Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gömma virtuell bildskärm

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Targus USB-docka till iMac, samt en projektor kopplad via HDMI som jag använder som utökad skärm i klassrummet. Problemet är att dockan också har en digital skärmutgång, och det ser ut som att jag har tre olika skärmar i Bildskärmsinställningar. På denna skärmen, som ju inte finns egentligen, försvinner programfönster och annat iväg ibland, och kluddar till det. Har arrangerat så att den ligger "under" huvudskärmen för att ställa till så lite oreda som möjligt, men när projektorn är avstängd går den in och tar över dess position, till höger om iMac. Hur gör jag för att kunna använda dockan, men slippa den virtuella skärm som följer med? Kan jag ignorera skärm i OS X?

- Vilken version av OS X? (olika versioner kan ha olika inställningsmöjligheter)

- Vilken Targus-docka? (olika modeller kan ha olika egenskaper och inställningsmöjligheter)

- Vilken iMac-modell? (kanske inte har så stor betydelse, men kan vara bra att veta ändå)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

- Vilken version av OS X? (olika versioner kan ha olika inställningsmöjligheter)

- Vilken Targus-docka? (olika modeller kan ha olika egenskaper och inställningsmöjligheter)

- Vilken iMac-modell? (kanske inte har så stor betydelse, men kan vara bra att veta ändå)

OS X El Capitan 10.11.3
Targus acp51euz
iMac sent 2017 (27tum)

Ursprungligen av Dr Dront:

iMac sent 2017 (27tum)

En iMac från framtiden.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

En iMac från framtiden.

Modernt ska det va Men det skulle va 2012

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-02-26 11:11

Hmmm. Drivrutinen för ethernet samt video har bara stöd för OSX 10.8.x Undrar om något har ändrats sig så radikalt att vissa funktioner inte fungerar som förväntat?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-02-26 11:14

och manualen beskriver (förstås!) bara Windows. Jo, en annan sak: enligt manualen är det DVI. Stämmer det?

Jupp, DVI. Jag använder den enbart som USB-docka för tillfället. Så allt annat är onödigt. Men jag hade ju hoppats på, att man som i windows, kunde själv välja att inaktivare skärm man inte vill använda.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-02-27 15:43
Ursprungligen av Dr Dront:

Jupp, DVI. Jag använder den enbart som USB-docka för tillfället. Så allt annat är onödigt. Men jag hade ju hoppats på, att man som i windows, kunde själv välja att inaktivare skärm man inte vill använda.

Jag skulle säga att det är Targus ansvar att inte presentera en video-anslutning som inte är aktiv (=sladden isatt och bildskärmen påslagen). Det vore i alla lägen det enklaste.

Sedan skulle man ju också kunna önska sig en extra finess i form av att även kunna avaktivera en påslagen och ansluten bildskärm. Men här kommer man kanske in på lite filosofiska resonemang och framför allt en fråga om riktlinjer för ett användargränssnitt. Och här är jag på fel plats...

1
Bevaka tråden