Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta till SSD Windows 10

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte överraska mina föräldrar med att slänga in en ssd disk i deras HP laptop. Har dock ingen som helst erfarenhet av windows ominstallationer sedan win 98 tror jag. Till saken hör att jag hade tänkt donera min gamla MBP till dem men deras korkade granne som är windows fantast hann före och gav dem en sprillans ny HP laptop med windows 10 installerad på.

Jag tänkte iaf slänga in en 240gb ssd istället för den 1tb hdd som följer med för att minska stuttandet litegrann iaf. Så hur går jag enklast tillväga? Skulle helst såklart använda en Time Machine liknande funktion och bara "tanka" in den gamla installationen på den nya disken innan eller efter jag installerat den rent fysiskt.

Hur ser det ut med Trim stöd i windows 10? Är det bara att köra på eller måste det konfigureras på nått sätt.

Ursprungligen av JoelBurman:

Jag tänkte överraska mina föräldrar med att slänga in en ssd disk i deras HP laptop. Har dock ingen som helst erfarenhet av windows ominstallationer sedan win 98 tror jag. Till saken hör att jag hade tänkt donera min gamla MBP till dem men deras korkade granne som är windows fantast hann före och gav dem en sprillans ny HP laptop med windows 10 installerad på.

Jag tänkte iaf slänga in en 240gb ssd istället för den 1tb hdd som följer med för att minska stuttandet litegrann iaf. Så hur går jag enklast tillväga? Skulle helst såklart använda en Time Machine liknande funktion och bara "tanka" in den gamla installationen på den nya disken innan eller efter jag installerat den rent fysiskt.

Hur ser det ut med Trim stöd i windows 10? Är det bara att köra på eller måste det konfigureras på nått sätt.

De kan alltid använda windows egna lösning:
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-10...

Här har du lite info om TRIM på WIN10:
http://mywindowshub.com/check-enable-disable-...

Klona den nuvarande disken om möjligt till SSDn. Jag använde http://www.todo-backup.com/products/home/free... på brorsans när jag bytte till en SSD på den (som var mindre än HDDn som satt i).

Fungerade riktigt bra, plug and play. Så då behöver du inte installera om något.

TRIM bör funka out of the box, men du kan ju kolla om det är aktiverat efter kloningen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-10 20:10
Ursprungligen av JoelBurman:

Till saken hör att jag hade tänkt donera min gamla MBP till dem men deras korkade granne som är windows fantast hann före och gav dem en sprillans ny HP laptop med windows 10 installerad på.

Släng in SSD:n i din gamla MBP istället och låt dem få välja den dator de tycker är piggast och trevligast (under förutsättning att din MBP inte är väldigt gammal). I valet ingår också ett ultimatum om vem de fortsättningsvis vill ha som kanelbullekonsult - deras korkade granne eller deras egen son.

Ursprungligen av IngoX:

Släng in SSD:n i din gamla MBP istället och låt dem få välja den dator de tycker är piggast och trevligast (under förutsättning att din MBP inte är väldigt gammal). I valet ingår också ett ultimatum om vem de fortsättningsvis vill ha som kanelbullekonsult - deras korkade granne eller deras egen son.

Jag kommer göra såhär. Ska hämta ut en 850evo och sätta in i min 2011mbp. Sen sätter jag in min nuvarande BX100 240gb i deras dator. Hade mkt väl kunnat göra som du skriver ovan men har bestämt mig för att vänta med datorbyte tills det garanterat släpps en ny mbp med skylake och USB C portar så i nuläget har jag ingen brådska längre, alla rykten verkar tyda på att det kommer tidigast till hösten eller kanske till och med 2017 (tänker då främst på det uppdaterade aluminium chassit, skylake kommer nog garanterat tidigare). Det enda jag saknar på den nuvarande är att inte ha USB 3.

Det lustiga är att jag märker på farsan att han är lite sur över att det blev en ny windows maskin. Han verkar faktiskt ganska sugen på en mac känns dock sjukt overkill med för dem med retina eller den nya macbooken.

Jag köpte en 850EVO 500GB som jag klonade med den medföljande programvaran från Samsung.
Fungerande helt perfekt, sen laddade jag ner Samsung Magican från deras hemsida där man kan
göra lite inställningar på disken. Allting gick jättesmidigt och datorn startade upp i samma skick
som med den tidigare disken.

1
Bevaka tråden