Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funderingar från nybliven iPhoneägare

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

Har precis blivit med iPhone 6s, har levt i Androidvärlden tidigare. Kommer senast från en Nexus 6 som jag var nöjd med, lite för stor dock. Bytet beror på att företaget jag jobbar på har förbjudit Androidtelefoner som jobbtelefon.

Kommer faktiskt väldigt bra överens med iPhone, har ett par iPads hemma så jag är ingen rookie på iOS.

Men! Hur löser man nedan?

  • Stänga av "swoosh" ljudet när man skickar SMS, oerhört störigt. (Tyst telefon gälls ej som svar)

  • Hur stänger man av att bilder tagna INNE i meddelanden och som skickas som MMS INTE sparas?

  • Volym för bara alarm. VÄLDIGT jobbigt att vakna till högsta volym om man tex varit på stan och haft hög ringvolym och sedan missar att sänka innan man går och lägger sig?

Tror det var detta för tillfället.

/Kim

1. Kolla inställningarna för Ljud.
2. Tror inte det går.
3. Kanske går att lösa med tredjepartsapp.

  1. finns inget (vad jag kan se)

  2. surt och underligt!

  3. inte intressant för att då måste man komma ihåg att aktivera denna annars funkar den inte, kan på sin höjd trigga ett standardalarm som lyder under vanlig volyminställning

/kim

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-27 14:56
Ursprungligen av kim_1138:
  1. finns inget (vad jag kan se)

  2. surt och underligt!

  3. inte intressant för att då måste man komma ihåg att aktivera denna annars funkar den inte, kan på sin höjd trigga ett standardalarm som lyder under vanlig volyminställning

/kim

1) Inställningar > Ljud > Skickat brev

2) jag kan tycka att det är bra att alla bilder tagna via meddelandeappen sparas i full upplösning i kamerarullen, om jag skulle vilja ha bilden till något annat. Det är ju bara att radera om jag inte vill spara.

3) kanske välja en alarmsignal som i sig själv är tystare och mer diskret?
(Själv har jag svårt at hitta ett väckningsljud som är tillräckligt effektivt på maxvolym )

1, Inställningar > Ljud > Skickat brev påverkar tyvärr inte SMSljudet.

2, om man som jag skickar en hel del "ploj & skräp" bilder via MMS så är dom oftast ämnade för bara det MMSet och inte något man vill spara. Och visst det är "bara" att rensa men det känns lite onödigt.

3, ett alternativ såklart

Ursprungligen av IngoX:

1) Inställningar > Ljud > Skickat brev

2) jag kan tycka att det är bra att alla bilder tagna via meddelandeappen sparas i full upplösning i kamerarullen, om jag skulle vilja ha bilden till något annat. Det är ju bara att radera om jag inte vill spara.

3) kanske välja en alarmsignal som i sig själv är tystare och mer diskret?
(Själv har jag svårt at hitta ett väckningsljud som är tillräckligt effektivt på maxvolym )

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-27 15:26
Ursprungligen av kim_1138:

1, Inställningar > Ljud > Skickat brev påverkar tyvärr inte SMSljudet.

2, om man som jag skickar en hel del "ploj & skräp" bilder via MMS så är dom oftast ämnade för bara det MMSet och inte något man vill spara. Och visst det är "bara" att rensa men det känns lite onödigt.

3, ett alternativ såklart

Sorry, tänkte epost. Tror det var beskrivningen av ljuet som "swoosh" som lurade mig, jag tycker sms-ljudet låter mer som "woup"

Sammanfattningsvis får vi nog konstatera att du hittat tre inställningar som inte går att göra i iOS (som jag antar du är van vid från Android). Vi får sätta det på kontot den avvägning mellan simplicitet, användarvänlighet och antalet inställningsmöjligheter som Apple valt. Man kan inte ställa in eller anpassa precis allt i iOS. Det är inte alla som gillar det.

Ursprungligen av kim_1138:

Tjena!

Har precis blivit med iPhone 6s, har levt i Androidvärlden tidigare. Kommer senast från en Nexus 6 som jag var nöjd med, lite för stor dock. Bytet beror på att företaget jag jobbar på har förbjudit Androidtelefoner som jobbtelefon.

Kommer faktiskt väldigt bra överens med iPhone, har ett par iPads hemma så jag är ingen rookie på iOS.

Men! Hur löser man nedan?

  • Stänga av "swoosh" ljudet när man skickar SMS, oerhört störigt. (Tyst telefon gälls ej som svar)

Tror det var detta för tillfället.

/Kim

Tog och googlade på detta och i iOS 8 gick det att stänga av. Vet dock inte hur det fungerar i iOS9.
Länk: http://www.solveyourtech.com/how-to-turn-off-...

Har kollat upp detta tidigare, tar ju tyvärr bort inkommande ljudet med

"These steps will turn off the swoosh sound that occurs when you send a text, as well as the sound that plays when you receive a new message. "

Ursprungligen av Cancerman:

Tog och googlade på detta och i iOS 8 gick det att stänga av. Vet dock inte hur det fungerar i iOS9.
Länk: http://www.solveyourtech.com/how-to-turn-off-...

Tycker fler borde ta efter din arbetsplats och förbjuda Android.
Även om det i detta fall visar sig ha vissa fördelar.

  • Medlem
  • 2016-01-27 20:50
Ursprungligen av kim_1138:

Har kollat upp detta tidigare, tar ju tyvärr bort inkommande ljudet med

"These steps will turn off the swoosh sound that occurs when you send a text, as well as the sound that plays when you receive a new message. "

Varför förbjöd din arbetsplats Android telefoner?
Annars blir det ju vanligare med BYOD

Något luddigt med säkerhet, endast iPhone & Windows Phone accepterat. Vi kan köra annat men då får vi inte access till Exchangeservern.

Jag är övertygad om att det är för att man i det långa loppet vill kunna styra mer över "content/appar" i telefonen, vet att både Apple & MS tillhandahåller möjlighet till detta medans det saknas för Android.

Ser man till de beslut som tas inom IT säkerheten på vårt bolag (ligger inom top 5 världen IT-Bolag) så känns det som att beslutet inte är så välgrundat.

Men det är bara att bita i det sura eller skita i kalender & mail i luren alt. byta jobb.

Hur har ni andra det som jobbar på STORA företag, småkonsulterna med ett par 100 anställda gissar jag har mer fritt.

Ursprungligen av PaO:

Varför förbjöd din arbetsplats Android telefoner?
Annars blir det ju vanligare med BYOD

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2016-01-28 02:11

Jag jobbar på ett litet/medelstort företag och är ansvarig över IT-driften (även om vi hyr in konsulter när det handlar om mer avancerade arbeten).

Vi har inget förbud, men när det gäller Office365/Exchange Online, stöter Android-användarna på problem oftare än de andra. 95% av oss har iPhone (och jag har även testkört Exchange Online för ett år sedan på en Windows Phone). Dessa användare har aldrig någonsin strulat och kommer aldrig till mig med frågor. Vi har delade kalendrar, kontakter, dokument och arbetar i övrigt ganska aktivt i Microsofts online-tjänster.

Android-användarna kommer in till mig med jämna mellanrum och har massor av olika egendomliga problem.

Jag kan tro att det i första hand inte handlar om säkerheten (?) men kan givetvis inte svara för det. Jag tror mer att det handlar om antalet interna supportärenden som vill hållas ner till ett absolut minimum.

Ursprungligen av kim_1138:

Något luddigt med säkerhet, endast iPhone & Windows Phone accepterat. Vi kan köra annat men då får vi inte access till Exchangeservern.

Jag är övertygad om att det är för att man i det långa loppet vill kunna styra mer över "content/appar" i telefonen, vet att både Apple & MS tillhandahåller möjlighet till detta medans det saknas för Android.

Ser man till de beslut som tas inom IT säkerheten på vårt bolag (ligger inom top 5 världen IT-Bolag) så känns det som att beslutet inte är så välgrundat.

Men det är bara att bita i det sura eller skita i kalender & mail i luren alt. byta jobb.

Hur har ni andra det som jobbar på STORA företag, småkonsulterna med ett par 100 anställda gissar jag har mer fritt.

Ursprungligen av kim_1138:
  • Volym för bara alarm. VÄLDIGT jobbigt att vakna till högsta volym om man tex varit på stan och haft hög ringvolym och sedan missar att sänka innan man går och lägger sig?

En halvdyr workaround är att införskaffa en Apple Watch... Eftersom klockan vibrerar vid samtal så är det svårt att missa att telefonen ringer även om man är i en högljudd miljö. Då behöver man inte hålla på och höja / sänka ringsignalen utan kan låta den vara på en "lagom" nivå.

1
Bevaka tråden