Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes fungerar inte med gammalt OS.

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2016-01-21 10:13

Nu har iTunes slutat kommunicera med mobilen och jag får meddelande om att jag måste uppgradera iTunes. Men det är den senaste versionen jag kan ha tydligen. Kör.2.66 Ghz I C 2 Duo med version 10.6.8 men vill inte uppdatera systemet mer för då förlorar jag en del andra program som jag verkligen behöver. Kan jag komma runt det hela på något sätt?
En följdfråga: Vilket OS funkar bäst på denna datorn, jag har fått för mig att 10.6.8 som jag har är den ultimata versionen, stämmer det? Jag är rätt okunnig om sådant här och hittar inte svar när jag söker, tacksam för snälla tips!

Ursprungligen av ariis:

Nu har iTunes slutat kommunicera med mobilen...

Du har alltså uppdaterat telefonen till en nyare version av iOS än vad din dator kan hantera? Eller vad är det som har hänt?

Ursprungligen av ariis:

...Vilket OS funkar bäst på denna datorn...

Vilken datormodell är det? (du har bara berättat vilken processor du har)

Hur mycket RAM-minne har den?

Ursprungligen av ariis:

...för då förlorar jag en del andra program som jag verkligen behöver...

Vilka program är det som inte funkar i nyare OS? Vi kan kanske ge tips på alternativ.

  • Medlem
  • Lund
  • 2016-01-22 10:05
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du har alltså uppdaterat telefonen till en nyare version av iOS än vad din dator kan hantera? Eller vad är det som har hänt?

Vilken datormodell är det? (du har bara berättat vilken processor du har)

Hur mycket RAM-minne har den?

Vilka program är det som inte funkar i nyare OS? Vi kan kanske ge tips på alternativ.

Ja jag hade på känn att jag inte gett alla uppgifter... hm, jo, det är en iMac 9.1 med 4 gb minne. Jo, innan kom mobilerna upp i iTunes direkt vid inkoppling så jag kunde lägga in musik och appar. Nu när jag kopplar in mobil både ny och gammal 5s som funkade innan, så säger dator att jag måste uppgradera iTunes och när jag söker efter ny version så säger datorn att jag har den senaste versionen. Vilket jag då tolkade som "den senaste jag kan ha med detta OS" och då får jag lite problem. Går jag högre i OS så fungerar inte mitt gamla photoshop till exempel och det kostar att skaffa nytt. Sen är det nog en del program till som slutar att fungera. iWeb finns väl inte heller till nyare system. Jag vet att jag behöver ny dator men ekonomin räcker inte så långt just nu. Tack Jesper för att du svarade!

Mitt förslag: Kör med dubbla operativsystem.

Två hårddiskar (eller två partitioner på samma hårddisk).
- En med det gamla systemet, där du kan köra dina gamla program.
- Och en med nyaste operativsystemet, där du kan köra senaste iTunes, och hantera dina telefoner.

Omständligt att behöva byta startskiva och starta om hela tiden? Ja, definitivt.

Men om du både vill fortsätta köra de jättegamla programmen, och kunna hantera telefoner med nya OS, så är det nog enda alternativet.

Ursprungligen av ariis:

...det är en iMac 9.1 med 4 gb minne...

Den kan köra senaste operativsystemet.

Och det funkar att köra El Capitan (10.11) med 4 GB, även om det hade varit bättre med 8 (eller mer).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-22 11:34
Ursprungligen av ariis:

Jag vet att jag behöver ny dator men ekonomin räcker inte så långt just nu.

Du behöver inte ny dator (än), du behöver uppdaterade eller alternativa program till dina projekt (nu)!

Här är några alternativ till iWeb, med länk till deras supportsidor om överföring från iWeb. Det finns fler.
EverWeb | RapidWeaver | Sandvox

Vilken version av Photoshop har du? Även om Adobe inte stöder den versionen längre så kan du kolla på roaringapps.com om andra användare rapporterat om den eventuellt kan användas på OS X 10.11. Annars finns det många billigare alternativ till Photoshop.

  • Medlem
  • Lund
  • 2016-01-22 14:22
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Mitt förslag: Kör med dubbla operativsystem.

Två hårddiskar (eller två partitioner på samma hårddisk).
- En med det gamla systemet, där du kan köra dina gamla program.
- Och en med nyaste operativsystemet, där du kan köra senaste iTunes, och hantera dina telefoner.

Omständligt att behöva byta startskiva och starta om hela tiden? Ja, definitivt.

Men om du både vill fortsätta köra de jättegamla programmen, och kunna hantera telefoner med nya OS, så är det nog enda alternativet.

Den kan köra senaste operativsystemet.

Och det funkar att köra El Capitan (10.11) med 4 GB, även om det hade varit bättre med 8 (eller mer).

Då får det nog bli så att jag ger upp mina hemsidor. Synd för där la jag ner en hel del jobb och det går nog inte att redigera utan programmet iWeb. En ny Photoshop elements kan jag köpa... sen får det andra bära eller brista. Kanske skall jag lägga in lite mer minne men det kräver förmodligen mycket teknik och pengar. Tackar dig i alla fall för den snabba informationen.

Ursprungligen av ariis:

Då får det nog bli så att jag ger upp mina hemsidor...

Men du har ju fått tips på program som kan ersätta iWeb.

Ursprungligen av ariis:

...En ny Photoshop elements kan jag köpa... sen får det andra bära eller brista...

Och om du köper Photoshop, och skaffar en ersättare till iWeb, och resten inte spelar så stor roll - så är ju beslutet klart. Bara att sätta igång med uppgraderingen.

El Capitan kostar inget.

Och mer minne kan du skaffa senare, om du tycker att det blir för långsamt. Du kan börja med de 4 GB som du redan har.

Men ett hett tips är att klona ditt gamla 10.6-system till en annan disk, så att du kan gå tillbaka om det uppstår några problem.

Ursprungligen av ariis:

...mer minne men det kräver förmodligen mycket teknik och pengar...

Nej, inte mycket teknik. Tar inte många minuter, och bör kunna utföras av nästan vem som helst.
Se här: http://eshop.macsales.com/installvideos/imac_...

Kostar runt 500 kr.
Se här: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=377#rpa...

Ursprungligen av IngoX:

Här är några alternativ till iWeb, med länk till deras supportsidor om överföring från iWeb. Det finns fler.
EverWeb | RapidWeaver | Sandvox

Ytterligare ett enkelt alternativ : Sparkle

  • Medlem
  • Lund
  • 2016-01-25 09:16

Det låter ju betryggande Jesper. Jag har timemachine så det borde väl räcka? Sedan verkade panthers förslag på alternativ inte så dumma. Men man måste ju prova dom först. IngoX tack för info om sidan där man kan kolla om det fungerar. Skitbra.Tack för alla råd och hjälpen.

Ursprungligen av ariis:

...Jag har timemachine så det borde väl räcka?...

Angående TimeMachine som enda backup vid en så stor uppgradering. (Det är lång väg mellan 10.6 och 10.11)

Borde räcka?
- Ja.

Skulle jag lita på det vid en så stor uppgradering?
– Nej.

Men jag använder ju inte TimeMachine för backup. Jag använder CarbonCopyCloner, både för att ta regelbundna backuper av mina dokument, och för att klona hela diskar. Så jag har egentligen för lite erfarenhet av TimeMachine för att kunna uttala mig.

  • Medlem
  • Lund
  • 2016-01-25 14:27

Jag har ingen erfarenhet alls. Har inte haft användning för TimeM någon gång så då kanske jag skulle ta och radera den HDn och köra CarbonCC innan jag byter upp mig. Ditt förslag verkar vettigt. Tack för all hjälp.

Jag har 2 olika diskar som det körs TimeMachine till, 1 disk som jag som Jesper kör CCC till + CrashPlan i molnet.

Det har varit bra vid flera tillfällen.

Var rädd om din data, den är värdefullare än att inte ha flera olika typer av backup.
Diskar är billigt.

Ursprungligen av ariis:

...kanske jag skulle ta och radera den HDn och köra CarbonCC innan jag byter upp mig...

Nej, det skulle jag inte rekommendera.

Det skulle innebära att du under en liten stund (från raderingen och fram tills kloningen är klar) står helt utan backup. Tänk om det händer något med datorns interna disk just då.

Gör som panther tipsar om i föregående inlägg. Skaffa en disk till.

  • Medlem
  • Lund
  • 2016-01-30 07:45

Rådet är bra och du har rätt Jesper. Fast det är det där med kostnaden jag är arbetslös och måste planera något billigt. Jag har en annan disk med 800 gb tomt och skall kolla upp om det går att klona på en HD som inte är helt tom. Tack för er support!

Ursprungligen av ariis:

...skall kolla upp om det går att klona på en HD som inte är helt tom...

Ja, det går bra att klona till en mapp på en disk som innehåller annat.

Nackdelen med detta är att det inte blir en volym som du kan starta ifrån.

Men det är ju bättre än inget – så kör på det, om det är enda alternativet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-31 03:00
Ursprungligen av ariis:

Nu har iTunes slutat kommunicera med mobilen och jag får meddelande om att jag måste uppgradera iTunes. Men det är den senaste versionen jag kan ha tydligen. Kör.2.66 Ghz I C 2 Duo med version 10.6.8 men vill inte uppdatera systemet mer för då förlorar jag en del andra program som jag verkligen behöver. Kan jag komma runt det hela på något sätt?
En följdfråga: Vilket OS funkar bäst på denna datorn, jag har fått för mig att 10.6.8 som jag har är den ultimata versionen, stämmer det? Jag är rätt okunnig om sådant här och hittar inte svar när jag söker, tacksam för snälla tips!

Vad ska du ha Itunes till? Synkar du ditt stora mediabibliotek, eller bara för att säkerhetskopiera/uppdatera mobil?
Jag undrar om det då inte duger med en virtuell installation av _Windows_. Lämpligen en gratis 180-dagars trialversion (tror sådana fortfarande finns för servervarianterna) Tar väl upp kring 20-30GB gissar jag om man endast installerar Itunes och inte använder Windows till annat.

Ska man prova att installera Windows kan man exempelvis använda gratisprogrammet VirtualBox 4 (tror v5 kräver 10.8) + nån skiva med Windows 7 som går att använda som Trial i 30 dagar. (Annars går ju med bootcamp, använda andra partitioner, etc, men en virtuell installation är ofta smidig, jag kör Windows 7 och Windows 10 på det sättet när OSX inte har program jag behöver - exempelvis startar jag Windows för att uppdatera min Samsungtelefon).

Angående 10.6.8, den är jättebra, vi körde den länge, men den säkerhetsuppdateras inte längre (och det kan ju vara viktigt för, tja, program typ BankID). Vi installerade sedan Yosemite, men då räckte inte riktigt 4GB minne tyckte vi, datorn segade rejält på ett sätt den inte gjorde under Snow Leopard.

Alternativ B kan ju annars vara att köra El Capitan på burken och sen försöka köra Snow Leopard virtuellt för de trilskande program du har, vet inte hur det funkar i praktiken dock.

  • Medlem
  • Lund
  • 2016-02-07 15:50

Nu har jag uppdaterat till El Capitain. Det stämmer att den blev slö som en sjuk snigel men lite minnen kan kanske fixa det. Var inne i en dataffär som sa att det var noga med vilka minnen det var. Inte nog med att dom skulle passa dom skulle vara av rätt tillverkare också. När jag ville ha två 8Gb så vred han på sig och tvivlade på det också. Enligt någon macsida skulle det gå men man vet ju inte.
Men jag la märke till att "Meddelanden" inte finns i systemet hur kommer det sig? Ingår inte det i uppdateringen?

Ursprungligen av ariis:

Nu har jag uppdaterat till El Capitain...

El Capitan, inte El Capitain.

Ursprungligen av ariis:

...När jag ville ha två 8Gb så vred han på sig och tvivlade på det också

Där hade han rätt. Max 8 GB på iMac9,1.

Tillägg:
Det var kanske jag som lurade dig tidigare när jag skrev "8 (eller mer)". Men då hade jag inte kollat på max-värdet för just den modellen, utan det var mer ett generellt svar, som att "8 (eller mer) är bättre än 4"
.

Ursprungligen av ariis:

...Men jag la märke till att "Meddelanden" inte finns i systemet hur kommer det sig? Ingår inte det i uppdateringen?

Jodå, Meddelanden finns även i El Capitan.

Hur gjorde du uppgraderingen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-07 16:26
Ursprungligen av ariis:

Det stämmer att den blev slö som en sjuk snigel men lite minnen kan kanske fixa det.

Min upplevelse är att hårddisken är största flaskhalsen, men det är betydligt krångligare/dyrare att byta till en SSD i iMacen än att sätta in mer minne. Nystartad dator med några flikar öppna i Safari drar strax under 3 GB internminne, fram tills du överskrider 4 GB (du kan kolla i Aktivitetskontroll) kommer du inte märka av förbättring med mer internminne. Men använder du många minneshungriga program ger det naturligtvis stor effekt. Även när du överskrider tillgängligt minne ger en snabb SSD prestandavinst eftersom du slipper swapfil till långsam HD.

Ursprungligen av ariis:

När jag ville ha två 8Gb så vred han på sig och tvivlade på det också.

8 GB totalt är max. iMac9,1 2.66 20" | iMac9,1 2.66 24"

  • Medlem
  • Lund
  • 2016-02-07 16:43

Uppdateringen gjordes så som jag trodde man skulle göra. Jag laddade hem programmet och gjorde inte någon ren uppdatering. Behövde använda datorn idag och tänkte att om allt skulle ominstalleras så tog det tid. Allt fungerar annars som vanligt förutom vissa program som inte kan köras och dom har jag kastat. Jag är inte kunnig som du säkert förstått redan men hårddisken är ju samma som innan hur kan den plötsligt bli en flaskhals?
Jag kör bara 8 då som ni säger. Men jag fattar inte var "meddelanden" gömmer sig. På min andra dator så sitter programmet i sidopanelen men här finns den inte ens med i "program". Lustigt nog märkte nyss jag att "Facetime" öppnade sig när det ringde på mobilen men det skall det kanske göra....
Vill också tacka för all information och support!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-07 17:03
Ursprungligen av ariis:

men hårddisken är ju samma som innan hur kan den plötsligt bli en flaskhals?

Jag upplever att största skillnaden mellan äldre system som 10.6 och 10.11 är att det senare läser mer info intensivare från hårddisken än det tidigare. Däremot rena processoruppgifter är inte så mycket mer betungande. Men jag har inget belägg för det.

Ursprungligen av ariis:

Men jag fattar inte var "meddelanden" gömmer sig. På min andra dator så sitter programmet i sidopanelen men här finns den inte ens med i "program".

Meddelanden ska ligga i mappen program. Det i sidopanelen (= Dock) är bara genvägar. Om du kanske tidigare flyttat Meddelanden, leta rätt på det med Spotlight (föstoringsglaset högst uppe till höger eller tangenterna Ctrl-mellanslag).

Ursprungligen av ariis:

Lustigt nog märkte nyss jag att "Facetime" öppnade sig när det ringde på mobilen men det skall det kanske göra....

Det hör till funktionen Continuity (Synkad på svenska)

  • Medlem
  • Lund
  • 2016-02-07 17:11

Jag har sökt men får bara fram textdokument. Nu har jag aldrig haft programmet innan så det kanske kan vara det som är felet... Går det att ladda ner det från Appstore?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-07 17:27
Ursprungligen av ariis:

Jag har sökt men får bara fram textdokument. Nu har jag aldrig haft programmet innan så det kanske kan vara det som är felet... Går det att ladda ner det från Appstore?

Nej, Meddelanden (Messages på engelskt system om du skulle köra det) ingår i OS X 10.11 och är vid närmare eftertanke ett av de program du inte kan vare sig flytta eller radera från Program-mappen. Då menar jag Program-mappen som är tillgänglig för alla användare på datorn (Macintosh HD/Applications) och inte den som ligger i din egen hem-mapp (Macintosh HD/Users/Användarnamn/Applications). Leta vidare!

  • Medlem
  • Lund
  • 2016-02-07 18:09

I "Macintosh HD/ program" ligger alla program utom "Messages/ Meddelanden". Mellan Mail och Mission controle finns inget alls. Jag har "message" i "bibliotek" med en plug-in mapp och sen några program i den. Själva programmet lyser med sin frånvaro. Jag har inte flyttat eller försökt att ta bort något som inte har en överkorsad cirkel vilket ju betyder att det går inte att köra. Lovar. Kanske kan jag skicka programmet från min bärbara dator till denna stationära nu när det finns filer i biblioteket? Eller är det fel tänkt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-07 19:45
Ursprungligen av ariis:

I "Macintosh HD/ program" ligger alla program utom "Messages/ Meddelanden". Mellan Mail och Mission controle finns inget alls. Jag har "message" i "bibliotek" med en plug-in mapp och sen några program i den. Själva programmet lyser med sin frånvaro. Jag har inte flyttat eller försökt att ta bort något som inte har en överkorsad cirkel vilket ju betyder att det går inte att köra. Lovar. Kanske kan jag skicka programmet från min bärbara dator till denna stationära nu när det finns filer i biblioteket? Eller är det fel tänkt?

Jag tror dig Det här skulle eventuellt kunna vara en sådan bug som man kan råka ut för när man uppdaterar direkt från 10.6 till 10.11. Det är sex års uppdateringar på ett bräde! Messages har inte gjort så stora förändringar i alla 10.x versioner. Det ersatte iChat i 10.8 Mountain Lion och hade större förändringar i 10.10 Yosemite. Senaste uppdateringen av Messages har versionsnummer 9.1 och kom i december 2015. Även om en ny version av Messages inte följer med varje OS X uppdatering så borde inte installationsscriptet till 10.11 missa att det saknas helt. Men Apple har antagligen inte testat särskilt väl för uppdateringar direkt från 10.6 till 10.11. I värsta fall får du köra 10.11-installationen en gång till.

Men innan du gör det - har du uppdaterat El Capitan till 10.11.3? (via App Store). Även om du gjort det kan du hämta ner och köra Kombouppdateringen av El Capitan 10.11.3. Den innehåller alla uppdateringar som släppts efter 10.11, är från i januari och borde därför innehålla senaste Messages. Det blir en något mindre fil (1,4 GB) att hämta än hela El Capitan.

  • Medlem
  • Lund
  • 2016-02-07 21:52

Ja combouppdateringen fixa det hela. Visserligen kan den inte hitta mobilen men den säger att jag skall skriva in ett nummer på mobilen fast det dyker inte upp där ännu. Kanske vid nästa omstart. Nu finns programmet där i alla fall. Det kan vara så att jag har ju en massa meddelanden lagrade så det tar lite tid, jag vet inte men tack för alla råd. Lustigt nog heter den "messages" alltså på engelska men jag är inte petig bara jag får igång det hela. Provar en omstart i morgon.

  • Medlem
  • Lund
  • 2016-02-08 18:44

Uppgraderingen tog bort alla rättigheter till mina externa hårddiskar som jag kört med under något år utan problem. Skivverktyg ser inte ut som vanligt så hur reparerar man rättigheterna då? Skumma saker med denna nya uppgradering...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-02-08 21:33
Ursprungligen av ariis:

Uppgraderingen tog bort alla rättigheter till mina externa hårddiskar som jag kört med under något år utan problem. Skivverktyg ser inte ut som vanligt så hur reparerar man rättigheterna då? Skumma saker med denna nya uppgradering...

Behörighetsreparation i äldre versioner av Skivverktyg hade bara med behörigheter för system och program att göra, och behövs inte längre tack vare funktionen System Integrity Protection i El Capitan.

Behörigheter för användarkonton kan du ändra i info-rutan för en fil. För externa enheter brukar men vilja bortse från ägarskap.

Högerklicka på den externa hårddisken och välj Visa info. Klicka på hänglåset längst ner till höger i inforutan, ange ditt lösenord. Det bör längst ner finnas en ruta att bocka i för "Bortse från ägarskap på denna volym". Om det inte finns får du ändra behörighet för din användare till "Läsa och skriva" och du ska också i klicka på det lilla kugghjulet och välja "Använd för inkluderade objekt"

  • Medlem
  • Lund
  • 2016-02-09 09:37

Jo, så är jag van vid att göra men nu finns det inget där helt plötsligt. Det fanns där tidigare men efter den senaste uppdateringen är det borta. Under delning står det bara "Du kan bara läsa" - typ att datorn ger mig fingret. Missar jag något?
På min Timemachine HD är allt som normalt, med lås och möjlighet att förändra. Den är formaterad som NTFS men det är för att jag använder den på jobbet också med PC. Har alltid funkat utan problem.

Ursprungligen av ariis:

...Den är formaterad som NTFS...

Du måste ha tilläggsprogramvara för att få skriva till NTFS-formaterade diskar. Normalt har OS X bara läsbehörighet på sådana diskar.

Jag antar att du hade någon sådan programvara före uppgraderingen till El Capitan, men du måste kanske uppdatera den - eller installera om den.

Bevaka tråden