Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder har inte synkroniserats sedan iOS 8 installerades

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det verkar som att synkroniseringen av bilderna till datorn (pc) slutade att fungera i det ögonblick som jag uppdaterade från iOS 7 till iOS 8, vilket alltså är drygt 1,5 år sedan! Jag har vid upprepade tillfällen försökt få ordning på synkroniseringen av mina bilder i iCloud men inte hittat någon lösning. Börjar bli lätt desperat!

Finns det någon som har ett gott råd?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-13 18:37

Svårt när du inte berättar vad du försökt, eller talar om vilken enhet du synkar med.
Prova att logga ur iCloud och sedan logga in på iCloud igen på alla enheter.

Ursprungligen av Gnulia:

Svårt när du inte berättar vad du försökt, eller talar om vilken enhet du synkar med.
Prova att logga ur iCloud och sedan logga in på iCloud igen på alla enheter.

Hej Gnulia

När jag klickar på logga ut iCloud på telefonen så får jag beskedet att bilder och dokument kommer att raderas. Är det så du menar? Har inte vågat göra detta. Avvaktar ditt svar

Bifogar även en fil som visar hur det ser ut i iCloud på min pc när jag loggat in där igen. Det är på pc:n som synkningen inte fungerar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-14 13:31

Kan du ta en skärmdump på meddelandet du får?
Verkar skumt att den skulle radera bilderna när du har bilder ikryssad-

Ursprungligen av Gnulia:

Kan du ta en skärmdump på meddelandet du får?
Verkar skumt att den skulle radera bilderna när du har bilder ikryssad-

Skärmdump härmed bifogad

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-14 16:21

Har du bara bilderna på iPhone'n?
Inga kopior på PC:n?
Här finns en länk till iCloud för Windows
https://support.apple.com/sv-se/HT201391
Där står bl.a. att du bör ta en kopia av iCloud-innehållet innan du loggar ut

Ursprungligen av Gnulia:

Har du bara bilderna på iPhone'n?
Inga kopior på PC:n?
Här finns en länk till iCloud för Windows
https://support.apple.com/sv-se/HT201391
Där står bl.a. att du bör ta en kopia av iCloud-innehållet innan du loggar ut

De bilder som överförts till min pc senast är daterade 2014-09-05. Och så har det varit hela tiden som jag krånglat med detta. Det är ju liksom det som var anledningen till att jag startade denna konversation.

(Dock gick dagens skärmdump som enda ny bild också över av någon underlig anledning.)

Ska jag börja med att avinstallera iCloud på datorn? Backup på dessa bilder finns sedan tidigare.

En sak som jag inte har nämnt är att alla bilder som jag tagit med min iPhone5 också finns på min mans iPhone 4. Dit fungerar synkroniseringen! Tyvärr dock inte i omvänd ordning. Bilder tagna med 4-an går inte över till 5-an. Har det att göra med att 4-an har iOS 7.1.2 medan 5-an har 8.4.1? (Har alltså inte vågat uppdatera till version 9 pga bildkrånglet)

Jag kanske skulle ansluta 4-an med sladd till datorn också för att få över allt som finns på den?
Men det kanske är bäst att göra en nyinstallation av iCloud först?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-14 17:16

Gör som jag skrev från början, logga ut från iCloud på ALLA enheter, och logga sedan in igen.
Vilken version du har av iOS tror jag inte påverkar alls.

Ursprungligen av Gnulia:

Gör som jag skrev från början, logga ut från iCloud på ALLA enheter, och logga sedan in igen.
Vilken version du har av iOS tror jag inte påverkar alls.

Hej igen
Det har inte blivit av att jag gjort som du sagt ännu. En liten fråga till innan jag gör det:
Vad kommer att hända med bilderna som ligger i "Bilder" på telefonerna? Påverkas innehållet där?

Ursprungligen av fånfån:

Hej igen
Det har inte blivit av att jag gjort som du sagt ännu. En liten fråga till innan jag gör det:
Vad kommer att hända med bilderna som ligger i "Bilder" på telefonerna? Påverkas innehållet där?

Ta en backup.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-20 12:56
Ursprungligen av fånfån:

Hej igen
Det har inte blivit av att jag gjort som du sagt ännu. En liten fråga till innan jag gör det:
Vad kommer att hända med bilderna som ligger i "Bilder" på telefonerna? Påverkas innehållet där?

Gör som det står, ta en kopia först

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ta en backup.

Ursprungligen av Gnulia:

Gör som det står, ta en kopia först

Det här börjar likna ett moment 22! Hur gör jag backup av bilderna i telefonen när de inte synkas till datorn?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-20 13:10
Ursprungligen av fånfån:

Det här börjar likna ett moment 22! Hur gör jag backup av bilderna i telefonen när de inte synkas till datorn?

Nej det är två olika saker. Bild i inlägg nr 5 visar att du har säkerhetskopiering till iCloud igång. Gå in i den och verifiera att bilder är med i säkerhetskopian.

Hade jag varit det minsta osäker eller värderat mina bilder högt så skulle jag dessutom tanka in bilderna på datorn med USB-sladd mha Bildinsamling.app.

Ursprungligen av reboot81:

Nej det är två olika saker. Bild i inlägg nr 5 visar att du har säkerhetskopiering till iCloud igång. Gå in i den och verifiera att bilder är med i säkerhetskopian.

Hade jag varit det minsta osäker eller värderat mina bilder högt så skulle jag dessutom tanka in bilderna på datorn med USB-sladd mha Bildinsamling.app.

Var hittar jag säkerhetskopian?
Bildinsamling.app. - vad är det?
Inte för inte som jag kallar mig fånfån.

Ursprungligen av fånfån:

Var hittar jag säkerhetskopian?
Bildinsamling.app. - vad är det?
Inte för inte som jag kallar mig fånfån.

Inställningar -> iCloud

Ett program på OSX som för över bilder från tex iPhone till dator.

Ursprungligen av Gnulia:

Gör som det står, ta en kopia först

Ursprungligen av reboot81:

Nej det är två olika saker. Bild i inlägg nr 5 visar att du har säkerhetskopiering till iCloud igång. Gå in i den och verifiera att bilder är med i säkerhetskopian.

Hade jag varit det minsta osäker eller värderat mina bilder högt så skulle jag dessutom tanka in bilderna på datorn med USB-sladd mha Bildinsamling.app.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Inställningar -> iCloud

Ett program på OSX som för över bilder från tex iPhone till dator.

Tack alla! Nu finns alla bilder på datorn!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-21 22:05

Men synkningen är ännu inte löst gissar jag då?

Då har jag två råd. Stäng av synkningen av bilder, samt skaffa Google Photos så att du får någon form av bildsynk som rullar på automagiskt. För vem kommer ihåg att koppla sladden och importera bilder till datorn varje vecka?

Ursprungligen av reboot81:

Men synkningen är ännu inte löst gissar jag då?

Då har jag två råd. Stäng av synkningen av bilder, samt skaffa Google Photos så att du får någon form av bildsynk som rullar på automagiskt. För vem kommer ihåg att koppla sladden och importera bilder till datorn varje vecka?

Testade idag igen och kunde konstatera att även synkningen funkar nu. Den verkar ha kommit igång igen när jag installerade om iCloud på datorn. Behövde alltså inte starta om iCloud på telefonen.

Om jag förstår rätt så tar synkningen bara hand om sådant som händer nu. Och eftersom datorn nu hämtat allt som hade hänt mellan september -14 och tills jag fick igång synkningen igen så är jag 100% nöjd.

1
Bevaka tråden