Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Föra över ljud till MBp?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2016-02-04 15:12

Hej,
Det är så att jag har köpt en Olympus VN-7800 diktafon.
Den spelar in och lagrar på ett internt minne.

Desvärre så verkar det inte som att det finns USB eller något annat för att överföra ljudet till datorn.

Det finns däremot två 3,5mm ingångar.
En för mic och en för hörlurar.

Jag har en MacBook PRO retina early 2015.

Någon som har några tips hur jag kan gå tillväga?

Finns de någon adapter så jag kanske tex kan koppla 3,5mm till varandra så den spelar in det som spelas upp i macbooken?

Tex från diktafonen kopplar man in i headset ingången sen koppla in i mic ingången i macbooken? Men som att de inte finns en mic ingång så lär man väll köpa en adapter misstänker jag.

Enligt manualen så verkar det finnas en USB-port på sidan:
http://www.mic.ul.ie/adminservices/itservices...

Ursprungligen av barbapappa_86:

Enligt manualen så verkar det finnas en USB-port på sidan...

Det är nog inte samma modell. Det verkar finnas både VN-7800 och VN-7800PC.

Manualen som du länkar till heter VN-7800PC, och jag gissar att tillägget "PC" gäller just USB-porten, och möjligheten att ansluta till dator.

  • Medlem
  • 2016-02-04 16:40

Har du en iPhone? Funkar det att sätta en sladd med 3,5mm plugg i bägge ändarna, starta röstmemo på iPhonen och trycka på play på diktafonen? I så fall kan du ansluta telefonen till iTunes och plocka ut det den vägen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är nog inte samma modell. Det verkar finnas både VN-7800 och VN-7800PC.

Manualen som du länkar till heter VN-7800PC, och jag gissar att tillägget "PC" gäller just USB-porten, och möjligheten att ansluta till dator.

Har du rätt i. Det står ju till och med i stor svart text på första sidan i manualen

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-04 17:32
Ursprungligen av Dalle:

Har du en iPhone? Funkar det att sätta en sladd med 3,5mm plugg i bägge ändarna, starta röstmemo på iPhonen och trycka på play på diktafonen? I så fall kan du ansluta telefonen till iTunes och plocka ut det den vägen.

Funkar nog inte med vanlig TRS-sladd, mic ingången kräver en kontakt som den på hörlurarna som följer med iPhone, TRRS.

En lösning kan vara att spela upp och spela in direkt till datorn?

  • Medlem
  • 2016-02-04 20:06

Tack för alla svar men jag ångrade köpet och köpte en för 100kr extra som hade USB kontakt smidigare så.

1
Bevaka tråden