Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Webbläsare stänger/kraschar (PPC OS X 10.4.11)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-02-08 21:53

Nu har jag äntligen fått fiber-nät.
Men något märkligt inträffar nu. Det har visserligen hänt tidigare men mer sällan. Nu händer det med några minuter imellan.
Vadå?
Jo, webbläsarna, Safari resp Tenforfox stänger plötsligt av. Verkar hända när jag byter något. T.ex om jag ser på Youtube och läsaren skall börja på nästa klipp. Krasch.
Jag har kollat på båda mina G5-or som går med syst.10.4.11 och samma sak händer på båda ställena.
Eftersom det är så ofta just i kväll så funderar jag om det har med fiberbandet att göra. Jag har 100 ner och 10 upp.
Det går in i en router TP-link.och den är nollställd, vilket var en förutsättning för att få det att funka.
Någon som har funderingar?

Rubrik justerad /mod

Senast redigerat 2016-02-09 10:42

Det har inte med ditt nätverk att göra.
Det är något i OS X som orsakar det.

Ursprungligen av torin:

...Verkar hända när jag byter något. T.ex om jag ser på Youtube och läsaren skall börja på nästa klipp. Krasch...

Kan du ge ett par andra exempel där det händer, eller är det bara Youtube?

Tittar du på Youtube via Flash eller HTML5? Om det är Flash, vilken version av Flash har du?

Vilken version av TenFourFox kör du?

TenFourFox har olika varianter för olika processorer. Kör du G5-varianten?

Du skriver att det gäller både Safari och TenFourFox. Men glöm Safari. Safari i OS X 10.4 är helt enkelt för gammal. Om du nu ska köra så gammalt operativsystem, håll dig då till TenFourFox, som fortfarande utvecklas.

Senast redigerat 2016-02-09 07:23
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-02-09 10:11
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Kan du ge ett par andra exempel där det händer, eller är det bara Youtube?

Tittar du på Youtube via Flash eller HTML5? Om det är Flash, vilken version av Flash har du?

Vilken version av TenFourFox kör du?

TenFourFox har olika varianter för olika processorer. Kör du G5-varianten?

Du skriver att det gäller både Safari och TenFourFox. Men glöm Safari. Safari i OS X 10.4 är helt enkelt för gammal. Om du nu ska köra så gammalt operativsystem, håll dig då till TenFourFox, som fortfarande utvecklas.

TenFourFox kraschar faktiskt oftare än Safari, det verkar faktiskt mer känsligt.
Jag kör G5-varianten.
F.Ö. så kollade jag nyss med programuppdateraren och det fanns inget att uppdatera.
Vad är Flash? Vet inte att jag har det i BEDA som är den aktuella datorn. Var kollar jag det?

Gå till http://www.youtube.com/html5 så kan du se om du använder html5 eller flash för videouppspelning på sidan (och kan välja vad du vill använda). Du ska använda html5 om det är möjligt.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-02-09 10:34

Tack för tipset. Hart redan kollat.

Ursprungligen av torin:

...Vad är Flash?...

Vi har haft en lång tråd, för länge sen, som handlade om att du skulle uppdatera Flash, just för att kunna titta på Youtube, men där du inte lyckades ladda ner rätt installationsfil från Adobes hemsida.

Den tråden bara övergav du efter ett tag.

Men med tanke på den tråden så bör du nog känna till vad Flash är, kan man tycka.

Om inte, så kan läsa om Flash här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Adobe_Flash

Ursprungligen av torin:

Tack för tipset. Hart redan kollat.

Och vad blev resultatet?

Vilken eller vilka webbläsare använde du när du gjorde den kontrollen?

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-02-09 10:44
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vi har haft en lång tråd, för länge sen, som handlade om att du skulle uppdatera Flash, just för att kunna titta på Youtube, men där du inte lyckades ladda ner rätt installationsfil från Adobes hemsida.

Den tråden bara övergav du efter ett tag.

Men med tanke på den tråden så bör du nog känna till vad Flash är, kan man tycka.

Om inte, så kan läsa om Flash här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Adobe_Flash

Jag gjorde flera försök att installera Flasch på Blondie/Dagobert datorn, men det funkade inte så jag lade av. När det kommer upp bilder där det står att jag måste ha flash så stuntar jag helt enkelt i att titta.

Tänk så mycket tid och möda du hade sparat om du hade använt den nya datorn till lite fler sysslor...

Som jag har sagt tidigare:
- Att man har en gammal dator för att kunna använda en viss gammal programvara (i ditt fall kanske en gammal Pagemaker eller Indesign) - det kan jag förstå.
- Men att använda stenåldersdatorerna för "moderna saker", som att titta på Youtube, och då stöta på en massa problem hela tiden - det förstår jag inte alls.

Senast redigerat 2016-02-09 12:27
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-02-09 13:39
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tänk så mycket tid och möda du hade sparat om du hade använt den nya datorn till lite fler sysslor...

Som jag har sagt tidigare:
- Att man har en gammal dator för att kunna använda en viss gammal programvara (i ditt fall kanske en gammal Pagemaker eller Indesign) - det kan jag förstå.
- Men att använda stenåldersdatorerna för "moderna saker", som att titta på Youtube, och då stöta på en massa problem hela tiden - det förstår jag inte alls.

Man behöver inte förstå alla människor Jesper!
Alla är vi olika.

Ursprungligen av torin:

...Alla är vi olika.

Jo, men vad är egentligen ditt argument för att surfa och köra Youtube på de gamla datorerna? Är det bara en fix idé om att ha en dator till varje syssla, eller finns det något mer rationellt argument?

Jag kan inte se några plus - bara minus - med det här beteendet.

I stället blir det bara tråd efter tråd efter tråd - med i princip samma problem hela tiden - att surfning och Youtube inte fungerar.

1
Bevaka tråden