Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

4K på en äldre Mac Pro, vilket grafikkort klarar detta?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har kikat lite på Mac PRO modellerna, de lite äldre med 2st 4 kärniga processorer runt 2.5-3Ghz.

Hade tänkt mig att köra en sådan med OSX och Windows (boot camp) på, samt en 4K skärm.

Är det någon som har erfarenhet av detta, vilka grafikkort kan man tänka sig fungerar? Jag har googlat en massa men får ingen direkt klarhet i det. Skärmen jag tänkt mig är den nya Philips skärmen som är 40" och 4K. Eventuellt något annat om jag hittar lämpligare storlek.

Tacksam för svar från er som har testat!

//K

Ursprungligen av kebarb:

Jag har kikat lite på Mac PRO modellerna, de lite äldre med 2st 4 kärniga processorer runt 2.5-3Ghz.

Hade tänkt mig att köra en sådan med OSX och Windows (boot camp) på, samt en 4K skärm.

Är det någon som har erfarenhet av detta, vilka grafikkort kan man tänka sig fungerar? Jag har googlat en massa men får ingen direkt klarhet i det. Skärmen jag tänkt mig är den nya Philips skärmen som är 40" och 4K. Eventuellt något annat om jag hittar lämpligare storlek.

Tacksam för svar från er som har testat!

//K

Jag har ingen direkt hjälp men jag startade en tråd om spel i 4k på en mac här för några veckor sedan där det damp in lite generell info..

Jag kan svara på min egen fråga, jag kittade upp en gammal Mac PRO som jag köpte billigt. Det blev en toppenmaskin!

Mac Pro 1.1 dual 2.66Ghz
Samsung EVO 250 SSD
Gigabyte R9 280X
32gig ram, finns billigt på ebay. Man måste dock kasta över kylflänsarna från de gamla ram minnena
WiFi kort för 70:- från ebay, funkar kanonfint.
40" Philips 4K skärm.

Kan köra 3st desktops i 4K samtidigt. dvs, man kan utan problem ansluta 3st 4K skärmar. En av dem kan bli i 30hz dock. De två andra går full fart.

Kortet har 2st mini display port.

Efter att ha flashat grafikkortet så fick jag bootscreen på DVI porten. Går inte få bootscreen i minidisplayport om man kör 4K upplösning.

Allt fungerar värdigt bra, förutom att skärmen är så stor att man måste sitta och flytta runt muspekaren hela tiden. Funderar på att köra PiP med fyra kablar till skärmen. Då får man 4st 1080 bildskärmsytor på samma skärm

För under 10.000:- kan man sätta ihop en ganska fin maskin som är väldigt snabb på massor av saker och dessutom går att spela på. Kör fallout 3 i fullscreen 4k, högsta inställningarna under windows7.

//K

Ursprungligen av kebarb:

Jag kan svara på min egen fråga, jag kittade upp en gammal Mac PRO som jag köpte billigt. Det blev en toppenmaskin!

Mac Pro 1.1 dual 2.66Ghz
Samsung EVO 250 SSD
Gigabyte R9 280X
32gig ram, finns billigt på ebay. Man måste dock kasta över kylflänsarna från de gamla ram minnena
WiFi kort för 70:- från ebay, funkar kanonfint.
40" Philips 4K skärm.

Kan köra 3st desktops i 4K samtidigt. dvs, man kan utan problem ansluta 3st 4K skärmar. En av dem kan bli i 30hz dock. De två andra går full fart.

Kortet har 2st mini display port.

Efter att ha flashat grafikkortet så fick jag bootscreen på DVI porten. Går inte få bootscreen i minidisplayport om man kör 4K upplösning.

Allt fungerar värdigt bra, förutom att skärmen är så stor att man måste sitta och flytta runt muspekaren hela tiden. Funderar på att köra PiP med fyra kablar till skärmen. Då får man 4st 1080 bildskärmsytor på samma skärm

För under 10.000:- kan man sätta ihop en ganska fin maskin som är väldigt snabb på massor av saker och dessutom går att spela på. Kör fallout 3 i fullscreen 4k, högsta inställningarna under windows7.

//K

Skulle vara intressant att se vad du får för FPS på typ GTA V eller Battlefront 3 i 4K.

Fallout 3 är ju ett ganska fult spel som har några år på nacken.

Det är garanterat inga fantastiska siffror man får. Eftersom CPUn är gammal och hela moderkortet är långsamt. Det är en långsam PCI bus också.

Men att köra att spel i 4K fullskärm på 40" är ganska fett på en 10år gammal maskin ändå.

Jag vet inte när spelet blev släppt, men tippar datorn är mycket äldre än spelet.

Datorn fungerar också fint till mycket annat och är väldigt responsiv i El capitain.

Datorn scorar 12000 i geekbench om jag byter ut processorerna också. Men tror inte den tar hänsyn till grafikkortet.

Och de flesta spelen drar inte nytta av flera kärnor. Jag har stängt av möjligheten att köra på flera kärnor i fallout eftersom det kraschar då. Spelet är för dåligt provat för processorer med flera kärnor eller flera processorer.

Datorn som helhet är ungefär som en ny iMac med i5 processor, och 40" 4K skärm med SSD disk

//K

1
Bevaka tråden