Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCloud, dela foto - varför blir det bara synk ibland?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-02-11 17:27

Ny användare av iCloud.

Är med på och har fått delning av foton att funka fint, via Bilder.
Nästan.

Det lirar inte riktigt... mellan iMacen/fotodisken och våra enheter. iPhones/iPads.

I vissa fall så blir det omedelbar synk, borttag/tillägg av foto på en enhet får genomslag på övriga i princip omgående.
Som det ska va.

Men i vissa fall funkar det inte så utan nuläget blir olika på enheterna.
Foto/video kan vara borttaget eller finnas kvar på iMacen (under Delade i Bilder) medan det är vice versa på en iPhone.
T o m hela album, som jag raderat på iMacen, finns kvar på paddan/iPhonen.
Jag har inte testat med fler enheter än 3 men jag har här kunnat få 3 olika nulägen i de olika enheterna samtidigt. (iMac/iPad/iPhone.)

När jag väljer att radera ett delat foto i t ex iPhonen så dyker den helt korrekta kontrollfrågan/infon om att fotot då kommer att raderas på alla mina enheter upp. Men utan att i samtliga fall alltså få effekt?

Varför - och finns det ngn lösning?
I annat fall får man ju då manuellt radera i resp enhet - men när det är på andra hållet (att lägga till) så löser ju inte heller den workarounden biffen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-11 18:03

Jag använder inte iCloud bildbibliotek fullt ut själv ännu, men har hört en del som tycker synkningen är slö. En sak är ju att det krävs Wifi-kontakt till enheten, går inte via mobilnätet. Så här skriver Apple på sin support. Det ska tydligen gå att pausa uppladdningen, men man kanske hellre önskade en gasa-knapp

Citat:

När överförs bilder och videoklipp till iCloud-bildbiblioteket?

När du slår på iCloud-bildbiblioteket på iOS-enheten eller Mac-datorn överförs dina bilder och videor när du ansluter till internet med Wi-Fi och batteriet är laddat. Du kan visa statusen och pausa överföringen en dag genom att följa dessa steg:

  • På iOS-enheten trycker du på Inställningar > iCloud > Bilder.

  • På Mac-datorn klickar du på Bilder > Inställningar > iCloud.

Hur lång tid det tar innan bilderna och videorna visas i programmet Bilder på iCloud och alla dina enheter varierar beroende på internetanslutningens hastighet. Kontrollera att du har slagit på iCloud-bildbibliotek på alla enheter.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-11 19:36
Ursprungligen av Tommy66:

Ny användare av iCloud.

Är med på och har fått delning av foton att funka fint, via Bilder.
Nästan.

Det lirar inte riktigt... mellan iMacen/fotodisken och våra enheter. iPhones/iPads.

"våra" låter som om ni kör samma iCloudkonto på flera personers enheter? Ett konto per person rekommenderas starkt.

Ursäkta sidospåret.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-02-11 21:16
Ursprungligen av IngoX:

Jag använder inte iCloud bildbibliotek fullt ut själv ännu, men har hört en del som tycker synkningen är slö. En sak är ju att det krävs Wifi-kontakt till enheten, går inte via mobilnätet. Så här skriver Apple på sin support. Det ska tydligen gå att pausa uppladdningen, men man kanske hellre önskade en gasa-knapp

Kompletterande/förtydligande info...
Jag använder inte, har inte aktiverat "iCloud-bildbibliotek" utan "iCloud-bilddelning".
I nuläget är jag nöjd med att kunna nå de foton som jag aktivt lägger i egna album (under Delade alltså, i Bilder) och har inte för avsikt att pröjsa för större iCloud-utrymme, om det nu visar sig att jag klarar mig med ganska lite.

Supportinfon som du hittat ovan hos Apple avser, när jag läst det ett par ggr, iCloud-bildbibliotek och alltså inte den inställning som jag valt.

Så min fråga kvarstår... Varför det inte blir synk alltid, hela tiden - utan bara ibland och till synes oregelbundet.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-02-11 21:20
Ursprungligen av reboot81:

"våra" låter som om ni kör samma iCloudkonto på flera personers enheter? Ett konto per person rekommenderas starkt.

Ursäkta sidospåret.

Gärna sidospår för mig... som ny iCloudare.

Det är helt rätt antagande, vi kör såhär långt på samma konto - å jag ser såhär långt inga bekymmer med det.
Hur menar du?
På vilket sätt är det fördelaktigare för att säg, till att börja med, hustrun och jag skulle ha två olika? (Är det datautrymme per krona du tänker på?)
Å vad skulle det i så fall få för bäring på mina funderingar kring just foton?

Apple-id har vi f ö ett och samma i familjen - och nyttjar Familjedelning.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-11 21:46

Nej. Bilder och videor som överförts till iCloud-bilddelning räknas inte av mot iCloud-lagringsutrymmet."

Med varsitt AppleID kan ni använda prylarna som de är tänkta: som personliga kommunikationsapparater.
Ni kan: Ringa ljud/video-Facetimesamtal till varandra, skicka iMessage till varandra, få mer plats i iCloud för säkerhetskopior osv, nyttja varsit iCloud för fillagring och lagring av inställningar och så vidare.
Finns idag, iom att Familjedelning* existerar, ingen vettig anledning att två personer skall dela på ett AppleID. Det kan dock, som går att läsa om här och var i forumet, bli problem.
Om din vän X skickar dig ett iMessage, och det dyker upp på din respektives mobil, kan det bli problem då?

Vad gäller foton så kommer det att funka lite annorlunda, det krävs att du bjuder in henne till din delade bildström. Du kan välja om hon skall kunna bidra med bilder, men hon kommer inte att kunna radera bilder. Samtidigt kan hon, om hon har ett eget AppleID skriva en liten kommentar & gilla bilden, där det just står att hon har skrivit/gillat det.

*Familjedelning innebär i grova drag att ni har ett kort som alla köp görs ifrån, och att alla köp som görs inom familjen kan nyttjas utan extra kostnad av de andra familjemedlemmarna. Ni slipper alltså köpa appar/musik/filmer fler än en gång.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-02-11 22:00
Ursprungligen av reboot81:

Nej. Bilder och videor som överförts till iCloud-bilddelning räknas inte av mot iCloud-lagringsutrymmet."

Finns idag, iom att Familjedelning* existerar, ingen vettig anledning att två personer skall dela på ett AppleID. Det kan dock, som går att läsa om här och var i forumet, bli problem.

Vad gäller foton så kommer det att funka lite annorlunda, det krävs att du bjuder in henne till din delade bildström. Du kan välja om hon skall kunna bidra med bilder, men hon kommer inte att kunna radera bilder. Samtidigt kan hon, om hon har ett eget AppleID skriva en liten kommentar & gilla bilden, där det just står att hon har skrivit/gillat det.

*Familjedelning innebär i grova drag att ni har ett kort som alla köp görs ifrån, och att alla köp som görs inom familjen kan nyttjas utan extra kostnad av de andra familjemedlemmarna. Ni slipper alltså köpa appar/musik/filmer fler än en gång.

Jag är (nog) mä...
Jag har tänkt tanken halvvägs tidigare. Just det sistnämnda med att slippa köpa appar mer än en gång var huvudskälet för familjen att inte tänka på flera Apple-id, när vi blev Apple-ägare första gången. Men det var ett antal år sedan nu och då fanns vad jag minns inte Familjedelning. Så det är nog helt rätt, att vi skall fixa till det. Antar att det inte skall vara några konstigheter.

Fundering dock kring det du skriver om att det för foton då blir lite annorlunda. Just Bildström har vi dissat, funktionen med att det flyger in ett foto i min telefon så snart frun fotat med sin iPhone har inte alls lockat. Men att dela album (heter det väl) och bjuda in henne precis som vem som helst (via epost) är jag med på. Gäller det även då från iMacen, att man i Bilder får lägga till henne manuellt på alla album (som man vill att hon ska se i sin tfn), i stället för att de som nu hamnar hos henne automatiskt? D v s inställningarna i Bilder torde även fortsättningsvis peka mot mitt (vårt nuvarande) Apple-id.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-02-11 22:07

Egentligen bryr jag mig inte så mkt om att behöva förstå tekniken utan är mer en "det-ska-bara-funka"... men kan ändå inte låta bli att fundera på var dessa foto"filer" hamnar...? När man just Delar album, inte flyttar över hela bildbiblioteket till cyberspace.

Filutrymmet som de tar i anspråk i iPhonen motsvarar ju inte alls originalfotonas storlek. Å det känns ju logiskt i sig - när man visar upp dem på iPhone-skärmen behöver de ju inte vara särskilt stora. Men... när jag sedan därifrån, från telefonen, väljer att vidarebefordra ett foto via epost så kan man bland alternativen välja en rejält stor fil om man så önskar. Det verkar super men hänger inte riktigt med på hur... Är "epost-meddelandet uppe å vänder" i molnet på ngt sätt månne...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-11 22:18
Ursprungligen av Tommy66:

Jag är (nog) mä...
Jag har tänkt tanken halvvägs tidigare. Just det sistnämnda med att slippa köpa appar mer än en gång var huvudskälet för familjen att inte tänka på flera Apple-id, när vi blev Apple-ägare första gången. Men det var ett antal år sedan nu och då fanns vad jag minns inte Familjedelning. Så det är nog helt rätt, att vi skall fixa till det. Antar att det inte skall vara några konstigheter.

Fundering dock kring det du skriver om att det för foton då blir lite annorlunda. Just Bildström har vi dissat, funktionen med att det flyger in ett foto i min telefon så snart frun fotat med sin iPhone har inte alls lockat. Men att dela album (heter det väl) och bjuda in henne precis som vem som helst (via epost) är jag med på. Gäller det även då från iMacen, att man i Bilder får lägga till henne manuellt på alla album (som man vill att hon ska se i sin tfn), i stället för att de som nu hamnar hos henne automatiskt? D v s inställningarna i Bilder torde även fortsättningsvis peka mot mitt (vårt nuvarande) Apple-id.
--
Egentligen bryr jag mig inte så mkt om att behöva förstå tekniken utan är mer en "det-ska-bara-funka"... men kan ändå inte låta bli att fundera på var dessa foto"filer" hamnar...? När man just Delar album, inte flyttar över hela bildbiblioteket till cyberspace.

Filutrymmet som de tar i anspråk i iPhonen motsvarar ju inte alls originalfotonas storlek. Å det känns ju logiskt i sig - när man visar upp dem på iPhone-skärmen behöver de ju inte vara särskilt stora. Men... när jag sedan därifrån, från telefonen, väljer att vidarebefordra ett foto via epost så kan man bland alternativen välja en rejält stor fil om man så önskar. Det verkar super men hänger inte riktigt med på hur... Är "epost-meddelandet uppe å vänder" i molnet på ngt sätt månne...

Ja, Bilder på datorn och på mobilen är identiskta (till funktionen/ej utseendet) vad gäller att dela bilder. Inställningarna i Bilder hör till det AppleID som är kopplat till datoranvändaren, som är ditt (ert nuvarande), ja.

Delar du album så kommer de att hamna i molnet.
Epostmeddelandet vänder inte i molnet, men är ett bevis på att bilderna finns där. Du väljer att maila en bild och telefonen laddar ner en stor version som sedan skickas iväg. Gissar jag...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-02-12 09:20

AppleID är inte en sak, det är ett "samlingsbegrepp". Ditt iCloudID (som bör/ska vara personligt) är/behöver inte vara samma som ditt iTunesStoreID, men det kan vara det.
iCloudID bör vara personligt eftersom det kopplas till iMessage, FaceTime, email, kalendrar etc.
iTunesStoreID är det du använder för att köpa appar (och skälet till att du valde samma till alla enheter). Det kan vara samma vilket många använder/använde innan Familjedelning fanns.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-02-13 15:02
Ursprungligen av kenjon:

AppleID är inte en sak, det är ett "samlingsbegrepp". Ditt iCloudID (som bör/ska vara personligt) är/behöver inte vara samma som ditt iTunesStoreID, men det kan vara det.
iCloudID bör vara personligt eftersom det kopplas till iMessage, FaceTime, email, kalendrar etc.
iTunesStoreID är det du använder för att köpa appar (och skälet till att du valde samma till alla enheter). Det kan vara samma vilket många använder/använde innan Familjedelning fanns.

OK, jag är nog med - det ger sig väl logiskt när man väl ändrat enl detta. Hoppas jag.

Jag märker nu dock att jag stöter på problem... Vi är 2+4 pers i familjen. Lugnt så långt, med maxgränsen 6 pers/Familjedelning.
Dock, äldste sonen skapade vid ett tillfälle ett andra iCloud-id. Detta då han störde sig så mkt på att det stod "(jag)" efter mitt namn när han gick in på sina iCloud-inställningar i hans padda.
Jag vet inte riktigt hur han sen gjorde men han uppnådde det han önskade, han skapade ett iCloud-id utan att det blev som ovan. Men ändå som medlem i vår familjedelning. För övriga familjemedlemmar, när de tittar i sina iPads/iPhone, så ser det likadant ut - d v s det står "(jag)" efter mitt/pappas namn. Är inte med på skillnaden, mellan den inställning/registrering han hade och den han sedan lyckades få?

Det är dock inte problemet nu (tror jag) utan nu kan jag inte knyta ett iCloud-id för hustrun till vår familjedelning. Detta då vi med sonens manöver ovan alltså redan maxar de 6. Samt... att inget av barnen ännu fyllt 13 år - och enl all info jag hittar så går det INTE att radera ngt iCloud-id från familjedelningen för barn som inte fyllt 13.

Det står ngt om att man kan flytta ett id till annan familj - men det får jag inte grepp på och dessutom vet jag inte vart jag skulle flytta honom...

?

Ursprungligen av Tommy66:

Så min fråga kvarstår... Varför det inte blir synk alltid, hela tiden - utan bara ibland och till synes oregelbundet.

Jag upplever precis samma problem, superirriterande! Ibland går det hur bra som helst, ibland funkar det inte alls. Jag har ett personligt konto som inte delas med någon annan. Jag har köpt till extra utrymme och det är mycket ledig plats kvar.

Ibland måste jag starta om datorn för att bilderna ska hamna i Bilder på min Mac, men ibland hjälper inte heller detta.
Ofta ser jag tomma grå rutor istället för själva bilderna och när detta sker brukar det hjälpa att starta om för att det ska funka.
I helgen tog jag ett gäng bilder men dessa vägrar att dyka upp, trots omstart och allting. Har även haft bilder i telefonen öppet en lång stund, men inget händer, inte heller dyker de grå rutorna upp.
Va f...n, jag älskar ju Apple, men nu börjar tålamodet tryta.

Finns det någon lösning?

Kan tillägga att jag kör IOS X 10.11.4 Beta, kan det bero på detta? Det har ju kommit ut flera uppdateringar som påstås innehålla stabilitetsförbättringar, men ändå...

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-25 16:48
Ursprungligen av kenjon:

AppleID är inte en sak, det är ett "samlingsbegrepp". Ditt iCloudID (som bör/ska vara personligt) är/behöver inte vara samma som ditt iTunesStoreID, men det kan vara det.
iCloudID bör vara personligt eftersom det kopplas till iMessage, FaceTime, email, kalendrar etc.
iTunesStoreID är det du använder för att köpa appar (och skälet till att du valde samma till alla enheter). Det kan vara samma vilket många använder/använde innan Familjedelning fanns.

Det krävde löjligt stora ansträngningar att få bort det överflödiga iCloud-kontot från vår Familj. Fick i princip lägga handen på bibeln och innerligt lova att jag inte skulle stämma Apple... typ. I kontakten med deras Ktj. Ett samtal på 1 timme eller så.
Men supporten i anslutning till det har varit superb - men det tog sedan ett stort antal dagar innan kontot verkligen försvann.

Nåväl, nu kan jag alltså lägga till en familjemedlem till å nu är det inte ett barn utan hustrun.
Petade in hennes namn och inbjudan gick iväg till hennes epostadress.
Men no, när hon tackade jag till inbjudan så dök det upp meddelande typ att hon redan fanns med i familjen.
Jag bör kanske förstå... men är det så att jag ska skapa ett nytt Apple-ID för henne också?
I hennes iPhone finns (ju) sen tidigare mitt Apple-ID och inget annat. Antar att det är det som stör nu - å att jag skall skapa ett eget Apple-ID åt henne?
Men kontrollfråga på det. Jag sabbar inte "vi betalar bara 1 gång för en app i familjen" då?

Å så när jag gjort det å hon har sitt eget Apple-ID "aktiverat"/angivet i sin iPhone, då kan jag gå vidare genom att hon accepterar inbjudan till vår Familj - å samtidigt får hon sitt eget iCloud-konto?
På tal om det så såg jag inte någonstans, när jag skulle lägga till henne som medlem och skicka henne inbjudan, att man kan skapa en [email protected] någonstans? Utan när jag skrev hennes namn så verkar det som att det är henne vanliga epostadress som kommer att bli hennes iCloud-konto/adress oxå? (För barnen har det inte blivit så, de har iCloud-adresser, "trots" att de oxå har annan epostadress.)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-25 22:25

Som jag skrev i det du citerade, alla ska ha sitt eget AppleID, även hustrun. När du sedan kopplar det till familjegruppen behöver du inte betala mer än en gång för varje app.
Ett AppleID ser ut som en emailadress, det behöver inte alls vara en icloudadress. Men ska du köra Apples webmail är det en fördel att ha icloudadress, annars funkar det inte.
Alla bör ha (minst) två mailadresser. Ifall den ena servern går ner kan du använda den andra. Även "glömt lösenord" kan skickas till den andra mailadressen. Dessutom är det bra att ha en "skräpemailadress" att använda på alla dessa sajter som kräver att man anger en emailadress....

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-25 22:44
Ursprungligen av kenjon:

Som jag skrev i det du citerade, alla ska ha sitt eget AppleID, även hustrun. När du sedan kopplar det till familjegruppen behöver du inte betala mer än en gång för varje app.
Ett AppleID ser ut som en emailadress, det behöver inte alls vara en icloudadress. Men ska du köra Apples webmail är det en fördel att ha icloudadress, annars funkar det inte.
Alla bör ha (minst) två mailadresser. Ifall den ena servern går ner kan du använda den andra. Även "glömt lösenord" kan skickas till den andra mailadressen. Dessutom är det bra att ha en "skräpemailadress" att använda på alla dessa sajter som kräver att man anger en emailadress....

OK, tack.
Då går jag vidare med att som första steg skapa ett Apple-ID åt henne.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-26 10:08
Ursprungligen av kenjon:

Som jag skrev i det du citerade, alla ska ha sitt eget AppleID, även hustrun. När du sedan kopplar det till familjegruppen behöver du inte betala mer än en gång för varje app.
Ett AppleID ser ut som en emailadress, det behöver inte alls vara en icloudadress. Men ska du köra Apples webmail är det en fördel att ha icloudadress, annars funkar det inte.
Alla bör ha (minst) två mailadresser. Ifall den ena servern går ner kan du använda den andra. Även "glömt lösenord" kan skickas till den andra mailadressen. Dessutom är det bra att ha en "skräpemailadress" att använda på alla dessa sajter som kräver att man anger en emailadress....

Knepigt det här... åtminstone för mig.
Utfall efter skapande av Apple-ID (inkl betalningsmetod/kort) för hustrun:

- Jag har ändrat A-id i hennes iPhone till det nya, hennes.
- När jag på hennes iPhone väljer att Tacka ja till den inbjudan till vår Family Sharing som hon fått per mejl så stoppar det med meddelandet Inbjudan ogiltig. Du är redan med i den här familjen. Gå tillbaka till iCloud-inställningarna och tryck på Familj för att kontrollera familjeinställningarna. Å när jag gör det så finns alla medlemmarna uppradade där (med undertecknad som samordnare, Mitt Namn (jag) Samordnare står det så som tidigare överst) med hennes epost (A-id) och status Inbjudan har skickats.

??

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-26 12:46

Nu blir det lite rörigt....
Är inbjudan skickad till det nya AppleIDt, eller svarade hon på inbjudan från det gamla?
Ring Applesupporten, de kan leda dej igenom alla steg.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-26 12:54
Ursprungligen av kenjon:

Nu blir det lite rörigt....
Är inbjudan skickad till det nya AppleIDt, eller svarade hon på inbjudan från det gamla?
Ring Applesupporten, de kan leda dej igenom alla steg.

Hmm... Hennes A-id är detsamma som hennes epost-adress. @telia.com-adress.
(Såg ingen anledning i hennes fall att skapa icloud-adress, någonstans.)

Tfnnr?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-03-26 13:00
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-26 23:53

OK.
Får jag inte till det under morgondagen så får jag prova att kontakta dem.

Har testat och googlat lite nu men har så långt inte hittat svar på...

- Betyder Dela (skapa album under Delade i Bilder) att man delar samtliga album till samtliga familjemedlemmar, eller kan man exkludera ngt? Är det verkligen allt eller inget? D v s man kan inte "hemlighålla"/bespara övriga Familj-medlemmar ett album som man samtidigt önskar ha under Delade, för att själv komma åt det remote?

- Har fått för mig att man skall kunna se och hantera Delade album även över webben? Alla familjemedlemmar. Loggade in med ena grabbens iCloud-konto på www.icloud.com men när jag klickar på Bilderikonen där så hamnar man bara på sida där man kan göra ett par inställningar - man ser inga foton/album. ?

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-03-27 12:45

Mkt bra samtal med Apple-supporten.
Tror att alla id-puckarna är lösta nu - att jag tagit mig ur vinkelvolten.

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2016-07-06 15:13

När vi, hela familjen, nu använt iCloud för lagring och delning av foton ett tag så fyller vi såklart upp de gratis 5 GB som ingår.
Utökade då, med 9-kronan per månad.
Blir då överraskad av att vi fortsatt får meddelanden om att iCloud snart är fullt.
Eller "vi och vi"... t ex får hustrun det. Å ena sonen.
Jag uppfattade det som att vi delar på iCloud-utrymmet i o m lösningarna ovan, att vi är familje-kopplade.

Men icke då? Måste vi lägga till 9-kronan för var och en av familjemedlemmarna?

Ursprungligen av Tommy66:

När vi, hela familjen, nu använt iCloud för lagring och delning av foton ett tag så fyller vi såklart upp de gratis 5 GB som ingår.
Utökade då, med 9-kronan per månad.
Blir då överraskad av att vi fortsatt får meddelanden om att iCloud snart är fullt.
Eller "vi och vi"... t ex får hustrun det. Å ena sonen.
Jag uppfattade det som att vi delar på iCloud-utrymmet i o m lösningarna ovan, att vi är familje-kopplade.

Men icke då? Måste vi lägga till 9-kronan för var och en av familjemedlemmarna?

Utrymmet delas inte, 9 spänn/iCloud-konto.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-07-06 16:56
Ursprungligen av Tommy66:

…Måste vi lägga till 9-kronan för var och en av familjemedlemmarna?

Nej, ni kan manuellt säkerhetskopiera enheterna.
Jag rekommenderar att man bockar ur Bilder/Video ur iCloudbackupen och har rutiner för att manuellt lägga in dessa i datorn. Dessutom kan man köra google photos eller flickr som hängslen.
Då har man sina 5GB till annat än en massa bilder. Men så klart, det beror ju på vad man fyller upp sin enhet med.

Själv tycker jag 9kr är lite löjligt när jag köpt en enhet för 11000kr. Men lätt värt pengarna. Lite som att köpa en Ferrari men snåla in på biltvätten.

1
Bevaka tråden