Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gick på niten Corsair...

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Boden
  • 2016-01-28 19:05

Hej...
Jag verkar vara en av dem som hade otur med mina Corsair minnen av vad jag kunnat leta mig fram här på forumet. Tänkte peta in dessa i min Macbook Pro mid 2010, https://www.komplett.se/product/638188/datoru... vilket jag även gjort till en kompis, han hade tur, där funkade det kanon. Jag har testat att starta datorn med endast 1 minneskort i för att se om det gjorde någon skillnad. Det gjorde det inte.

Jag har kommit olika långt i uppstartsfasen vilket jag tycker är konstigt, en gång lyckades jag till och med logga in innan den startade om. Startade i säkert läge och fick ut 10 min innan omstart. Byter jag tillbaka till mina gamla original så funkar det, segt, men det var jag beredd på . Men mina nya minnen ville inte i någon som helst kombination,någon som har något förslag?

Komplett skickar nya, men man kanske helt enkelt ska lämna tillbaka Corsair och satsa på annat märke. Någon som testat trycka in 16gb som ska gå enligt Mactracker i en Mid 2010?

  • Medlem
  • 2016-01-28 19:11

Ja, jag har hört om problem med Corsair. Själv köper jag Crucial. Vad gäller MBP Mid 2010 antar jag att du har 13", för 15-tummaren klarar bara 8 GB.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2016-01-28 19:16

Jag har själv köpt Corsair till många minnesuppgraderingar och har aldrig haft problem med dessa. Om de nya minnesmodulerna du får fungerar bra finns ingen större anledning att byta till annat märke. Skulle det däremot strula igen så kanske du ska byta till annat märke då Corsair kanske har en dålig batch.

Hade du problem med båda minnesmodulerna om de kördes individuellt?

  • Medlem
  • Boden
  • 2016-01-28 19:18
Ursprungligen av joakimo:

Jag har själv köpt Corsair till många minnesuppgraderingar och har aldrig haft problem med dessa. Om de nya minnesmodulerna du får fungerar bra finns ingen större anledning att byta till annat märke. Skulle det däremot strula igen så kanske du ska byta till annat märke då Corsair kanske har en dålig batch.

Hade du problem med båda minnesmodulerna om de kördes individuellt?

Det var ju det jag hade....jag trodde det endast skulle vara en det var problem med, men det funkade inte med något av dom. Testade även att ha i ett nytt och ett gammalt, gick heller inte.

Och precis, jag har 13"

Ursprungligen av Xoonix:

Det var ju det jag hade....jag trodde det endast skulle vara en det var problem med, men det funkade inte med något av dom. Testade även att ha i ett nytt och ett gammalt, gick heller inte.

Och precis, jag har 13"

Skicka tillbaka och kör på med dina original under tiden.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-01-28 20:24

Är detta något generellt problem med Corsair minnen eller ?

Ny iMac idag och jag har köpt 32GB (4x8) Corsair Vengeance minne och upplever exakt samma problem, blir att ringa Dustin i morgon där jag köpt minnet ifrån.

Haft Corsair minnen tidigfe utan några som helst problem.

Ursprungligen av andste:

Är detta något generellt problem med Corsair minnen eller ?

Ny iMac idag och jag har köpt 32GB (4x8) Corsair Vengeance minne och upplever exakt samma problem, blir att ringa Dustin i morgon där jag köpt minnet ifrån.

Haft Corsair minnen tidigfe utan några som helst problem.

Vissa säger att det är det och andra inte.

Kör själv med 16GB Corsair i min Mac mini (2011) sen ~4 år tillbaka och det fungerar hur bra som helst, den är igång 24/7 och har aldrig haft några problem med dessa minnen.

Så jag skulle gissa att du bara haft otur.

  • Medlem
  • Boden
  • 2016-01-28 20:40
Ursprungligen av andste:

Är detta något generellt problem med Corsair minnen eller ?

Ny iMac idag och jag har köpt 32GB (4x8) Corsair Vengeance minne och upplever exakt samma problem, blir att ringa Dustin i morgon där jag köpt minnet ifrån.

Haft Corsair minnen tidigfe utan några som helst problem.

Intressant! Jag gav upp och kör med originalen tills jag får utbytes. Jag installerade ett par exakt likadana i min kompis dator som funkade utan problem så verkar vara något måndagsexemplar vi fått då...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-01-28 20:40
Ursprungligen av keptang:

Vissa säger att det är det och andra inte.

Kör själv med 16GB Corsair i min Mac mini (2011) sen ~4 år tillbaka och det fungerar hur bra som helst, den är igång 24/7 och har aldrig haft några problem med dessa minnen.

Så jag skulle gissa att du bara haft otur.

Jo, jag har som sagt kört Corsair minnen tidigare i olika system bland annat Mac Mini av både 2011 och 2012 variant och aldrig haft några som helst issues med minnet, därav att jag denna gången specifikt valde Corsair minne.

Om någon annan är i samma sits och funderar på att köpa nytt minne så undvik dessa

https://www.dustinhome.se/product/5010756230/...

Blir att köra med minnet som var i vid köpet och returnera detta andra, någon specifik tillverkare som har bättre rykte än andra ?

  • Medlem
  • Boden
  • 2016-01-28 20:41
Ursprungligen av joakimo:

Jag har själv köpt Corsair till många minnesuppgraderingar och har aldrig haft problem med dessa. Om de nya minnesmodulerna du får fungerar bra finns ingen större anledning att byta till annat märke. Skulle det däremot strula igen så kanske du ska byta till annat märke då Corsair kanske har en dålig batch.

Hade du problem med båda minnesmodulerna om de kördes individuellt?

Japp, och testade både den nedre och övre modulen...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-28 23:40

En hel del har haft problem med Corsair (och andra inte), så jag ser ingen anledning att köpa dem, pga risken. Kingston och Crucial brukar funka bra. Så jag chansar inte när jag köper minnen.
YMMV...

+1 Crucial

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-01-29 09:38

Jag skulle aldrig köpa Corsair igen. Aldrig.

Varför chansa när Crucial alltid levererar toppkvalitet?

Ursprungligen av zinned:

Jag skulle aldrig köpa Corsair igen. Aldrig.

Varför chansa när Crucial alltid levererar toppkvalitet?

Precis, och sedan är ju deras hemsida helt perfekt att få reda på vilka minnen och SSD som passar ens dator genom sökningen dom har.

  • Medlem
  • 2016-01-29 10:14

Man hör aldrig om andra märken än Corsair när det gäller felande Mactestade minnen. Så varför chansa? Billigare?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-01-29 10:30
Ursprungligen av alix:

Man hör aldrig om andra märken än Corsair när det gäller felande Mactestade minnen. Så varför chansa? Billigare?

I mitt fall så handlade det om att jag tidigare uteslutande använt just Corsair minnen och aldrig haft problem med dom så det handlade absolut inte om pris utan just tryggheten att det alltid fungerat bra tidigare, till och med så att dom var snäppet dyrare än motsvarande från Kingston exempelvis.

Tyvärr så hade jag inte i heller sett några skriverier på nätet om att det skulle vara problem med Corsair innan igår då jag såg denna tråden samtidigt som jag själv upplevde problem, hade jag sett tråden en dag tidigare så hade jag såklart beställt andra minnen.

  • Medlem
  • 2016-01-29 10:34
Ursprungligen av andste:

I mitt fall så handlade det om att jag tidigare uteslutande använt just Corsair minnen och aldrig haft problem med dom så det handlade absolut inte om pris utan just tryggheten att det alltid fungerat bra tidigare, till och med så att dom var snäppet dyrare än motsvarande från Kingston exempelvis.

Tyvärr så hade jag inte i heller sett några skriverier på nätet om att det skulle vara problem med Corsair innan igår då jag såg denna tråden samtidigt som jag själv upplevde problem, hade jag sett tråden en dag tidigare så hade jag såklart beställt andra minnen.

Om du inte kände till det hade du så klart ingen anledning att handla annorlunda. Det var mer en allmän reflektion. Det skulle vara intressant att få veta varför just Corsair har de här problemen.
Edit: Fast vänta nu, du köpte inte Mactestade Corsair? Då kan man betydligt oftare få problem, även med andra märken. Av någon anledning är det så, även om de på papperet ska fungera.
Visste du inte det heller, så vet du det nu.

  • Medlem
  • Boden
  • 2016-01-29 13:13
Ursprungligen av alix:

Om du inte kände till det hade du så klart ingen anledning att handla annorlunda. Det var mer en allmän reflektion. Det skulle vara intressant att få veta varför just Corsair har de här problemen.
Edit: Fast vänta nu, du köpte inte Mactestade Corsair? Då kan man betydligt oftare få problem, även med andra märken. Av någon anledning är det så, även om de på papperet ska fungera.
Visste du inte det heller, så vet du det nu.

Det var samma för mig, har inte haft problem tidigare och det var först efter jag fått problemen jag sökte om det var fler med samma problem....för någon större prisskillnad är det ju inte. Det ska bli intressant att se om mina utbytes minnen som kommer funkar..

  • Medlem
  • 2016-01-29 13:21
Ursprungligen av Xoonix:

Det var samma för mig, har inte haft problem tidigare och det var först efter jag fått problemen jag sökte om det var fler med samma problem....för någon större prisskillnad är det ju inte. Det ska bli intressant att se om mina utbytes minnen som kommer funkar..

Vi hoppas på det bästa!

Köpte Crucial när jag ville öka mängden RAM minne. Dessa funkar perfekt i min dator.

Corsair, Crucial...etc...etc...har man problem med RAM så är det slumpen som avgör - har inget med märket att göra. RAM är masstillverkade mikrokluster - var femhundrade...eller tusende...eller tiotusende...har en mikroskopisk artefakt och du har ett problem - ett problem som kanske inte ens märks direkt utan efter att en specifik mängd energi/värme passerat den molekylära artefakten så uppstår problemet. Det är en sådan värld vi lever i nu - allt är ett lotteri.

Ursprungligen av Demiurgen:

Corsair, Crucial...etc...etc...har man problem med RAM så är det slumpen som avgör - har inget med märket att göra. RAM är masstillverkade mikrokluster - var femhundrade...eller tusende...eller tiotusende...har en mikroskopisk artefakt och du har ett problem - ett problem som kanske inte ens märks direkt utan efter att en specifik mängd energi/värme passerat den molekylära artefakten så uppstår problemet. Det är en sådan värld vi lever i nu - allt är ett lotteri.

Jag kallar BS. Länka gärna till fakta att tex minnen av crucial är den samma som tex kingston.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-01-30 05:44

Jag uppgraderade mina två datorer med G-Skill minnen. Har väll rullat på i ett halvår nu utan problem.

  • Medlem
  • Boden
  • 2016-02-04 20:15

Fick de nya idag, slängde in dem. Startade, flöt på bra. Loggade in som vanligt. YES tänkte jag. Klickar på safari, och Poff!! Samma sak, så fort det blir något som helst krävande av ram-minnet startar den om sig, är väl inne på 10:e Omstarten....
Låter jag den vara på inloggningen utan att något göra så kommer det tillslut en massa streck på skärmen. Och så startar den om....

  • Medlem
  • Boden
  • 2016-02-04 21:48
Ursprungligen av andste:

Är detta något generellt problem med Corsair minnen eller ?

Ny iMac idag och jag har köpt 32GB (4x8) Corsair Vengeance minne och upplever exakt samma problem, blir att ringa Dustin i morgon där jag köpt minnet ifrån.

Haft Corsair minnen tidigfe utan några som helst problem.

Blev det någon skillnad för dig med andra minnen?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2016-02-05 14:23
Ursprungligen av Xoonix:

Blev det någon skillnad för dig med andra minnen?

Jag har faktiskt inte haft tid och möjlighet att ta tag i detta än, har skrivit ut returfraktsedeln idag och hade tänkt skicka tillbaks minnena nu i helgen,får titta på vad jag ska byta dom till också bara, kör på mina originalminnen så länge.

1
Bevaka tråden