Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Temp-mappen / frågor

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Då och då brukade jag rensa i Temp-mappen på min Pc.
Brukar ni rensa i Temp-mappen på era mac-datorer?
Vad är det för filer som brukar finnas där?
Finns det risk att man ta bort viktiga saker ifall man rensar där?

Vad är temp-mappen?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-02-22 08:58

Den enda jag brukar rensa i är Hämtade filer. Alla .dmg-filer som ligger kvar där efter en installation.....

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad är temp-mappen?

Jag tror att temp-mappen motsvarar Internet-historik på Pc.
Den heter: Temporary-mappen. Det är lite blandat vad som finns där....bl a Facebook-inlägg samt 99mac inläggen verkar hamna där. Annars är det svårt att avgöra vad som specifik finns där.

Ursprungligen av kenjon:

Den enda jag brukar rensa i är Hämtade filer. Alla .dmg-filer som ligger kvar där efter en installation.....

Det finns väldigt mycket där i min mapp "hämtade filer". T ex flera mappar med hämtade presets för LR. Hamnar dessa filer på hårddisken så att man kan senare ta bort de från mappen "hämtade filer"?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-22 09:56
Ursprungligen av calinou:

Jag tror att temp-mappen motsvarar Internet-historik på Pc.
Den heter: Temporary-mappen. Det är lite blandat vad som finns där....bl a Facebook-inlägg samt 99mac inläggen verkar hamna där. Annars är det svårt att avgöra vad som specifik finns där.

Då är det antagligen webbläsarens cache-mapp du syftar på. Finns endast två anledningar varför man vill ha med den att göra manuellt: 1. den tar för stor plats -> då tömmer man den. 2. Man har problem med en webbsida pga inaktuella/trasiga cache-filer -> då tömmer man den.

Ursprungligen av calinou:

Det finns väldigt mycket där i min mapp "hämtade filer". T ex flera mappar med hämtade presets för LR. Hamnar dessa filer på hårddisken så att man kan senare ta bort de från mappen "hämtade filer"?

Hämtade filer ligger precis som alla filer på din dator, på hårddisken. Tips: gå igenom, spara på annan plats det du vill spara och släng resten. Det är trots allt filer hämtade från nätet, oftast är de inaktuella och brukar finnas kvar att ladda ner om man saknar dem.

Ursprungligen av reboot81:

Då är det antagligen webbläsarens cache-mapp du syftar på. Finns endast två anledningar varför man vill ha med den att göra manuellt: 1. den tar för stor plats -> då tömmer man den. 2. Man har problem med en webbsida pga inaktuella/trasiga cache-filer -> då tömmer man den.

Hämtade filer ligger precis som alla filer på din dator, på hårddisken. Tips: gå igenom, spara på annan plats det du vill spara och släng resten. Det är trots allt filer hämtade från nätet, oftast är de inaktuella och brukar finnas kvar att ladda ner om man saknar dem.

Ang. Temp-mappen/cache-mappen ser det ut som att dem facebook-inlägg och 99 mac inlägg som kommer från min MS Outlook hamnar där (inte direkt från Internet-webbläsaren).
Än så länge finns det gott om plats på min hårddisk så får de väl vara kvar alla dessa filer som finns här och var eftersom man inte vet riktigt vad det är.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-22 10:54
Ursprungligen av calinou:

Ang. Temp-mappen/cache-mappen ser det ut som att dem facebook-inlägg och 99 mac inlägg som kommer från min MS Outlook hamnar där (inte direkt från Internet-webbläsaren).
Än så länge finns det gott om plats på min hårddisk så får de väl vara kvar alla dessa filer som finns här och var eftersom man inte vet riktigt vad det är.

Vilken mapp handlar det om, vad är sökvägen?

Ursprungligen av reboot81:

Vilken mapp handlar det om, vad är sökvägen?

Det beror på vilken mapp. Det finns både "temp" och "temporary". "Temp" är sökvägarna olika beroende på vilken fil man markerar. En del filer är gamla och en del är nyligen inlagda.

Ursprungligen av calinou:

...Det finns både "temp" och "temporary"...

Och detta illustrerar du med en bild som visar sökvägen till mappen "9K", långt ner i mapphierarkin för Office 2011.

Jag ska ju inte skriva i dina trådar, men jag blir bara lite nyfiken på vad du vill säga med den bilden...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och detta illustrerar du med en bild som visar sökvägen till mappen "9K", långt ner i mapphierarkin för Office 2011.

Jag ska ju inte skriva i dina trådar, men jag blir bara lite nyfiken på vad du vill säga med den bilden...

När man gör en sökning på "temp" så får man flera sidor med filer. Dock står det inte att det finns en mapp "temp" på sökvägen. Inte vet jag varför.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-22 14:58
Ursprungligen av calinou:

När man gör en sökning på "temp" så får man flera sidor med filer. Dock står det inte att det finns en mapp "temp" på sökvägen. Inte vet jag varför.

Jo för att du inte gjorde en sökning på mappar med texten "temp". Filen innehåller säkert texten "temp".
Temp är platser för tillfälliga filer åt program. På äldre windows behövde man ibland tömma tempmappen, men nu har du OS X framför dig och det behövs extremt sällan göras manuellt. Du riskerar bara att sabba saker och ting om du är inne och rotar bland saker du inte förstår, eller kan beskriva.

Ursprungligen av calinou:

Då och då brukade jag rensa i Temp-mappen på min Pc.
Brukar ni rensa i Temp-mappen på era mac-datorer?
Vad är det för filer som brukar finnas där?
Finns det risk att man ta bort viktiga saker ifall man rensar där?

Helt OK att du rensade temp-mappen i Windows.

På Mac skall du inte pilla då du inte har i temp-foldrarna att göra.

Du skall använda din dator. Släpp allt det här du lärt dig från din Windows-tid att sitta och rensa.

Du jobbar med datorn och surfar. När något känns fel kör du en omgång med Malwarebytes for Mac och ex. ett antivirusprogram.

Pilla i massa foldrar skall du bara göra om du är riktigt säker på vad du gör. Men, det är inte något gemene användare behöver.

Det finns en massa olika "temp"-mappar, men de heter inte nödvändigtvis så och används för alla möjliga typer av tillfälliga filer som systemet och olika appar använder.

Mappen Hämtade filer skulle jag dock inte själv kalla en temp-mapp eftersom det är en mapp som du själva ansvarar för att sortera ut innehållet ur genom att flytta det dit det hör hemma som nämndes ovan.

Och i regel är det i OS X som Reboot skriver, att den enda du egentligen behöver bry dig om är webbläsarens cache-mapp. Med det sagt så har även systemet olika cache-mappar och dylikt, men dessa behöver man själv ytterst sällan bry sig om såvida man inte har problem med datorn, och då finns antingen olika verktyg att hämta hem för det om man inte vill använda Terminalen. En sk. säker start av datorn kan också hjälpa i sådana fall.

Ursprungligen av Borttaget:

Helt OK att du rensade temp-mappen i Windows.

På Mac skall du inte pilla då du inte har i temp-foldrarna att göra.

Du skall använda din dator. Släpp allt det här du lärt dig från din Windows-tid att sitta och rensa.

Du jobbar med datorn och surfar. När något känns fel kör du en omgång med Malwarebytes for Mac och ex. ett antivirusprogram.

Pilla i massa foldrar skall du bara göra om du är riktigt säker på vad du gör. Men, det är inte något gemene användare behöver.

Tack för ditt svar. Jag ska inte ändra någonting där. Det blev i alla fall en felsökning eftersom jag inte visste att man kunde specificera villkor via ” tokentyp". Anledningen att jag vill kolla där är att min Firefox slöar ibland fast jag rensat på historik. Jag hade kanske för många flik som var ”fästa” och tog bort hälften.

Senast redigerat 2018-07-23 14:39
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-02-23 09:09

Att den "slöar ibland" kan ha väldigt många orsaker, de flesta utanför din kontroll (långsam anslutning tillfälligt hos din ISP, långsam/lastad server på sidan du besöker, uppdateringar som görs av hårdvara/mjukvara någonstans på vägen).
Får du sådana problem gäller det att kunna återskapa det, få fram en röd tråd, för att ev kunna felsöka. Första åtgärden i ett sådant fall, testa samma sida med Safari och Chrome.

Ursprungligen av kenjon:

Att den "slöar ibland" kan ha väldigt många orsaker, de flesta utanför din kontroll (långsam anslutning tillfälligt hos din ISP, långsam/lastad server på sidan du besöker, uppdateringar som görs av hårdvara/mjukvara någonstans på vägen).
Får du sådana problem gäller det att kunna återskapa det, få fram en röd tråd, för att ev kunna felsöka. Första åtgärden i ett sådant fall, testa samma sida med Safari och Chrome.

Tack för ett bra förslag! jag ska testa på Chrome när det förekommer.

1
Bevaka tråden