Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

double commander i stället för finder

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har alltid haft svårt att hantera filer o mappar i finder. Nu undrar jag - ifall det är någon här som använder sig av double commander - om det ser mer likt utforskaren från windows?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-01-09 23:03

Inte testat, men annars finns http://www.mucommander.com/

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-10 00:24

Nej, det är mer likt Norton Commander.

Dessutom är det ca 3 år sen mucommander uppdaterades.

Jag använder Path Finder som funkar bra.

Funkar inte i El Capitan?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Funkar inte i El Capitan?

Vet ej, har inte använt det på ett bra tag om det är muCommander du menar.

Ursprungligen av calinou:

Jag har alltid haft svårt att hantera filer o mappar i finder. Nu undrar jag - ifall det är någon här som använder sig av double commander - om det ser mer likt utforskaren från windows?

Vad är det du skall ha gjort som inte du får till i Finder?

Ursprungligen av CekariYH:

Vet ej, har inte använt det på ett bra tag om det är muCommander du menar.

Syftade på PathFinder.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Syftade på PathFinder.

Path Finder funkar utmärkt på El Capitan: http://cocoatech.com/pathfinder/

Ursprungligen av Borttaget:

Vad är det du skall ha gjort som inte du får till i Finder?

Det är svårt att få snabb överblick över trädstrukturen o komplicerat att flytta filer mellan mappar. I synnerhet om man har undermappar. I utforskaren är det lätt o enkelt i o med att det bara är ett tvådelad fönster. Jag hittar inte mosvarande.

Senast redigerat 2018-07-23 13:56
Ursprungligen av CekariYH:

Path Finder funkar utmärkt på El Capitan: http://cocoatech.com/pathfinder/

Tack för tipset men den verkar inte vara det jag söker.

Total Manager on sale just nu
Har inte hunnit undersöka den ngt vidare ännu dock.
Annars finns ju också Commander One Pro, som inte har favoritfältet till vänster.

Ursprungligen av calinou:

Jag har alltid haft svårt att hantera filer o mappar i finder. Nu undrar jag - ifall det är någon här som använder sig av double commander - om det ser mer likt utforskaren från windows?

När du lärt dig Path Finder är det minst lika bra som den i Windows men med mindre stök.

Forklift kanske kan fungera?

http://www.binarynights.com/forklift/

Tror hon vill ha en trädstruktur på mappar som det i Windows med streck och allt som binder ihop det hela men det var många år sen jag såg något sådant till en Mac

http://designinginterfaces.com/firstedition/P...
Så här enkelt ska det se ut (ps bilden är kopierad). Man drar filerna över till önskade mappar i vänstra fältet.

Ursprungligen av calinou:

http://designinginterfaces.com/firstedition/P...
Så här enkelt ska det se ut (ps bilden är kopierad). Man drar filerna över till önskade mappar i vänstra fältet.

Japp, det var den jag trodde, tror inte den finns kvar i windows 8 eller 10 ens, eller så hittar jag den inte.

Ursprungligen av CekariYH:

Japp, det var den jag trodde, tror inte den finns kvar i windows 8 eller 10 ens, eller så hittar jag den inte.

Utforskaren (explorer) finns kvar i både Windows 8 och 10 och det går att visa detaljer för att få samma utseende.

Ursprungligen av calinou:

http://designinginterfaces.com/firstedition/P...
Så här enkelt ska det se ut (ps bilden är kopierad). Man drar filerna över till önskade mappar i vänstra fältet.

Tyvärr kommer du inte hitta något som ser ut som utforskaren i Windows.
Du lär komma nära men inte exakt.

EDIT: Hittade Xfile.
Men är osäker på om du skall använda den då den visar allt och jag är rädd för att du plockar bort något som inte skall bort.

Senast redigerat 2016-01-12 11:30
Ursprungligen av calinou:

Jag har alltid haft svårt att hantera filer o mappar i finder. Nu undrar jag - ifall det är någon här som använder sig av double commander - om det ser mer likt utforskaren från windows?

Path Finder OSX och Explorer Win10:

Ursprungligen av Borttaget:

Utforskaren (explorer) finns kvar i både Windows 8 och 10 och det går att visa detaljer för att få samma utseende.

Tyvärr kommer du inte hitta något som ser ut som utforskaren i Windows.
Du lär komma nära men inte exakt.

EDIT: Hittade Xfile.
Men är osäker på om du skall använda den då den visar allt och jag är rädd för att du plockar bort något som inte skall bort.

Xfile verkar vara intressant. Har du provat den själv? Vad menar du att visa allt och plocka bort något?

Senast redigerat 2018-07-23 13:56
Ursprungligen av calinou:

Xfile verkar vara intressant. Har du provat den själv? Vad menar du att visa allt och plocka bort något?

Jag laddade ned gratisversionen.

Den visar som standard alla foldrar. Även de dolda som du inte bör pilla i.

Ursprungligen av CekariYH:

Path Finder OSX och Explorer Win10:

Jag förstår inte varför du visar bilderna ovan. Visningen är annorlunda än min exempelbild men det går att ställa in så att det ser likadant ut.

Ursprungligen av calinou:

Jag förstår inte varför du visar bilderna ovan. Visningen är annorlunda än min exempelbild men det går att ställa in så att det ser likadant ut.

För att visa det faktiskt går att jobba så som det ser ut där och lika enkelt som du vill ha det om du bara tittar och lär dig vad du faktiskt ser.
Hur ställer du in det så att det ser ut som på din bild? Jag kanske är dum, men inte lyckats med att se ut så varken i OSX eller i Win10

Ursprungligen av Borttaget:

Jag laddade ned gratisversionen.

Den visar som standard alla foldrar. Även de dolda som du inte bör pilla i.

Jag ska prova den. Inte ska jag pilla i de dolda mapparna. Hur känner man igen dem?
Annars är det väl en pålitligt sida att ladda ner program ifrån?
Ett tag har jag haft Macintosh Explorer som var perfekt men den var inte stabil och kraschade.

Senast redigerat 2018-07-23 13:56

En liten varning om XFile, superbra om du vet vad du gör, men gör du fel kan du sabba hela filsystemet, tex så datorn inte startar eller så.

Ursprungligen av CekariYH:

För att visa det faktiskt går att jobba så som det ser ut där och lika enkelt som du vill ha det om du bara tittar och lär dig vad du faktiskt ser.
Hur ställer du in det så att det ser ut som på din bild? Jag kanske är dum, men inte lyckats med att se ut så varken i OSX eller i Win10

Har du Win 10 installerad på PC? Enligt utsago ser utforskaren annorlunda ut i Windows 10 men det går att ställa in så att det ser någorlunda ut av den ursprungliga.

Ursprungligen av calinou:

Har du Win 10 installerad på PC? Enligt utsago ser utforskaren annorlunda ut i Windows 10 men det går att ställa in så att det ser någorlunda ut av den ursprungliga.

Nej, på min Mac så jag kan köra både OSX och Win10 samtidigt.
Dela gärna av dig av denna utsago, för det bästa jag hitta är det jag visar på bilden.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-13 01:59
Ursprungligen av panther:

Total Manager on sale just nu
Har inte hunnit undersöka den ngt vidare ännu dock.
Annars finns ju också Commander One Pro, som inte har favoritfältet till vänster.

Löser inte TS problem vad jag kan se.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-13 02:21
Ursprungligen av CekariYH:

En liten varning om XFile, superbra om du vet vad du gör, men gör du fel kan du sabba hela filsystemet, tex så datorn inte startar eller så.

Ett problem man slipper med El Capitan (SIP). Men, skulle det ändå hända så är det ju bara att ladda in en färsk säkerhetskopia, för det har väl alla?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-13 02:33

Jag tror inte du kommer finna en rak motsvarighet till Explorer i OS X som fungerar stabilt och utan problem.
Själv har jag accepterat att Finder är som det är, jag saknar filträdet men det fungerar utan det. Filhantering är en delikat uppgift, jag tillåter inte att en sådan har brister och riskerar att sabba tex en stor kopiering. Finder är stabil och gör det den ska, kanske inte på det sätt man önskar men pålitlig är den iaf.

Jag kan dock varmt rekommendera Default Folder-X som nyss kom i ny version. Den gör att du enkelt kommer åt de mappar du ofta använder, de du använt nyligen, de mappar du har öppna både i Finder samt i Öppna/Spara dialogfönster. Dessutom kan du navigera utan klick i hiarkistil.

Bevaka tråden