Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Siri och diktering

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Visby
  • 2015-12-07 18:37

Hej.

Även fast jag har Siri påslaget och diktering lika så. Ändå fungerar det inte, varken när jag ska prata med Siri eller när jag vill skriva med rösten på tex sms.

Någon som vet vad som kan vara fel och kan hjälpa mig. Jag har provat att starta om telefonen och ominstallera det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-08 09:52

Vad är det som inte fungerar? Startar inte Siri/diktering, går inte ljudet in (inga grafiska kurvor), något felmeddelande, förstår hon inte vad du säger, tolkar dej fel.....?
Bara att skriva att det inte funkar ger inte oss någon bra ledtråd.

  • Medlem
  • Visby
  • 2015-12-17 20:00
Ursprungligen av kenjon:

Vad är det som inte fungerar? Startar inte Siri/diktering, går inte ljudet in (inga grafiska kurvor), något felmeddelande, förstår hon inte vad du säger, tolkar dej fel.....?
Bara att skriva att det inte funkar ger inte oss någon bra ledtråd.

Ljudet går inte in, inga grafiska kurvor

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-17 20:43

Och du har ingen blåtandsenhet (för ljud) ansluten?

  • Medlem
  • Visby
  • 2016-02-04 21:14
Ursprungligen av reboot81:

Och du har ingen blåtandsenhet (för ljud) ansluten?

Nej
Ser bara ut som på bilderna

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-04 21:51
Ursprungligen av ejh97:

Ljudet går inte in, inga grafiska kurvor

Jo, på den övre bilden visas tydliga grafiska kurvor.
Vilka steg har du provat här? http://www.99mac.se/forum/t/301416-felsoka-ip...

Provat att stänga av Wifi?

Bilden nedan visar inga kurvor:

Vad säger du? Hur länge pratar du?

Du kan alltid prova med att hålla knappen intryckt medan du talar och släppa upp den när du är klar. Det ska inte spela någon roll men röstigenkänningen sparkar igång lite snabbare.

  • Medlem
  • Visby
  • 2016-02-05 21:20
Ursprungligen av reboot81:

Jo, på den övre bilden visas tydliga grafiska kurvor.
Vilka steg har du provat här? http://www.99mac.se/forum/t/301416-felsoka-ip...

Provat att stänga av Wifi?

Bilden nedan visar inga kurvor:

De grafiska kurvorna som visas på den första bilden kommer upp så fort jag håller in hemknappen, den blir den bara ett streck. Den tar alltså inte in ljud.

Gjort alla steg på länken du skickade förutom att lämna in på service. Får snart gå och göra det eftersom inget annat fungerar.

Hjälper inte att stänga av wi-fi.

  • Medlem
  • Visby
  • 2016-02-05 21:22
Ursprungligen av BlackSmp:

Vad säger du? Hur länge pratar du?

Du kan alltid prova med att hålla knappen intryckt medan du talar och släppa upp den när du är klar. Det ska inte spela någon roll men röstigenkänningen sparkar igång lite snabbare.

Kan prata i allt mellan 10 sekunder och 1 minut, händer ändå inget. Hjälper inte med att hålla in hemknappen.

Ursprungligen av ejh97:

De grafiska kurvorna som visas på den första bilden kommer upp så fort jag håller in hemknappen, den blir den bara ett streck. Den tar alltså inte in ljud.

Gjort alla steg på länken du skickade förutom att lämna in på service. Får snart gå och göra det eftersom inget annat fungerar.

Hjälper inte att stänga av wi-fi.

Jag har svårt att se att det är ett hårdvarufel så jag är väldigt tveksam till att lämna in den till service skulle hjälpa.

Bara för att vara riktigt säker: Har du provat med att återställa telefonen utan att läsa in backup?
Provat med att ändra språk?

Hur ser inställningen ut för Siris röstfeedback?

Fungerar vanlig diktering? Dvs om du skriver en text och trycker på mikrofontangenten i tangentbordet för att diktera (skriva) text?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-07 01:02

Jag hade gått in i Systeminställningar -> Allmänt -> Siri och klickat runt. Stäng av sätt på Siri. Byt språk, stäng av sätt på Tillåt Hej Siri. Kanske funkar på engelska?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-07 01:43

Bara för att utesluta att det är ett hårdvarufel, till exempel en trasig mikrofon:
Fungerar Siri om du ansluter headsetet som följde med telefonen?
Får du ljud om du spelar in en vanlig video (testa både med kameran på fram- och baksidan)

  • Medlem
  • Visby
  • 2016-02-09 18:45
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har svårt att se att det är ett hårdvarufel så jag är väldigt tveksam till att lämna in den till service skulle hjälpa.

Bara för att vara riktigt säker: Har du provat med att återställa telefonen utan att läsa in backup?
Provat med att ändra språk?

Hur ser inställningen ut för Siris röstfeedback?

Fungerar vanlig diktering? Dvs om du skriver en text och trycker på mikrofontangenten i tangentbordet för att diktera (skriva) text?

Återställt utan att läsa in som backup.
Andra språk fungerar inte.

Nej vanlig diktering fungerar ej.

  • Medlem
  • Visby
  • 2016-02-09 18:48
Ursprungligen av IngoX:

Bara för att utesluta att det är ett hårdvarufel, till exempel en trasig mikrofon:
Fungerar Siri om du ansluter headsetet som följde med telefonen?
Får du ljud om du spelar in en vanlig video (testa både med kameran på fram- och baksidan)

Fungerar bra med headset såg jag nu.
Filmar jag med bakkameran så går det in ljud, framkameran brusar bara. Kan det bara problemet?

Sista frågan: Kan du använda mikrofonen vid vanliga samtal? Eller för att spela in röstmemon?

Om det fungerar men inte Siri, då måste jag erkänna att det är ett fel som jag har väldigt svårt att förstå. Då skulle jag definitivt försöka söka upp en Apple ansluten butik och be dem titta på telefonen.

Edit: fast det verkar som du eventuellt har problem med mikrofonen utifrån din sista post. Fast det var också skumt eftersom jag trodde att det är samma mikrofon som används oavsett vilken kamera som körs. Men det verkar inte som det - alltid så lär man sig något.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-09 18:57
Ursprungligen av ejh97:

Fungerar bra med headset såg jag nu.
Filmar jag med bakkameran så går det in ljud, framkameran brusar bara. Kan det bara problemet?

Då talar allt för att det är mikrofonen på framsidan som inte fungerar. Lämna till reparation.

Jag fick själv detta fel efter ett skärmbyte, troligen hade kabeln till främre kamera och mikrofon skadats vid bytet. Det tog ju ett tag att upptäcka, tar ju inte så ofta selfie-videos och använde inte Siri då. Men nämner det ifall du kan se liknande orsak till ditt fel, reparatören jag anlitade för skärmbytet tog på sig det och fixade till det på garanti.

  • Medlem
  • Visby
  • 2016-02-09 18:58
Ursprungligen av BlackSmp:

Sista frågan: Kan du använda mikrofonen vid vanliga samtal? Eller för att spela in röstmemon?

Om det fungerar men inte Siri, då måste jag erkänna att det är ett fel som jag har väldigt svårt att förstå. Då skulle jag definitivt försöka söka upp en Apple ansluten butik och be dem titta på telefonen.

Edit: fast det verkar som du eventuellt har problem med mikrofonen utifrån din sista post. Fast det var också skumt eftersom jag trodde att det är samma mikrofon som används oavsett vilken kamera som körs. Men det verkar inte som det - alltid så lär man sig något.

Telefonsamtal och spela in röstmemon fungerar utan problem.
Ska gå förbi tele2 butiken imorgon där jag köpte telefonen och höra vad de har att säga.
Har ganska svårt att ta mig till en applebutik då jag bor på Gotland så for bara hoppas på att tele2 kan lösa mitt problem.

Ursprungligen av ejh97:

Telefonsamtal och spela in röstmemon fungerar utan problem.
Ska gå förbi tele2 butiken imorgon där jag köpte telefonen och höra vad de har att säga.
Har ganska svårt att ta mig till en applebutik då jag bor på Gotland så for bara hoppas på att tele2 kan lösa mitt problem.

Givetvis ska det räcka med att gå till din Tele2-butik:)

Edit: Jag blev nyfiken och, jo, det finns flera mikrofoner. Det hade jag inte koll på:)

Och Apple skriver: https://support.apple.com/en-us/HT203792

Citat:

If audio from video recordings sounds faint, or Siri can’t hear you, make sure that the microphone near the iSight camera—on the top, back corner of your iPhone—and the receiver isn’t blocked or covered.

Så det är nog definitivt som IngoX skriver. Fel på den övre mikrofonen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-09 19:50
Ursprungligen av BlackSmp:

Edit: Jag blev nyfiken och, jo, det finns flera mikrofoner.

iPhone 6s/6s+ introducerade även en fjärde mikrofon! Två i botten numera.
What Are the 4 Microphones on iPhone 6S/6S+ for?

1
Bevaka tråden