Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilden ändrar sig på skärmen med Yosemite (ändrar storlek/position)

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-01-26 17:01

Jag tycker att denna dator är bökig att använda. Bilden på skärmen far hit och dit, blir plötsligt mindre osv.
Finns det någon beskrivning av hur man jobbar med den.?

Senast redigerat 2016-01-26 17:53
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-26 17:34
Ursprungligen av torin:

Jag tycker att denna dator är bökig att använda. Bilden på skärmen far hit och dit, blir plötsligt mindre osv.
Finns det någon beskrivning av hur man jobbar med den.?

https://www.apple.com/se/support/osx/

"Bilder far hit och dit" -> Tryck inte Ctrl + ← eller Ctrl + → (höger/vänsterpil)
"plötsligt mindre" -> Systeminställningar -> Skrivbord & Skärmsläckare -> Aktiva hörn (stäng av Mission Control)

Vad menar du med "bökig"?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-01-26 17:49

Kan det vara Zoom (under Handikappanpassningar eller vad det heter på svenska) som ställer till det?

Lär dig alla swipe-kommandon och vad dem gör under systeminställningar --> trackpad.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-01-26 21:50

Det är viktigt att känna till när man ska använda: 1, 2, 3 eller 4 fingrar på trackpad.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-01-27 17:04
Ursprungligen av frazze:

Det är viktigt att känna till när man ska använda: 1, 2, 3 eller 4 fingrar på trackpad.

Ush vad jobbig denna dator är. På grund av knöligheten använder jag den så lite som möjligt.
Senast for en bild i väg till vänster hörn och förminskad. Kunde omöjligt få den tillbaka till normalt. Var tvungen att starta om bokföringsprogrammet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-27 17:17
Ursprungligen av torin:

Ush vad jobbig denna dator är. På grund av knöligheten använder jag den så lite som möjligt.
Senast for en bild i väg till vänster hörn och förminskad. Kunde omöjligt få den tillbaka till normalt. Var tvungen att starta om bokföringsprogrammet.

En bild säger mer än tusen ord, och underlättar för oss att förstå.

https://support.apple.com/kb/PH18785?viewloca...

Ursprungligen av torin:

Ush vad jobbig denna dator är. På grund av knöligheten använder jag den så lite som möjligt.
Senast for en bild i väg till vänster hörn och förminskad. Kunde omöjligt få den tillbaka till normalt. Var tvungen att starta om bokföringsprogrammet.

Uppenbarligen använder du den fel.
Har aldrig hört något liknande förut.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-01-27 19:25

Kanske dags att stänga av alla finesser på touchplattan och se hur det upplevs?
Senare kanske slå på EN funktion och utvärdera dess värde och fortsätta på det viset.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-27 23:47

Koppla in en mus och strunta i plattan.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-01-28 11:51
Ursprungligen av reboot81:

En bild säger mer än tusen ord, och underlättar för oss att förstå.

https://support.apple.com/kb/PH18785?viewloca...

Här är ett exempel.

Ursprungligen av torin:

Här är ett exempel.

Du menar att hörnen på safari inte går ända ut på skärmen? Dra då i hörnen och förstora.

  • Medlem
  • 2016-01-28 12:06
Ursprungligen av torin:

Här är ett exempel.

Så där blir det när man "nyper" för mycket i Safari.

Du har säkert märkt att man kan "nypa" (två fingrar på pekplattan och för ihop dem) och "onypa" (samma sak, men dra isär fingrarna) för att zooma in och ut på en webbsida i Safari. Men om du redan ser hela sidan i Safari (100%) och fortsätter att nypa ihop, får du upp miniatyrer av alla öppna flikar i det Safari-fönstret, och du kan klicka på någon av miniatyrerna för att hoppa till den fliken.

Ursprungligen av Borttaget:

Lär dig alla swipe-kommandon och vad dem gör under systeminställningar --> trackpad.

Vad "de" gör.

Senast redigerat 2018-07-23 14:01
Ursprungligen av kristinadanielsson:

Vad "de" gör.

Har du trackpad i form inbyggd i din Macbook eller en Magic trackpad så är det fingervalsen med olika antal fingrar för olika funktioner.

Vill du lära dig dem alla så finns det video som visar detta under systeminställningar --> trackpad.

Ibland kan det hända att trackpad tolkar en funktion om man råkar lägga vikt på den i form av hand eller handled.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-28 15:03
Ursprungligen av torin:

Här är ett exempel.

Bra med bild så slipper forumet ge dig tips på allt mellan himmel och jord.
Det du syftar på kallas flik.
Just den gesten du utfört (nypt ihop) finns inte beskriven i inställningarna för styrplattan, men du ser den liknande gesten Zooma in eller ut.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2016-01-29 11:46
Ursprungligen av reboot81:

Bra med bild så slipper forumet ge dig tips på allt mellan himmel och jord.
Det du syftar på kallas flik.
Just den gesten du utfört (nypt ihop) finns inte beskriven i inställningarna för styrplattan, men du ser den liknande gesten Zooma in eller ut.

Tack för det. Behöver allt tips så att slipper svära över den här datorn.
F.ö. så kan jag berätta att när jag köpte min första mac, det var nog runt 1987 och det var en SE. Kallades senare för classic. I vilket fall så följde det med ett självinstruerande program. Man fick lära sig hur musen fungerade, mappar osv. Bra för mig som aldrig hade använt någon sådan dator innan. Varför sänder de inte med sådant längre?

Ursprungligen av torin:

Tack för det. Behöver allt tips så att slipper svära över den här datorn.
F.ö. så kan jag berätta att när jag köpte min första mac, det var nog runt 1987 och det var en SE. Kallades senare för classic. I vilket fall så följde det med ett självinstruerande program. Man fick lära sig hur musen fungerade, mappar osv. Bra för mig som aldrig hade använt någon sådan dator innan. Varför sänder de inte med sådant längre?

Det finns på Apples hemsida och en del i OS X.
Men dom flesta förstår nog funktionerna rätt så snabbt.

Tror att du missuppfattat många funktioner.

Ursprungligen av torin:

Tack för det. Behöver allt tips så att slipper svära över den här datorn.
F.ö. så kan jag berätta att när jag köpte min första mac, det var nog runt 1987 och det var en SE. Kallades senare för classic. I vilket fall så följde det med ett självinstruerande program. Man fick lära sig hur musen fungerade, mappar osv. Bra för mig som aldrig hade använt någon sådan dator innan. Varför sänder de inte med sådant längre?

Troligtvis pga att majoriteten av människor kan med en dator, sådana funktioner skulle nog snarare upplevas som störande.

Ursprungligen av torin:

...Varför sänder de inte med sådant längre?

Det finns alldeles utmärkta hjälp-funktioner i de flesta program. Och det finns massvis av tips/guider/instruktioner överallt på nätet, t.ex på Youtube.

Just när det gäller styrplattan och de olika gesterna, så beskrivs de jättebra med både text och små filmer i Systeminställningarna.

Ett tips:
- Dina frågor ställs ofta ur ett negativt perspektiv, enligt "Allting-var-bättre-förr-Det-nya-är-skit"-principen:
"Varför kan man inte göra X längre?"
"Varför har Y ändrats/flyttats/tagits bort?"
"Varför skickar de inte med det längre?"

- Ställ frågor av den här typen i stället:
"Var kan jag hitta mer information om A?"
"Hur kan jag lättast utföra B?"
"Det funkar inte att göra som jag är van - hur gör man nu i den nya versionen?"

Man måste vara innovationsbenägen.

Senast redigerat 2016-01-29 14:57
1
Bevaka tråden