Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med mail

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-03 22:29

Idag är jag riktigt sur på min Mac. Något har hänt med Mail. När jag öppnar Mail så kommer ett nyskrivet mail upp som är en påminnelse. Dessutom kommer hela tiden en dialogruta(?) upp som säger att "Denna Mac kan inte ansluta tilliCloud p.g.a. ett problem med [email protected]. Öppna iCloud-inställningarna för att åtgärda problemet. Sedan finns det två knappar, en senare och en iCloud-inställningar. Klickar jag på Senare så förvinter rutan för att komma tillbaka inom 2 sekunder.

Jag har efter att min arbetsdag blev förstörd pga detta till slut upptäckt att jag kan maila oavsett denna ruta. Jag har dragit den åt sidan så den stör inte så mycket. Men vad har hänt? Vad ska jag göra. Jag har varit inne i iCloud-inställningarna och vet inte riktigt vad jag ska göra. Initialt blev jag dessutom ombed att fylla i mitt lösenord gång på gång när jag var i inställningarna. Det har till slut lugnat ned sig.

Jag har också fått den dialogrutan ett par gånger idag. Har aldrig sett den tidigare. Måste vara nått på Apples sida som strular.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-04 10:21

Apple har strul med iCloud just nu. Hjälper det att logga ut och in på iCloud?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-04 21:00
Ursprungligen av reboot81:

Apple har strul med iCloud just nu. Hjälper det att logga ut och in på iCloud?

Nej tyvärr inte. Inte fram till nu i alla fall. Ska prova igen. Spelar det någon roll var man loggar in och ut? Ska man gå in på iCloud:s hemsida?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-04 21:03

I iCloud på systeminställningar har jag inte mail ibockat. Vet inte om det alltid varit så? Men om jag bockar i det så ska jag välja en iCloud-e-postadress. Det vill inte jag/behöver ej.

Ursprungligen av xms67:

I iCloud på systeminställningar har jag inte mail ibockat. Vet inte om det alltid varit så? Men om jag bockar i det så ska jag välja en iCloud-e-postadress. Det vill inte jag/behöver ej.

Du använder Gmail som din mail.

Det har inget att göra med iCloud förutom att du har länkat ditt AppleID till denna.

Maulfunktion i sig är separata.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-05 18:48
Ursprungligen av Borttaget:

Du använder Gmail som din mail.

Det har inget att göra med iCloud förutom att du har länkat ditt AppleID till denna.

Maulfunktion i sig är separata.

Det är är korrekt. Varför kommer då den förbanna*e rutan upp..?

Senast redigerat 2018-07-23 14:05
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-02-05 20:22
Ursprungligen av Borttaget:

Du använder Gmail som din mail.

Det har inget att göra med iCloud förutom att du har länkat ditt AppleID till denna.

Maulfunktion i sig är separata.

Är det inte som så att TS har valt ett AppleID som innehåller texten "gmail.com" eller noga räknat "fö[email protected]" och det är den som iCloud frågar efter lösenordet till?

Senast redigerat 2018-07-23 14:05
Ursprungligen av frazze:

Är det inte som så att TS har valt ett AppleID som innehåller texten "gmail.com" eller noga räknat "fö[email protected]" och det är den som iCloud frågar efter lösenordet till?

Självklart har du rätt.

Felmeddelandet dyker upp för att något är galet med iCloud.

@xms67 Ser du inget fel i Systeminställningar så ignorerar du bara meddelandet.

Om problemet fortsätter när du öppnar Mail så bör du ge oss mer info om vad som finns under Mail --> inställningar --> konton.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-05 21:02
Ursprungligen av xms67:

Det är är korrekt. Varför kommer då den förbanna*e rutan upp..?

Det kan ju ha och göra med att Apple hade problem med iCloud, då när du hade problem. Om problemet kvarstår så är det troligtvis för att din dator och iCloud "tappat" förbindelsen. Om iCloud tror att du är utloggad (troligt om de startar om sina strulande servrar) och din dator tror att du är inloggad (eftersom DU aldrig loggad ut på datorn), ja då kan du fastna i ett låst läge. Lösningen kan då vara att logga ut och sedan logga in igen. För att vara på den säkra sidan kan man tom starta om datorn.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-05 21:03
Ursprungligen av Borttaget:

Om problemet fortsätter när du öppnar Mail så bör du ge oss mer info om vad som finns under Mail --> inställningar --> konton.

xms67 har ingen iCloud-mail, så det är inte relevant vad jag kan se?

Senast redigerat 2018-07-23 14:05
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-05 21:15
Ursprungligen av reboot81:

Det kan ju ha och göra med att Apple hade problem med iCloud, då när du hade problem. Om problemet kvarstår så är det troligtvis för att din dator och iCloud "tappat" förbindelsen. Om iCloud tror att du är utloggad (troligt om de startar om sina strulande servrar) och din dator tror att du är inloggad (eftersom DU aldrig loggad ut på datorn), ja då kan du fastna i ett låst läge. Lösningen kan då vara att logga ut och sedan logga in igen. För att vara på den säkra sidan kan man tom starta om datorn.

Jag har startat om datorn ett flertal gånger. Men var ska jag logga ut och in på iCloud? Hat gjort det på iClouds hemsida. Vet mer kan man göra det?

Ursprungligen av reboot81:

xms67 har ingen iCloud-mail, så det är inte relevant vad jag kan se?

därför att jag varit med om att datorn får fnatt och lägger till saker som syns i mail men inte systeminställningar.

Glöm inte att anteckningar (notes) också använder sig av mailkonton och icloudkonton.

Ett Apple-ID som inte har en icloud-mail får vanligtvis inte notes aktiv men på mitt eget Apple-ID (egen domän) hade det aktiverats här om veckan vilket skapat foldern notes just i mail.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-06 19:24
Ursprungligen av xms67:

Jag har startat om datorn ett flertal gånger. Men var ska jag logga ut och in på iCloud? Hat gjort det på iClouds hemsida. Vet mer kan man göra det?

Du fick dessa popuper genom datorns/OS X och inte i en webbläsare väl? Då är det Systeminställningar -> iCloud du ska logga ut igenom.
iCloud-hemsidan är en separat grej och kan inte skapa popupfönster. (inte utan att besöka sidan iaf)

1
Bevaka tråden