Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa ny Imac eller uppgradera befintlig?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag har jag en Imac 27" mitten 2011 med Mac OS 10.10.5, 3,1 GHZ Intel Core i5, 12 GB minne, AMD Radeon HD 6970M 1024 MB grafikkort och 1 TB hårddisk. Jag använder den huvudsakligen till att surfa, plugga, lyssna på musik och streama film till TV:n.

Efterhand som Yosemite uppgraderats går min dator långsammare och långsammare. Hårddisken smattrar hela tiden och inget händer på skärmen. Det nog iTunes som sänker datorn värst, men även TimeMachine verkar vara ett sänke. Efter att har frågar runt och googlat verkar det vara avsaknad av SSD som är det stora problemet.

Att installera en SSD-disk ser ut att kosta minst 4000 kr och datorn är en mitten-2011 så det känns lite mycket. Samtidigt blev jag inte inspirerad när jag tittar på ny dator. Normalt sitter man och dreglar över all ny prestanda och alla nya funktioner, men det jag ser i Apple store är ju i princip den dator jag har, inte ens SSD ingår i grundkonfigurationen!

Det leder till ett antal frågor som jag undrar om ni kan hjälpa mig med? Motivera gärna svaren:

1. Bedömer ni att jag har rätt när jag tror att det är avsaknad av SSD-disk som gör datorn långsam?

2. Tror ni det är mer ekonomiskt försvarbart att uppgradera min Imac mitt-2011 med SSD-disk än att köpa nytt?

3. Hur mycket SSD-disk behövs?

4. Är Fusiondisk bättre än SSD-disk?

5. Jag ser bara små skillnader mellan min mid-2011 och en ny Imac 27". Samma skärm, lika mycket hårddisk. 0,1 GHz mer klockfrekvens. Är det något jag inte ser?

  • Medlem
  • 2016-02-03 11:44

Just den modellen har ett grafikkort som kan lägga av när som helst. Jag skulle inte satsa på den.

https://support.apple.com/sv-se/HT203787

Edit: Skulle du köpa en ny Imac, köp absolut inte den med mekanisk hårddisk på 5400 rpm, de är tokslöa!

Ursprungligen av alix:

Just den modellen har ett grafikkort som kan lägga av när som helst. Jag skulle inte satsa på den.

https://support.apple.com/sv-se/HT203787

Edit: Skulle du köpa en ny Imac, köp absolut inte den med mekanisk hårddisk på 5400 rpm, de är tokslöa!

Tack för tipset! Det verkar dock som de byter ut grafikkorten utan kostnad så det är inget hinder för att uppgradera datorn egentligen. Nej, jag komne inte köpa en ny dator utan SSD-disk. Verkligen inte.

Ursprungligen av Theodor:

5. Jag ser bara små skillnader mellan min mid-2011 och en ny Imac 27". Samma skärm, lika mycket hårddisk. 0,1 GHz mer klockfrekvens. Är det något jag inte ser?

Ja, det är mycket som du inte ser.

- Skärmen är inte samma. Dagens 27-tums iMac har en retina-skärm. Upplösning 5120x2880. Stor skillnad mot din skärm.

- Processorn skiljer mycket mer än bara klockfrekvensen. Din dator har en i5-2400 som tillhör "andra generationens Core-processor". Dagens modell har en i5-6500 som tillhör "sjätte generationens Core-processor". Stor skillnad. Jag skulle gissa att den nya är någonstans mellan 40% och 100% snabbare, beroende på vilka arbetsuppgifter som utförs.
Du kan ju jämföra Geekbench-värdena här:
http://www.everymac.com/systems/apple/imac/sp...
http://www.everymac.com/systems/apple/imac/sp...

- Grafikkortet skiljer också en hel del. Jag har inga siffror att presentera, men det nya grafikkortet är nog bra mycket vassare.

Ursprungligen av Theodor:

...verkar dock som de byter ut grafikkorten utan kostnad...

Nja, inte så länge till.

Här är ett citat från sidan som alix länkade till:
"...byter Apple ut grafikkortet helt utan kostnad i upp till fyra år efter att datorn såldes första gången...."

  • Medlem
  • 2016-02-03 13:06
Ursprungligen av Theodor:

Tack för tipset! Det verkar dock som de byter ut grafikkorten utan kostnad så det är inget hinder för att uppgradera datorn egentligen. Nej, jag komne inte köpa en ny dator utan SSD-disk. Verkligen inte.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, inte så länge till.

Här är ett citat från sidan som alix länkade till:
"...byter Apple ut grafikkortet helt utan kostnad i upp till fyra år efter att datorn såldes första gången...."

Ja, exakt, det beror på när du köpte den.

I vanliga fall är jag en stor förespråkare av SSD uppgraderingar men i det här fallet så är det tveksamt om det är värt det. Är kostnaden verkligen 4000? Jag skulle kolla youtube om det finns DYI tutorials upplagda för din maskin. Isf så skulle jag rekommendera att slänga in en i 256gb skiktet och hoppas att grafikkortet inte lägger av på ett tag.

Förutom allmänt sämre hårdvara är avsaknaden av USB 3.0 det som gör datorn hyfsat obrukbar och även svårsåld till ett vettigt pris om du skulle lägga upp den på blocket/tradera.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, det är mycket som du inte ser.

- Skärmen är inte samma. Dagens 27-tums iMac har en retina-skärm. Upplösning 5120x2880. Stor skillnad mot din skärm.

- Processorn skiljer mycket mer än bara klockfrekvensen. Din dator har en i5-2400 som tillhör "andra generationens Core-processor". Dagens modell har en i5-6500 som tillhör "sjätte generationens Core-processor". Stor skillnad. Jag skulle gissa att den nya är någonstans mellan 40% och 100% snabbare, beroende på vilka arbetsuppgifter som utförs.
Du kan ju jämföra Geekbench-värdena här:
http://www.everymac.com/systems/apple/imac/sp...
http://www.everymac.com/systems/apple/imac/sp...

- Grafikkortet skiljer också en hel del. Jag har inga siffror att presentera, men det nya grafikkortet är nog bra mycket vassare.

Mervärdet för mig är i så fall den nya skärmen (med uppdaterat grafikort). Processorkraft har jag så det räcker och blir över. Den ligger oftast på 90-98 % overksam. Även om Retina-skärmarna är fantastiska så tvekar jag att de är värda 20000 kr.

Ursprungligen av JoelBurman:

I vanliga fall är jag en stor förespråkare av SSD uppgraderingar men i det här fallet så är det tveksamt om det är värt det. Är kostnaden verkligen 4000? Jag skulle kolla youtube om det finns DYI tutorials upplagda för din maskin. Isf så skulle jag rekommendera att slänga in en i 256gb skiktet och hoppas att grafikkortet inte lägger av på ett tag.

Förutom allmänt sämre hårdvara är avsaknaden av USB 3.0 det som gör datorn hyfsat obrukbar och även svårsåld till ett vettigt pris om du skulle lägga upp den på blocket/tradera.

Priset gällde en 500 GB SSD, men det är kanske en overkill? Kanske är min hårddisk gammal och sliten. Lite effekt kanske kan nås bara genom att byta den? Om man byter den och lägger till en liten SSD på 120 GB kanske man förlänger datorns livslängd ett par år?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-03 14:16
Ursprungligen av Theodor:

Priset gällde en 500 GB SSD, men det är kanske en overkill? Kanske är min hårddisk gammal och sliten. Lite effekt kanske kan nås bara genom att byta den? Om man byter den och lägger till en liten SSD på 120 GB kanske man förlänger datorns livslängd ett par år?

Att lägga kostnad på att byta till ny snurr-HD är definitivt inte prisvärt.

Ett alternativ kan väl vara att köpa extern SSD ansluten med Thunderbolt. Den tar du med till nästa dator. Men om det funkar för bra kommer du ha kvar datorn så länge att nästa nya mac bara har USB-C, men det ska väl fungera med adapter i framtiden...

Ursprungligen av Theodor:

1. Bedömer ni att jag har rätt när jag tror att det är avsaknad av SSD-disk som gör datorn långsam?

2. Tror ni det är mer ekonomiskt försvarbart att uppgradera min Imac mitt-2011 med SSD-disk än att köpa nytt?

Till det du använder datorn för är det HD:n som är tydligaste flaskhalsen (hårddiskknattret). Med en SSD tror jag du med glädje kan använda den många år till som surf, plugg, musik och TV-burk. Runt en 500 GB SSD får du idag för 1300 kr. Om du kan göra jobbet själv och använder macen kanske tre år till tycker jag det är väldigt prisvärt. Men om din arbetstid och risk att misslyckas är värt det, det kan bara du avgöra. Se instruktion här.

Ursprungligen av Theodor:

3. Hur mycket SSD-disk behövs?

500 GB bör man väl ha för att kunna ha system, program, dokument och iTunes/Bilder-bibliotek med marginal, stora mediaarkiv på extern HD. Med 256 GB kan man börja närma sig gränsen där man snart måste tänka mer på var man lägger sina personliga filer. Men bara system och program klarar ju de flesta på 120 med marginal, och det är det som ger effekt.

Du kan ju även sätta SSD:n på platsen för optiska läsaren och behålla den interna HD:n, då kanske du väljer mindre SSD om man kan slippa externt påhäng. Om du inte vill bli av med DVD-läsaren så kan man på din årmodell även montera in SSD:n bakom optiska läsaren och ha SSD + HD + DVD. Men jag lägger hellre pengarna på större SSD direkt. iMac Intel 27" Mid 2011 Dual Hard Drive Kit

Ursprungligen av Theodor:

4. Är Fusiondisk bättre än SSD-disk?

Hastigheten på Fusiondisk varierar beroende på vilka filer som för närvarande systemet valt att lägga på SSD-delen. Generellt lite fortare än HD men ibland samma. Jag ser det som en nödlösning, beställer man en ny iMac så är det kanske bästa kompromissen ibland. har svårt att förstå de som gör sig omaket att själva installera dubbel SSD + HD i sin dator och sedan slår ihop dem till en Fusion drive.

Om datorn blivit långsammare med tiden låter det som hårdvaruproblem (i ditt fall imho pga fallerande och/eller överfull hårddisk). Med tanke på hur mycket RAM du har skall nyare system inte slöa ner datorn, snarare tvärtom.

@Theodor: Du kan ju också testa att starta under ett nytt användarkonto för att se om problemen kvarstår. Om inte, kan det vara läge för att installera om system och program.

Sedan är ju just TimeMachine inte känt för att vara 100% felfritt. Själv fick jag det aldrig att funka bra på min MBP av samma årgång som din. Möjligen att problemen var desamma som du uppger - minns inte riktigt mer än att den stod och tuggade. Kör sedan länge SuperDuper och Crashplan istället. Testa alltså att slå av TM ett tag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-03 15:26
Ursprungligen av Theodor:

Idag har jag en Imac 27" mitten 2011 med Mac OS 10.10.5, 3,1 GHZ Intel Core i5, 12 GB minne, AMD Radeon HD 6970M 1024 MB grafikkort och 1 TB hårddisk. Jag använder den huvudsakligen till att surfa, plugga, lyssna på musik och streama film till TV:n.

Efterhand som Yosemite uppgraderats går min dator långsammare och långsammare. Hårddisken smattrar hela tiden och inget händer på skärmen. Det nog iTunes som sänker datorn värst, men även TimeMachine verkar vara ett sänke. Efter att har frågar runt och googlat verkar det vara avsaknad av SSD som är det stora problemet.

Att installera en SSD-disk ser ut att kosta minst 4000 kr och datorn är en mitten-2011 så det känns lite mycket. Samtidigt blev jag inte inspirerad när jag tittar på ny dator. Normalt sitter man och dreglar över all ny prestanda och alla nya funktioner, men det jag ser i Apple store är ju i princip den dator jag har, inte ens SSD ingår i grundkonfigurationen!

Det leder till ett antal frågor som jag undrar om ni kan hjälpa mig med? Motivera gärna svaren:

1. Bedömer ni att jag har rätt när jag tror att det är avsaknad av SSD-disk som gör datorn långsam?

2. Tror ni det är mer ekonomiskt försvarbart att uppgradera min Imac mitt-2011 med SSD-disk än att köpa nytt?

3. Hur mycket SSD-disk behövs?

4. Är Fusiondisk bättre än SSD-disk?

5. Jag ser bara små skillnader mellan min mid-2011 och en ny Imac 27". Samma skärm, lika mycket hårddisk. 0,1 GHz mer klockfrekvens. Är det något jag inte ser?

1. Ja. En SSD kommer att göra din datorn otroligt mycket snabbare för vardagsanvändande. För 850kr får du en Samsung 850 SSD 250GB, sen verkar det absolut möjligt att själv installera SSD'n utöver den redan befintliga HDD'n (se: https://www.youtube.com/watch?v=03Lg4IgJd04 )

2. Om du bedömer att en 5K-skärm är det du vill ha. Absolut. Annars så är det en liten kostnad att först köpa en SSD till din 2011-iMac, för att sedan köpa en 5K-iMac om du verkligen är missnöjd.

3. Egentligen räcker 128GB, men 256GB är bra pris/prestanda/krona i dagsläget.

4. Fusion Drive är en liknande mjukvaru-RAID-lösning med en SSD och en HDD. Detta kan du faktiskt sätta upp själv på din 2011-iMac om du köper till och installerar en SSD tillsammans med din HDD (se: http://www.macworld.com/article/2014011/stora... )

5. Det är en mycket nyare dator, så snabbare på många sätt. Men med en SSD i din 2011-iMac så kommer t.ex. Safari inte upplevas som snabbare på den nya datorn.

Efter att ha läst ytterligare svar så känns absolut diskbyte till SSD som en fungerande lösning. Prestandan blir väldigt mycket bättre med SSD så förläng livet på den i ett par år för att uppgradera ordentligt när det väl behövs om ett par år.

Ursprungligen av IngoX:

Ett alternativ kan väl vara att köpa extern SSD ansluten med Thunderbolt. Den tar du med till nästa dator. Men om det funkar för bra kommer du ha kvar datorn så länge att nästa nya mac bara har USB-C, men det ska väl fungera med adapter i framtiden...

Till det du använder datorn för är det HD:n som är tydligaste flaskhalsen (hårddiskknattret). Med en SSD tror jag du med glädje kan använda den många år till som surf, plugg, musik och TV-burk. Runt en 500 GB SSD får du idag för 1300 kr. Om du kan göra jobbet själv och använder macen kanske tre år till tycker jag det är väldigt prisvärt. Men om din arbetstid och risk att misslyckas är värt det, det kan bara du avgöra. Se instruktion här.

Extern SSD verkar vara ett bra alternativ, men Thunderbolt ser ut att göra så priset drar iväg lite. Typ 2500-3000 kr (och då talar vi om 250 GB).

Ursprungligen av IngoX:

500 GB bör man väl ha för att kunna ha system, program, dokument och iTunes/Bilder-bibliotek med marginal, stora mediaarkiv på extern HD. Med 256 GB kan man börja närma sig gränsen där man snart måste tänka mer på var man lägger sina personliga filer. Men bara system och program klarar ju de flesta på 120 med marginal, och det är det som ger effekt.

Jag nöjer mig nog med operativsystem och program. När det blir dags att köpa ny dator kanske jag slår på stort istället.

Ursprungligen av IngoX:

Hastigheten på Fusiondisk varierar beroende på vilka filer som för närvarande systemet valt att lägga på SSD-delen. Generellt lite fortare än HD men ibland samma. Jag ser det som en nödlösning, beställer man en ny iMac så är det kanske bästa kompromissen ibland. har svårt att förstå de som gör sig omaket att själva installera dubbel SSD + HD i sin dator och sedan slår ihop dem till en Fusion drive.

Jag vet inte om jag förstår rätt, men jag har uppfattat fusion som dels en SSD, dels en hårddisk och att datorn själv avgör var filerna hamnar. Om jag uppdaterar datorn med SSD (och ev ny hårddisk) kan de köras som fusion. Är det fel?

Ursprungligen av johan_tanying:

Om datorn blivit långsammare med tiden låter det som hårdvaruproblem (i ditt fall imho pga fallerande och/eller överfull hårddisk). Med tanke på hur mycket RAM du har skall nyare system inte slöa ner datorn, snarare tvärtom.

Jag har läst andra med liknande problem under Yoshemite och med El Capitan verkar det bli värre. Det utesluter ju inte hårdavruproblem ändå. Jag får försöka hitta ett sätt att testa hårdisken på.

Ursprungligen av johan_tanying:

@Theodor: Du kan ju också testa att starta under ett nytt användarkonto för att se om problemen kvarstår. Om inte, kan det vara läge för att installera om system och program.

Bra tips, jag ska testa det. Jag har nog bara importerat användarmappen på de två senaste datorerna så där kan nog finnas en del skräp! Borde jag tänkt på själv.

Ursprungligen av Aiwi:

1. Ja. En SSD kommer att göra din datorn otroligt mycket snabbare för vardagsanvändande. För 850kr får du en Samsung 850 SSD 250GB, sen verkar det absolut möjligt att själv installera SSD'n utöver den redan befintliga HDD'n (se: https://www.youtube.com/watch?v=03Lg4IgJd04 )

Jag har installerat minne på de flesta av mina datorer och även om det alltid fungerat så har blodtrycket alltid varit högt under processens gång. Dessutom har jag småbarn hemma och läser om folk som ägnat 5 timmar åt uppgraderingen. Jag har svårt att se hur jag skulle kunna få så många timmar i fred i vår lilla lägenhet.

Ursprungligen av Aiwi:

2. Om du bedömer att en 5K-skärm är det du vill ha. Absolut. Annars så är det en liten kostnad att först köpa en SSD till din 2011-iMac, för att sedan köpa en 5K-iMac om du verkligen är missnöjd.

3. Egentligen räcker 128GB, men 256GB är bra pris/prestanda/krona i dagsläget.

Nej jag är inte missnöjd med den 27"-skärm jag har, utan söker ett billigare alternativ, men vill först vara rimligt säker på att det är prisvärt. Helt säker blir man väl aldrig...

Ursprungligen av Aiwi:

4. Fusion Drive är en liknande mjukvaru-RAID-lösning med en SSD och en HDD. Detta kan du faktiskt sätta upp själv på din 2011-iMac om du köper till och installerar en SSD tillsammans med din HDD (se: http://www.macworld.com/article/2014011/stora... )

Bra länk! Ska kolla igenom den ordentligt.

Ursprungligen av Aiwi:

5. Det är en mycket nyare dator, så snabbare på många sätt. Men med en SSD i din 2011-iMac så kommer t.ex. Safari inte upplevas som snabbare på den nya datorn.

Då är det i min värld värt att vänta ett par år innan jag köper nytt. Retinaskärmarna lär finnas kvar ett tag.

Tack för era värdefulla synpunkter!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-03 17:48

Om din hårddisk smattrar hela tiden kan det tyda på att den håller på och ge upp. Inget som man kan testa (bortsett från att ta ut disken och köra den i en PC med Spinrite). 1TB får du ny för 500kr, så misstänker du att disken inte är 100% så släpp den och köp en ny, om du nu inte har sjukt mycket tid över och dåligt med pengar.

Att installera en SSD utöver befintlig HD/DVD är det bökigaste du kan ge dig på. Du behöver ta ut allt ur datorn och ha rätt kablar. Jag har själv gjort det och rekommenderar det inte, utan istället byta ut DVD:n mot en SSD. Kostar 70kr för adapter och du blir utan intern DVD. För 100kr får du ett kabinett med USB-sladd som du kan stoppa i DVD-enheten om du nu måste köra plastskivor.
Oavsett vad så hade jag bytt ut hårddisken när/om du öppnar datorn. Ett annat alternativ är att installera en SSHD, en sk hybrid-disk. 1TB 7200varvare med 8GB inbyggd SSD för 790kr.

5 timmar kan jag inte förtså mig på. Du behöver inte några sugproppar, men rätt torxmejslar och gärna en assisten vid lyften av skärmen. Skulle du misslyckas, tex tappa frontglaset i backen, så får du köpa en liknande dator på blocket. Inte värre än så.

Ursprungligen av reboot81:

Om din hårddisk smattrar hela tiden kan det tyda på att den håller på och ge upp. Inget som man kan testa (bortsett från att ta ut disken och köra den i en PC med Spinrite). 1TB får du ny för 500kr, så misstänker du att disken inte är 100% så släpp den och köp en ny, om du nu inte har sjukt mycket tid över och dåligt med pengar.

Inte precis hela tiden, men den smattrar när det går trögt och i ökande grad. Körde Apple Hardware Test och fick felkod 4 MOT/4/40000003:HDD-1427 så jag kommer byta hårddisk.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-02-05 01:24

Jag köpte en 500 SSD och satte i ett FW800-kabinett. Blev stor skillnad i hastighet, och inte så dyrt. Med det klarar jag mej några år till.

Tänkte berätta hur det gick. Allra först gick jag igenom hårddisken med EtreCheck (http://etrecheck.com) och hittade rester av gamla program som jag inte använder längre samt ett adware som smugit sig in. Fr.a. avinstallerade jag allt från Kies (Samsungs programvara för att synka deras mobiler). Det är nog den sämsta mjukvara jag sett. Sänker datorn helt. Hur som helst hjälpte denna genomgång lite.

Sedan fick jag en ny hårddisk och en SSD på 120 GB installerad av Macforum för 4600 kr. Den allra största skillnaden är att datorn startar otroligt snabbt. Förr kunde man gå och koka kaffe när man var tvungen att starta om datorn, nu hinner man inte mer än resa sig ur stolen.

Den nya hårddisken knackar så klart inte och många program startar betydligt snabbare. Dock är iTunes fortfarande trögt (men det har väl det programmet alltid varit). Fr.a. är det pausa och starta spelning av en låt som är långsamt. Att ändra ett fel i en titel medan man spelar musik går däremot bra nu, det var hopplöst förut. Time Machine sköter sig också efter uppdateringen utan att hänga datorn.

Det jag inte riktigt gillar är att Macforum installerade El Capitan. Jag föredrar att bestämma själv bestämma om och när jag uppgraderar. Nu har jag problem med att datorn tappar wifi ibland och det får konsekvenser för bl.a. Plex och Tunnelblick. Plex fick jag f.ö. radera helt och installera om föra att det alls skulle fungera.

Över lag är jag ändå nöjd även om det var ganska mycket pengar. Linet mindre hade det förstås kostat om jag offrat DVD-spelaren vilket jag inte ville så jag får väl delvis skylla mig själv...

1
Bevaka tråden