Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iMac "drar inte in" skivorna jag ger den (Bluray-brännare)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en iMac 27 sent 2009.
För en tid sedan bytte jag ut min interna HD mot en SSD, och passade samtidigt på att stoppa in en intern Blu-Ray.
Allt funkar jättebra, men jag har en väldigt konstigt problem med BD-enheten. Den reagerar inte på att jag stoppar in skivor, om jag inte nyligen använt den.

Så här:

Om jag trycker in en skiva i BD-enheten, så händer ingenting. Datorn reagerar inte alls. Då tänker man kanske att sensorn som känner av att man har stoppat in skivan är kass, men nej.

Jag måste nämligen besöka någon programvara som "väcker" enheten. Om jag går till systemrapport och markerar "Skivbränning" så drar enheten gladeligen in allt jag ger den. Men så fort jag lämnar enheten tom i någon minut, så dör den helt.

Jag kan såklart starta någon annan app än systemrapport för att "väcka" enheten, sedan kan göra allt med den så länge jag inte lämnar den tom för länge.

Jag har såklart sökt och hittat många med liknande problem, fast då superdrive.
De lösningarna jag har hittat handlar om att via terminalen skriva kommandot "drutil eject" med skivan till hälften instucken, detta skall då resetta driven på nåt vis. Detta har inte fungerat för mig.

För mig handlar det mer om att Mac os inte "söker av" enheten om jag inte via någon app tvingar den först.

Detta är inget jättestort problem då enheten fungerar perfekt så länge jag inte lämnar den sysslolös för länge, men jag är väldigt nyfiken på vad som orsakar detta.

Så om någon har kännedom om vad detta kan vara så skulle jag bli oerhört tacksam för din kunskap :-).

Tack för hjälpen!!

Senast redigerat 2016-02-12 15:48

Modell på blueray?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Modell på blueray?

MATSHITA BD-RE UJ235A:

Revision av fast programvara: 1,11
Sammankoppling: ATAPI
Stöd för bränning: Ja (allmänt enhetsstöd)
Profilsökväg: Ingen
Cache: 8192 K
Läser DVD: Ja
Skriver CD: -R, -RW
Skriver DVD: -R, -R DL, -RAM, -RW, +R, +R DL, +RW
Skriver BD: -R, -RE
Skrivstrategier: CD-TAO, CD-SAO, CD-Raw, DVD-DAO
Medier: Om du vill se de tillgängliga bränningshastigheterna matar du in en skiva och väljer Arkiv > Uppdatera information

Kanske enhetens firmware som sätter den i vila eller nåt?

Ursprungligen av mauserman:

Kanske enhetens firmware som sätter den i vila eller nåt?

Det är väl inte samma DVD som iMAC:en levereras med antar jag? Är det ens en enhet som levereras tillsammans med en MAC? Anledningen till att jag frågar är just för att OSX kan sakna drivrutinerna till den, precis som du nämner - men jag antar att du gjorde din research innan?

Du kan alltid testa att återställa SMC.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Det är väl inte samma DVD som iMAC:en levereras med antar jag? Är det ens en enhet som levereras tillsammans med en MAC? Anledningen till att jag frågar är just för att OSX kan sakna drivrutinerna till den, precis som du nämner - men jag antar att du gjorde din research innan?

Du kan alltid testa att återställa SMC.

Nej detta är en intern enhet som jag har köpt och installerat själv.

Jag visste ju att Apple inte skickar med någon programvara för att kolla på Blu-Ray filmer osv, men det var inget problem för mig eftersom jag rippar alla mina BD för användning i Plex.

Men jag ska testa att återställa SMC, jag tror jag har testat det men det skadar inte att prova igen.

Tack för tipset :-).

Ursprungligen av mauserman:

Nej detta är en intern enhet som jag har köpt och installerat själv.

Jag visste ju att Apple inte skickar med någon programvara för att kolla på Blu-Ray filmer osv, men det var inget problem för mig eftersom jag rippar alla mina BD för användning i Plex.

Men jag ska testa att återställa SMC, jag tror jag har testat det men det skadar inte att prova igen.

Tack för tipset :-).

Funkar inte det så googla efter drivrutiner. Kan hända att tillverkaren har tagit fram till konsumenten om inte Apple redan har inkluderat dom.

Ja, jag har försökt hitta Mashitas hemsida men den har dom gömt bra. Men jag har ju hela helgen på mig ;-).

1
Bevaka tråden