Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra primär e-postadress för Apple ID

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-10 17:16

OK,

jag vill ändra min primära e-postadress för mitt AppleID, är det någon här som vet hur man gör? (Jag vill alltså inte ändra varken Apple-ID eller min återställningsadress.)
När jag loggar in på "Hantera ditt Apple-ID" ser det ut så här:
Bredvid den adressen jag vill ta bort finns bara ett frågetecken med popupen: "Detta är din primära e-postadress". Jo tack. Det vet jag ju, men hur ändrar jag den? Jag vill alltså radera en tidigare adress och välja en annan av mina adresser som primär adress.

PS, har även kollat under iCloud i Systeminställningar men kommer inte åt detta där heller.
I Apples supportdokument finns det ingen info om hur man gör.

Jätteglad om någon här har en aning.
Tackar på förhand.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-10 17:25
Senast redigerat 2016-02-10 17:50
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-10 18:12

Nop.

Mitt Apple ID är en @mac.com-adress med två alias (@me.com och @icloud.com), min primära adress är en annan adress (en .se-adress som inte används längre).

Ursprungligen av rasta:

Nop.

Mitt Apple ID är en @mac.com-adress med två alias (@me.com och @icloud.com), min primära adress är en annan adress (en .se-adress som inte används längre).

Apple säger annat (iaf min uppfattning):

Citat:

Apple-ID-e-postadress
När du skapar ett Apple-ID anger du en e-postadress. Den här e-postadressen är ditt Apple-ID och det användarnamn som du använder när du loggas in på Apple-tjänster som iTunes och iCloud. Det är också den e-postadress som används som kontakt för kontot. Se till att du kontrollerar din e-postadress regelbundet. Vi skickar e-postmeddelanden till dig för att hjälpa dig hantera ditt konto och få ut det mesta av ditt Apple-ID.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-10 18:25
Ursprungligen av rasta:

OK,

jag vill ändra min primära e-postadress för mitt AppleID, är det någon här som vet hur man gör? (Jag vill alltså inte ändra varken Apple-ID eller min återställningsadress.)
När jag loggar in på "Hantera ditt Apple-ID" ser det ut så här:
Bredvid den adressen jag vill ta bort finns bara ett frågetecken med popupen: "Detta är din primära e-postadress". Jo tack. Det vet jag ju, men hur ändrar jag den? Jag vill alltså radera en tidigare adress och välja en annan av mina adresser som primär adress.

PS, har även kollat under iCloud i Systeminställningar men kommer inte åt detta där heller.
I Apples supportdokument finns det ingen info om hur man gör.

Jätteglad om någon här har en aning.
Tackar på förhand.

Om det hade varit så så hade det inte varit något problem.
Det Apple säger är att det är inloggningsadressen, vilket är helt korrekt. Det är däremot inte den primära adressen.
Se bifogade skärmdumpar.

Ursprungligen av rasta:

Om det hade varit så så hade det inte varit något problem.
Det Apple säger är att det är inloggningsadressen, vilket är helt korrekt. Det är däremot inte den primära adressen.
Se bifogade skärmdumpar.

Loggade in och kikade. Jag har inte ens en "primär e-postadress". Kunde inte heller ändra på mailadresserna.

Skulle tippa på att du får ringa apple.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-10 18:36

Förut kunde man säkerligen välja en adress för AppleID och en annan för primär, men inte längre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-10 18:44
Ursprungligen av reboot81:

Förut kunde man säkerligen välja en adress för AppleID och en annan för primär, men inte längre.
http://www.osx.ir/Attachments/Imgs/AlbumPhotos/4201312415750125.jpg

Låter som en trolig förklaring. Får väl bita i det sura äpplet och ringa till Irland…

Har man en Mac, Me eller iCloud-adress får man inte byta.
Har man däremot ett AppleID med en egen adress som gmail, hotmail eller egen domän får man lov att byta mailadress.

Ursprungligen av rasta:

OK,

jag vill ändra min primära e-postadress för mitt AppleID, är det någon här som vet hur man gör? (Jag vill alltså inte ändra varken Apple-ID eller min återställningsadress.)
När jag loggar in på "Hantera ditt Apple-ID" ser det ut så här:
Bredvid den adressen jag vill ta bort finns bara ett frågetecken med popupen: "Detta är din primära e-postadress". Jo tack. Det vet jag ju, men hur ändrar jag den? Jag vill alltså radera en tidigare adress och välja en annan av mina adresser som primär adress.

PS, har även kollat under iCloud i Systeminställningar men kommer inte åt detta där heller.
I Apples supportdokument finns det ingen info om hur man gör.

Jätteglad om någon här har en aning.
Tackar på förhand.

Jag har ändrat det ett par gånger. Skapade faktiskt en ny adress bara för det ändamålet.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2016-02-11 21:22
Ursprungligen av rasta:

OK,

jag vill ändra min primära e-postadress för mitt AppleID, är det någon här som vet hur man gör? (Jag vill alltså inte ändra varken Apple-ID eller min återställningsadress.)
När jag loggar in på "Hantera ditt Apple-ID" ser det ut så här:
Bredvid den adressen jag vill ta bort finns bara ett frågetecken med popupen: "Detta är din primära e-postadress". Jo tack. Det vet jag ju, men hur ändrar jag den? Jag vill alltså radera en tidigare adress och välja en annan av mina adresser som primär adress.

PS, har även kollat under iCloud i Systeminställningar men kommer inte åt detta där heller.
I Apples supportdokument finns det ingen info om hur man gör.

Jätteglad om någon här har en aning.
Tackar på förhand.

Kan denna vara till hjälp? https://support.apple.com/en-us/HT202667

1
Bevaka tråden