Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteri? 60% under natten? 5s

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Som rubriken 60% under natten. Min telefon har ett riktigt kasst batteritid.
Vad ska jag göra?
Nu kommer ni säga "sök på google" . Det har jag gjort i veckor och kanske månader, fast gett upp. Har kontaktat Apple och dem har sagt att jag ska göra en återställning och ställa in som en ny telefon, som jag har gjort ett antal gånger. Då har batteritiden förbättras men bara väldigt lite, tror det kan bero på apparna som jag inte hade kvar.

Detta har jag testat.
Omistallera
Ställa in som ny phone efter återställning.
reboot
ladda en gång riktigt länge (ngn som sa det)
stänga av alla appar
köra utan appar
stänga av alla funktioner som wifi, 4g, siri bluetooth.

Så det är inga tredjepartsappar som drar mycket-

Har testat alla dessa och kört under några dagar, med minimal skillnad.
Då jag inte använder min mobil speciellt mycket, är detta väldigt konstigt.

Ett exempel är igår kväll när jag gick och la mig så låg batteriet på ca. 65% och när jag vaknar 4%!
Hela 61% batteri försvann under natten.
De enda som kör i bakgrunden är typ epost och instagram.

Brukar normalt ladda under natten, ute under dagen till kl 3 och använt mobilen kanske 10-30 min MAX. Speciellt beroende på att mobilen inte klarar längre.
När jag kommer hem brukar batteriet ligga på 20% fast då ska jag ut och träna osv. Så jag hinner inte ladda upp det.

Kolla jag på någon slags video, film eller använder mobilen i kanske 1 timme i sträck försvinner säkert 40% Så det är inte ett alternativ.
största problemet är att batteriet försvinner när jag inte använder telefonen.

Har en ipad mini, med ett batteri som så sjukt grymt så det inte går att beskriva (iallafall om man jämför med min iphone.
Har i stort sett ca samma appar på ipaden och telefonen, men kanske ett par fler på paddan.

gjorde ett test, laddade båda till 100% under 3 nätter, sen lät jag dem vara tills jag skulle upp på morgonen.
Ipaden hade i mellan 97-100% batteri efter en natt!
Och telefonen 25-50%

Jag förstår inte hur en telefon kan förlora så mycket när den inte används.

Telefonen är ca 1.5-2 år gammal,

har laddat telefonen väligt mycket, och undrar om det kanske har slitit på batteriet.
Så jag har tittat på att byta batteri (är medveten om garantin)
tex dessa?
https://fyndiq.se/product/1183578-iphone-5s-b...
http://www.iphonebutiken.se/batteri-iphone-5s...
väldigt billiga tycker jag. Kan de förstöra?
rekomederar ni något batteri?
priset är inget problem.

Uppskattar all hjälp!
tack

Senast redigerat 2016-02-10 10:37

Vad säger batterianvändning om hur vad som drar ström?

Inställningar->Batteri->Batterianvändning. Jag skulle ladda upp telefonen innan jag går och lägger mig en kväll, kontrollera värderna direkt efter laddning och sedan när jag vaknar.

Sedan så får man börja gissa utifrån det.

Ursprungligen av BlackSmp:

Vad säger batterianvändning om hur vad som drar ström?

Inställningar->Batteri->Batterianvändning. Jag skulle ladda upp telefonen innan jag går och lägger mig en kväll, kontrollera värderna direkt efter laddning och sedan när jag vaknar.

Sedan så får man börja gissa utifrån det.

Jag har testat att göra en fullåterställning laddat telefonen, utan någonting på den förutom simkort.
Och se hur det ser ut, och ingen skillnad. Så mitt problem verkar inte vara någon app som tar.
Vad säger du om batteribyte?

I batterianvändning, ser det ut som att safari tar väldigt mycket 40%
sen har jag ett spel som tar 15% och instagram 16% youtube 15%
resten ligger på 1-5 %

Något fel?

Har inget uppe i safari eller liknande.

Tar safari 40% under natten? Det verkar konstigt.

Har du provat med att sätta telefonen i flight mode över natten för att se om det gör någon skillnad? Då brukar min telefon liggar på någon enstaka procent. Min tanke är att om det är skillnad mellan flight mode eller inte så är det någon app som bränner data på natten.

Om det blir bättre så kan du kanske prova med att slå av wi-fi (jag antar att du har wi-fi hemma), kontrollera hur mycket data som har gått innan du lägger dig och sedan kontrollera hur det ser ut efter natten.

Om du inte har wi-fi hemma, hur ser det ut med mobiltäckningen? I min sommarstuga så drar telefonen alltid ström eftersom jag har dålig täckning och den tappar nätet titt som tätt och slösar energi med att försöka hitta mobilnätet. Det drar snabbt mycket ström - mer eller mindre en situation som påminner om din beskrivning. I sådana fall kanske det blir bättre om du lägger telefonen på en annan plats?

Jag har ingen aning om detta kan hjälpa men jag försöker alltid smalna ner problemområdet och även om det inte gör någon skillnad så har man lärt sig något om problemet.

När det gäller batteribyte så har jag ingen uppfattning. Det är ingenting som jag vill uttala mig så här "löst och ledigt". Någon annan har kanske bättre råd att ge.

Hoppas att det löser sig!

  • Medlem
  • 2016-02-10 13:51

Byt batteriet.

Ursprungligen av Dalle:

Byt batteriet.

precis vad jag tänkt göra, har du något exempel på batteri?
Jag vill inte bara gå till nått ställe som tex kjell och compan och få hem nått kinaskräp.

  • Medlem
  • 2016-02-10 14:18

Har tyvärr ingen aning om var man kan hitta ett "bra" batteri. Jag har bytt på ett par iPhone 4/4s och då har jag köpt på Kjell & Co. Men om deras batteri är bättre än något annat vet jag inte.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-10 16:55
Ursprungligen av ryckarn34:


Telefonen är ca 1.5-2 år gammal,

har laddat telefonen väldigt mycket, och undrar om det kanske har slitit på batteriet.
Så jag har tittat på att byta batteri (är medveten om garantin)
tex dessa?
https://fyndiq.se/product/1183578-iphone-5s-b...
http://www.iphonebutiken.se/batteri-iphone-5s...
väldigt billiga tycker jag. Kan de förstöra?
rekomederar ni något batteri?
priset är inget problem.

Om inte priset är ett problem, lämna den till Apple så får du bästa möjlig batteri.
Eller så låter du någon firma som kan batteribyte utföra arbete åt dig. Tex http://www.ifon.se eller http://repear.se/produkt/batteribyte-iphone-5...

Fast... Nog ska väl batteriet hålla längre än 1.5 år? Jag laddar min varje natt och inte tar det slut på 1.5-2 år.

Jag tycker nog att det kan vara läge att kolla på mina förslag först (åtminstone en natt i flight mode) innan man byter batteri - bara för att säkra upp att man inte byter batteri utan att få någon förbättring.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-02-11 11:50

%-visningen är bara en uppskattning, den kan visa fel....
Dör telefonen när den kommer ner till 0 %, eller lever den flera timmar efter det? I så fall kan du behöva kalibrera om den (ladda fullt, låt den dö, ladda fullt).

Ursprungligen av kenjon:

%-visningen är bara en uppskattning, den kan visa fel....
Dör telefonen när den kommer ner till 0 %, eller lever den flera timmar efter det? I så fall kan du behöva kalibrera om den (ladda fullt, låt den dö, ladda fullt).

inte det problemet, telefonen dör ibland redan på 20% oftast runt 5%

Sök inte på Google, utan ring i stället till Apple Support och be om hjälp med att göra en diagnostik av batteriet.

https://getsupport.apple.com
0771-199 519

1
Bevaka tråden