Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sammanslagning av sms/iMessage?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har några vänner och kollegor som använder sig av iMessage, samtidigt som vanliga sms också förekommer. Tittar man ur telefonens perspektiv så får man dubbla poster bland sms, där även iMessage meddelande huserar. På datorn är det bara iMessage aktiverat.

Finns det någon synlig (per post) inställning man kan göra för att särskilja dessa? Det enda jag luskar fram är att sms som inte stöds av iMessage (tex från en Android) framgår som gröna "pratbubblor" istället för blå.

Har ni några kul idéer?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-17 20:57

Vad vill du ha för skillnad? Jag tycker färgen är en bra signal på vad det kommer ifrån.

Ursprungligen av kenjon:

Vad vill du ha för skillnad? Jag tycker färgen är en bra signal på vad det kommer ifrån.

Tanken är att jag skulle vilja se om ett meddelande är ett sms eller ett imessage innan jag öppnar det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-01-17 21:26
Ursprungligen av Segas:

Tanken är att jag skulle vilja se om ett meddelande är ett sms eller ett imessage innan jag öppnar det.

Vad skulle du vinna på det? För grejen med att "öppna" Sms försvann iom iPhone.

Rubriken är ganska förvirrande. "Sammanslagning"? Det är väl snarare tvärtom du är ute efter?

Ursprungligen av Segas:

Jag har några vänner och kollegor som använder sig av iMessage, samtidigt som vanliga sms också förekommer. Tittar man ur telefonens perspektiv så får man dubbla poster bland sms, där även iMessage meddelande huserar. På datorn är det bara iMessage aktiverat.

Finns det någon synlig (per post) inställning man kan göra för att särskilja dessa? Det enda jag luskar fram är att sms som inte stöds av iMessage (tex från en Android) framgår som gröna "pratbubblor" istället för blå.

Har ni några kul idéer?

SMS är gröna och iMessage-meddelanden är blå. Vill man kunna skicka/ta emot SMS på sin Mac måste SMS-koppling aktiveras på iOS-enheten och länkas till Macen genom Meddelande-appen.

[edit: datorn måste också vara i närheten av den SMS-kopplade telefonen, ha Bluetooth påslaget samt vara anslutna till samma trådlösa nätverk]

Anledningen till att de blandas är om avsändaren eller mottagaren inte har tillgång till datatrafik (iMessage skickas mha mobildata eller Wi-Fi), t.ex. om endera part är utomlands eller dylikt, och tanken är att man som användare inte skall behöva tänka på det eftersom enheten sköter kommunikationen och allt ändå ligger i en och samma app.

Värt att nämna är att iMessage stöder fler typer av data än SMS/MMS, t.ex. platsdata, olika typer av filer etc samt att de är krypterade mellan avsändare och mottagare och kan vara hur långa som helst.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-18 09:57
Ursprungligen av Segas:

Tanken är att jag skulle vilja se om ett meddelande är ett sms eller ett imessage innan jag öppnar det.

Varför? Enda anledningen jag kan komma på är att iMessage kan visa avsändaren att man öppnat meddelandet, men den funktionen kan man ju ändå stänga av helt.
Inställningar > Meddelanden > Skicka läskvittenser

Förstår faktiskt inte heller nyttan med det. Håller med IngoX. Men du får gärna upplysa mig om det

Nämn något negativt med iMessage. Förstår faktiskt inte problemet.
En lösning skulle väl vara att lägga till olika signaler för dom individer som du vet inte använder iMessage, på så sätt kan du då veta om det är sms eller iMessage.

1
Bevaka tråden