Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Max antal iPhones på samma Apple-id?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har en liten klurig fråga.
Hur många iPhone/användare kan man ha på samma Apple-id?

Det är företagstelefoner det handlar om, alla telefoner skall ha samma telefonbok/kontakter.

Sedan skulle jag vilja utnyttja funktionen med bildströmmen så jag kan sitta på kontoret och få in alla tagna bilder till mig ute ifrån fält på direkten.

Jag förstår att om man laddar ner en app på en telefon så blir de samma appar på de övriga telefonerna.

Nackdelar?
Fördelar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-25 21:57

Så länge telefonerna bara används i tjänst så är det väl ok med personliga integriteten. Förutsatt att telefonerna lämnas på arbetsplatsen vid dagens slut. Annars om dina anställda ska få använda telefonerna i privat bruk, eller ens ta med telefonerna hem så är inte samma apple id att föredra. Folk tar privata bilder med jobbtelefonen och sparar personliga kontakter osv. Allt detta kommer att syncas mellan alla enheter. Bättre är väl att ha apples programvara för att hantera flertalet enheter.

http://www.apple.com/iphone/business/

Vill du ha in bilder får ni lösa det med delat iCloud album eller annan lösning.
Hade jag varit anställd hade jag stängt av alla iCloud funktioner i telefonen bara för att inte känna mig övervakad. (speciellt Hitta iPhone ex)
Eller helt enkelt vägrat använda den.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-26 00:14

Instämmer med @heek , mer än en användare per AppleID är som att be om problem.

Hur många telefoner/användare pratar vi om? 3 eller 300 ger helt olika behov.

Har en (ful)ide för kontakter: ett gmail/google-konto som är identiskt på alla enheter, där man endast har aktiverat Kontakter på telefonen för det kontot. Då kan man via gmail/kontakter mata in/importera en adressbok/kontakter som varje telefon får ta del av.
Då kan varje användare köra sina egna kontakter, men ha tillgång till den centrala kontaktlistan.
Dock gäller det att varje användare är införstådd med att de inte får "pilla" på dessa kontakter. Sen om gmail/google har någon begränsning för max antal enheter per konto är nästa fråga…

Bildström kan du skapa och bjuda in varje användare, så kan de manuellt lägga in bilder till den som du (och alla andra) kan ta del av.

Tycker du ska leta upp en applestore och få lite demo om hur du kan göra. Känns som att du försöker uppfinna något som redan är löst genom att lura systemet. Har inte testat företagsledningen som föreslås tidigare men garanterat bör man inte ha samma Apple-ID om det inte är något unikt som du ännu inte har nämnt.
Bilder kan du ju få synkat på annat sätt med betydligt billigare mobiler. Bara använda dropbox eller liknande. Kontaktboken ska vara lika säger du så bara skicka ut kontakter till alla via sms eller mail.

Spontant kom jag att tänka på osx server som program. Kan det inte vara något att centralt administrera konton? Har inte testat men kanske någon med erfarenhet kan fylla på med info

Tror att användandet av företagens mobiler lär bli ytterst begränsade om man känner sig övervakad eller att sms och liknande kan hamna hos alla andra inkl de man själv skickar. Jag hade i alla fall inte använt mobilen mer än nödvändigt och då bara utnyttjat mobilen så som en betydligt billigare telefon klarar av.

Ursprungligen av Skallen85:

Nackdelar?
Fördelar?

Jag tror att det är bra om vi börjar med att få reda på ungefär hur många det handlar om.

Tips, råd och lösningsförslag kan nog variera en del, beroende på om det är 5, 50 eller 500 vi pratar om.

Du behöver kika på en server- och MDM-lösning (Mobile Device Management) för hantering av enheterna, t.ex. genom OS X Server på en Mac och funktionen Profile Manager. På servern kan du sätta upp kontakter etc. Detta i kombination med VPP för inköp av appar till alla borde fungera.

Ett annat alternativ, om det bara gäller iOS-enheter är att använda Google Apps, som har sin egen MDM-lösning inbyggd om man vill, samt hanterar mail, kontakter, kalendrar etc.

Ta hjälp av en certifierad Apple-konsult eller återförsäljare med kunskap om företagslösningar, t.ex. genom Apple Consultants Network

https://consultants.apple.com/se/

Och ja, alla bör verkligen ha sitt eget Apple-ID, annars kommer det bli strul. Det var därför VPP-lösningen introducerades från början.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tror att det är bra om vi börjar med att få reda på ungefär hur många det handlar om.

Tips, råd och lösningsförslag kan nog variera en del, beroende på om det är 5, 50 eller 500 vi pratar om.

Det är max 8 st iPhones det handlar om.

Låt dem skapa egna, personliga Apple ID:n och köp in iTunes Giftcards för App-köp som företaget står för. Men använd INTE iCloud för att dela kontakter, utan sätt upp en global adresslista kopplat till företagets e-postkonto.

iCloud är en personlig tjänst liksom Apple ID:t kopplat till det. Det är därför hela modellen för företag utvecklats för att ligga vid sidan av det kopplat till företagets domän/e-posttjänst/MDM-lösning.

Använder ni Exchange eller någon vettig e-postleverantör så borde det vara en baggis att lösa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-27 08:40

Är dessa telefonerna rena företagstelefoner eller har personalen även dem privat?
Det blir ganska avgörande när det kommer till frågorna kring bildström samt kontakterna.

Att ha en global kontaktlista är enkelt. Via Exchange eller OS X server som pushloop skriver. Men du måste nog låta personalen använda iCloud om dom kör den även privat. Tänk på att det är även där telefonen säkerhetskopieras.

Gällande bilderna så är det bättre om det finns en delad bildström. Att alla bilder som tas hamnar hos dig är inte att rekommendera, det är isf bättre att fotografen får välja vilka som ska delas med dig.

Men som sagt, allt beroende på om telefonen är renodlad företagslur eller inte.

  • Kolla ett MDM-system för hantering av telefonerna och du kan då mixa personliga och företagsägda telefoner på ett smidigt sätt

  • Använd DEP och VPP

  • Använd Exchange för epost, kalender, kontakter

  • Du kan aldrig ha fullständig kontroll över Apple-ID, så begär av medarbetarna att skapa ett Apple-ID med företagsepostadressen som grund [alternativt batchskapa sådana Apple-ID:n)

  • Bland ALDRIG in giftcards i företagssammanhang

  • Kontakta något konsultbolag som kan Applelösningar och MDM-lösningar för en konsultation och ett genomförande. Du kan få en heldags utredning för fast pris, t.ex. http://www.atea.se/media/2158/personlig_traen...

Ursprungligen av Mikael Svensson:
  • Kolla ett MDM-system för hantering av telefonerna och du kan då mixa personliga och företagsägda telefoner på ett smidigt sätt

  • Använd DEP och VPP

  • Använd Exchange för epost, kalender, kontakter

  • Du kan aldrig ha fullständig kontroll över Apple-ID, så begär av medarbetarna att skapa ett Apple-ID med företagsepostadressen som grund [alternativt batchskapa sådana Apple-ID:n)

  • Bland ALDRIG in giftcards i företagssammanhang

  • Kontakta något konsultbolag som kan Applelösningar och MDM-lösningar för en konsultation och ett genomförande. Du kan få en heldags utredning för fast pris, t.ex. http://www.atea.se/media/2158/personlig_traen...

Jag skulle rekommendera att låta användarna använda privata Apple ID:n eftersom appar numera knyts till enheterna de installeras på om de distribueras mha MDM och VPP och inte till ID:t. Om användarna dessutom skall använda enheterna privat så är detta också bästa vägen att gå för att undvika framtida strul.

Att använda giftcards är mycket riktigt superdåligt, men kan vara en enkel lösning när det gäller såpass få enheter, speciellt om man inte orkar/vill/kan använda VPP men inte vill låta användarna betala privat och köra kvittoredovisning.

1
Bevaka tråden