Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Torrent "server" på MacMini med möjlighet att trigga nedladdning från godtycklig enhet?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har lurat lite kring att göra torrenthanteringen enklare, framförallt för att utnyttja att min MacMini ändå står och tuffar för jämnan.
Det jag vill göra (men är osäker på om det går):

Installera en torrentklient på Mac Mini med rimliga krav på konfigurationsmöjligheter för att kunna styra share ratio, up/down speed, target folder(s) etc. I princip vilken som helst av dagens populära klienter uppfyller mina modesta konfigurationskrav.

Pudelns kärna: Ha möjlighet att enkelt klicka på en torrentlänk via godtycklig(?) webläsare på OSX, iOS, Windows.
Jag vill alltså trigga en nedladdning direkt på Minin när jag klickar på en länk i t.ex. min MBP eller i telefonen.
Alla klienter jag har hittat hittills (direkt i NAS eller router) kräver klipp&klistra av länkar för att detta ska fungera. Jag vill ha precis samma funktion som om jag laddar ner med en klient installerad på den lokala datorn via ett ensamt klick, men nedladdningen ska automagiskt göras på Minin istället.

Har sneglat lite på rtorrent och rutorrent, men dels är alla guider jag hittat riktigt gamla plus att jag inte ens är helt säker på att det fungerar som jag vill. Om det fungerar att köra även remote över Internet är ett plus, men jag kan även tänka mig en lösning som enbart fungerar på LAN (eller kräver att jag kopplar upp mig via VPN för att kunna köra "lokalt").

Finns kanske något helt annat alternativ som jag inte tänkt på?

MVH

/Jonas

Ursprungligen av jonas.pavletic:

Hej!

Har lurat lite kring att göra torrenthanteringen enklare, framförallt för att utnyttja att min MacMini ändå står och tuffar för jämnan.
Det jag vill göra (men är osäker på om det går):

Installera en torrentklient på Mac Mini med rimliga krav på konfigurationsmöjligheter för att kunna styra share ratio, up/down speed, target folder(s) etc. I princip vilken som helst av dagens populära klienter uppfyller mina modesta konfigurationskrav.

Pudelns kärna: Ha möjlighet att enkelt klicka på en torrentlänk via godtycklig(?) webläsare på OSX, iOS, Windows.
Jag vill alltså trigga en nedladdning direkt på Minin när jag klickar på en länk i t.ex. min MBP eller i telefonen.
Alla klienter jag har hittat hittills (direkt i NAS eller router) kräver klipp&klistra av länkar för att detta ska fungera. Jag vill ha precis samma funktion som om jag laddar ner med en klient installerad på den lokala datorn via ett ensamt klick, men nedladdningen ska automagiskt göras på Minin istället.

Har sneglat lite på rtorrent och rutorrent, men dels är alla guider jag hittat riktigt gamla plus att jag inte ens är helt säker på att det fungerar som jag vill. Om det fungerar att köra även remote över Internet är ett plus, men jag kan även tänka mig en lösning som enbart fungerar på LAN (eller kräver att jag kopplar upp mig via VPN för att kunna köra "lokalt").

Finns kanske något helt annat alternativ som jag inte tänkt på?

MVH

/Jonas

Ett alternativ är att du skaffar (om du inte redan har) ett gratis Dropbox-konto och skapar en torrentmapp dit du sparar .torrent-filerna. Du installerar Dropbox-klient på alla dina datorer/mobiler/surfplattor och ser till att torrentmappen synkas mellan alla datorer och sen ställer du in valfri Torrentklient på Mac Minin att bevaka den mappen och automatiskt starta nedladdning.

På så sätt kan du starta torrents från i princip vilken dator/mobilenhet som helst.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-01-14 06:53

Sätt klienten på att bevaka en mapp i t ex dropbox och spara ner torrentfilen dit från valfri enhet så startar nedladdningen.
Eller vill du få upp interface? Tror inte det finns annan lösning än remote desktop då.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-14 20:28

Vuze plus Vuze Web Remote, https://plugins.vuze.com/#remote
Men då tillkommer att du behöver en någorlunda statisk IP och lämplig port forwarding i routern.

Jag använder mig av lösningen med dropbox som json_81 och ztikkan beskriver och det är väldigt smidigt. Fungerar att dra igång nya nerladdningar från iPhone, iPad och överallt där jag kommer åt en webbläsare.

Jag tycker att det är en enkel och smidig lösning. Rekommenderas starkt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-15 12:54

Jag har kört dropbox lösningen i flera år och kan inte tänka mig att något skulle vara smidigare

Verkar som att Dropbox är vägen att gå, framförallt som att de få alternativen jag hittat har varit antingen rackarns jobbiga att konfigurera eller rackarns instabila.

Rent praktiskt, hur hanterar man på "klient"-sidan Magnet-länkar när det gäller att få ner motsvarande .torrent i en bevakad Dropbox-mapp?

Ursprungligen av jonas.pavletic:

Verkar som att Dropbox är vägen att gå, framförallt som att de få alternativen jag hittat har varit antingen rackarns jobbiga att konfigurera eller rackarns instabila.

Rent praktiskt, hur hanterar man på "klient"-sidan Magnet-länkar när det gäller att få ner motsvarande .torrent i en bevakad Dropbox-mapp?

Du hittade ganska snabbt det enda problem som jag inte har löst... Magnetlänkar:)

Jag vet inte heller men hoppas att någon vet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-15 21:56
Ursprungligen av BlackSmp:

Du hittade ganska snabbt det enda problem som jag inte har löst... Magnetlänkar:)

Jag vet inte heller men hoppas att någon vet...

Sök, och du skall finna:

http://whoshacks.blogspot.se/2012/03/launchin...

Lycka till!!

Ursprungligen av Torkel:

Sök, och du skall finna:

http://whoshacks.blogspot.se/2012/03/launchin...

Lycka till!!

Jag är för dålig på Applescript för att lyckas lura ut hur det är meningen att scriptet ska användas, men oavsett detta så är det inte svaret på frågan om hur man konverterar magnet-links till torrents som sparas i Dropbox. Eftersom jag lyckats hitta en tillräckligt bra lösning låter jag bli att försöka lära ut hur "ditt" script fungerar. Stort tack ändå!

/Jonas

Ursprungligen av BlackSmp:

Du hittade ganska snabbt det enda problem som jag inte har löst... Magnetlänkar:)

Jag vet inte heller men hoppas att någon vet...

Efter lite googlande på egen hand har jag faktiskt lyckats hitta en lösning som funkar åtminstone för mig
Finns massor med webtjänster som man via manuell hantering kan skapa .torrent från Magnet-links. Till Chrome har jag hittat ett par olika pluginer som påstår sig kunna hantera detta manuellt, men jag lyckas inte få någon av dem att funka som jag vill.

Hittade däremot en lösning som bygger på Firefox.

Kör Transmission på Minin och ställer in denna för att lyssna efter torrents i Dropboxmappen.
På klienten får jag temporärt använda Firefox för torrent-browsing och installera tillägget Magrent
https://addons.mozilla.org/sv-se/firefox/addo...

Med hjälp av Magrent-tillägget får jag i Firefox ett val "Download torrent file" när jag högerklickar på en Magnet-link och kan enkelt spara ner till Dropboxmappen. För mig som inte använder Firefox i vanliga fall är det enklast att behålla popupen som ger mig möjlighet att välja om jag vill spara filen eller öppna den lokala torrent-klienten.

Stort tack alla för att ni pekade in mig på ett spår som löste problemet för mig. Numera är det busenkelt att ladda Linux-distributioner automagiskt

/Jonas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-16 00:15
Ursprungligen av jonas.pavletic:

Jag är för dålig på Applescript för att lyckas lura ut hur det är meningen att scriptet ska användas, men oavsett detta så är det inte svaret på frågan om hur man konverterar magnet-links till torrents som sparas i Dropbox. Eftersom jag lyckats hitta en tillräckligt bra lösning låter jag bli att försöka lära ut hur "ditt" script fungerar. Stort tack ändå!

/Jonas

Vad bra att det löste sig..., men att du ville konvertera magnet-länkarna till Torrent-filer nämnde du just nyss...

Ursprungligen av Torkel:

Vad bra att det löste sig..., men att du ville konvertera magnet-länkarna till Torrent-filer nämnde du just nyss...

Egentligen spelar det mig ingen roll om jag konverterar dem eller inte. Det jag vill göra är att kunna klicka direkt i browsern på en Magnet-link och få ner en fil i Dropbox som triggar nedladdningen på andra sidan. Antar att man kan tolka #7 på ditt sätt också

Berätta däremot gärna lite mer om hur du använder skriptet. Om jag slipper använda Firefox är det i ärlighetens namn ännu bättre! Dropboxlösningen är näst intill helt oberoende av torrentklient, krävs bara att den supportar bevakning av en mapp. Skriptet verkar åtminstone vid första anblicken vara låst till Transmission, eller?

Ursprungligen av Torkel:

Sök, och du skall finna:

http://whoshacks.blogspot.se/2012/03/launchin...

Lycka till!!

Och hur fungerar det där när jag klickar på en magnetlänk på en iPhone eller
iPad?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-16 10:56
Ursprungligen av BlackSmp:

Och hur fungerar det där när jag klickar på en magnetlänk på en iPhone eller
iPad?

Provade scriptet själv på min Mac igår och fick det att fungera som det är tänkt!

Vad gäller iPhone & iPad får man söka en annan lösning, såsom:

Transmission Companion

...vilken även den testades igår med gott resultat!!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-17 17:44

Testade Companion, men kan inte Spara inställningarna, inget händer när jag klickar på Save

Edit: Måste tydligen skriva in portnummer oxå

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-18 10:57
Ursprungligen av kenjon:

Testade Companion, men kan inte Spara inställningarna, inget händer när jag klickar på Save
Edit: Måste tydligen skriva in portnummer oxå

Jo..., fastnade på det oxo...

1
Bevaka tråden