på...

Jo det är synd dock så är framåtkompatibilitet svårt att lösa.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-03 17:26
Ursprungligen av TureB:

Datorn med 10.8 har iTunes 12.2.2 men jag kunde inte uppdatera mer, men kan ha varit tidigare version än 10.8.5. Orkar inte titta eftersom jag slösat bort alldeles för många timmar på detta.

Synd att mjukvaran inte kan påpeka detta när man håller på...

Tidsåtgång för att kolla version, 10-20 sekunder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-03-03 18:02
Ursprungligen av kenjon:

Tidsåtgång för att kolla version, 10-20 sekunder.

Nej, inte så svårt om man visste att det var det som var orsaken!!!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-04 11:55

Och det vet man ju inte innan man kollar

1
Bevaka tråden