Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mata ut time machine eller åtminstone ta bort ikonen från skrivbordet?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2016-02-09 19:20

Godkväll!

Kopplade igår en en lite mer permanent monterad extern disk till min iMac för att använda till time machine.

Funderar dock på några grejer;

1. Kan ja mata ut och montera som jag vill? (Just nu knorrar macen när jag försöker mata ut)
2. Om inte, kan jag åtminstone få bort ikonen från skrivbordet så att disken och TM arbetar helt i det dolda?

Egentligen skulle ja vilja "döda" disken när TM arbetat klart, orkar inte ha den surrandes under skrivbordet konstant... för att därefter låta datorn montera den när datorn startar tex.

Tips någon?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-09 20:01
Ursprungligen av Baes:

Godkväll!

Kopplade igår en en lite mer permanent monterad extern disk till min iMac för att använda till time machine.

Funderar dock på några grejer;

1. Kan ja mata ut och montera som jag vill? (Just nu knorrar macen när jag försöker mata ut)
2. Om inte, kan jag åtminstone få bort ikonen från skrivbordet så att disken och TM arbetar helt i det dolda?

Egentligen skulle ja vilja "döda" disken när TM arbetat klart, orkar inte ha den surrandes under skrivbordet konstant... för att därefter låta datorn montera den när datorn startar tex.

Tips någon?

1) Ja, du kan mata ut TM-hårddisken när du vill - om den inte just är upptagen med en backup. Men du kan avbryta en pågående backup först om du av någon anledning måste. Det smidigaste är att i Systeminställningar > Time Machine markerar i den lilla rutan för "Visa Time Machine i menyraden". Då får du en menysymbol uppe till höger där du kan välja "Hoppa över denna säkerhetskopiering". Vänta tills den avslutat innan du matar ut HD:n.

2) Du kan välja att inte visa några hårddiskar alls på Skrivbordet, menyn Finder > Inställningar > Allmänt

Det är klart att du kan nöja dig med att TM bara gör en säkerhetskopiering en gång efter att du startat datorn och sedan mata ut den. Men då får du komma ihåg att starta om datorn ofta, många gör inte det på flera veckor

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2016-02-10 07:22
Ursprungligen av IngoX:

1) Ja, du kan mata ut TM-hårddisken när du vill - om den inte just är upptagen med en backup. Men du kan avbryta en pågående backup först om du av någon anledning måste. Det smidigaste är att i Systeminställningar > Time Machine markerar i den lilla rutan för "Visa Time Machine i menyraden". Då får du en menysymbol uppe till höger där du kan välja "Hoppa över denna säkerhetskopiering". Vänta tills den avslutat innan du matar ut HD:n.

2) Du kan välja att inte visa några hårddiskar alls på Skrivbordet, menyn Finder > Inställningar > Allmänt

Det är klart att du kan nöja dig med att TM bara gör en säkerhetskopiering en gång efter att du startat datorn och sedan mata ut den. Men då får du komma ihåg att starta om datorn ofta, många gör inte det på flera veckor

1) Symbolen har jag redan där Dock kan jag inte mata ut disken även om TM till synes verkar helt klar med säkerhetskopieringen.
Tvinga utmatning låter inte bra tycker jag. Dessutom har jag en extern USB-driven disk som jag kopplar in då och då och som förvaras på annan plats. Så utmatning måste fungera bra.

2) Ska kolla detta! Försökte med alternativet "ta bort från skrivbord" via skivverktyg men det verkade inte fungera.

Tänkte så här; väckning från vila - datorn monterar disken och kör en backup. Därefter mata ut manuellt om man ska använda datorn ett tag. Annars vila igen vilket sätter både dator och disk i vila.
Just nu är det väl inget större problem men när resten av datorn blir tystare pga installation av SSD så vill man ju inte ha en mekanisk disk surrandes hela tiden.

Senast redigerat 2016-02-10 09:18
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-10 08:47
Ursprungligen av Baes:

Du kan välja att inte visa några hårddiskar alls på Skrivbordet, menyn Finder > Inställningar > Allmänt

Ska kolla detta! Försökte med alternativet "ta bort från skrivbord" via skivverktyg men det verkade inte fungera. [/quote]

Inte via skivverktyg, Finder skrev hen!

@Baes. Ett tips: Skriv inte dina svar inne i citatet. Det blir svårläst, speciellt om någon sedan vill citera ditt inlägg.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2016-02-10 09:03
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

@Baes. Ett tips: Skriv inte dina svar inne i citatet. Det blir svårläst, speciellt om någon sedan vill citera ditt inlägg.

Taget! Tyckte ändå jag försökte vara extra tydlig med kursiverat och fetstil!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2016-02-10 09:11
Ursprungligen av reboot81:

Inte via skivverktyg, Finder skrev hen!

Och jag skrev att jag provade på egen hand via skivverktyget innan jag fick informationen om att göra det via finder!

1
Bevaka tråden