Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteri på iPhone 5S

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj 99mac'ers!
Jag har en fråga ang mitt batteri på min 5S.

Förut så stod den på ca 30%. Sedan hoppade den till 18% för att sedan hoppa till 0% och bli svart en liten stund senare, vad kan detta bero på och vad kan man göra åt det?
(Säg inte köpa en 6S, för detta vet jag att man kan göra...)

Felsök; http://www.99mac.se/forum/t/301416-felsoka-ip...

Hjälper inte det, byt batteri.

Ursprungligen av keptang:

...byt batteri.

Hur gör man detta och vad kostar ett batteri?

http://www.digitalinn.se/privat/tjanster/serv...

Alternativt köp ett piratbatteri från eBay eller liknande och följ en guide, finns på Youtube t.ex.

Ursprungligen av キムɳイ○ᄊムㄎ:

Halloj 99mac'ers!
Jag har en fråga ang mitt batteri på min 5S.

Förut så stod den på ca 30%. Sedan hoppade den till 18% för att sedan hoppa till 0% och bli svart en liten stund senare, vad kan detta bero på och vad kan man göra åt det?
(Säg inte köpa en 6S, för detta vet jag att man kan göra...)

Hänger inte riktigt med " förut på ca 30%. Sedan hopade den till 18%" osv.
Batteriet laddar ut vartefter. Mitt står på 100% Sedan 80% och kanske ända ner till 10% - innan jag laddar.
Det är väl helt normalt.
Eller menar du att den inte går att ladda upp till mer än 30% oavsett hur länge den sitter i laddaren.
En iPhone 5S skall väl inte ha ngt problem med - och hålla laddningen. Måste vara trött ( 01:00) för jag fattar nada vad du skriver om. ?

  • Medlem
  • 2016-01-11 09:25
Ursprungligen av adress@mac:

Hänger inte riktigt med " förut på ca 30%. Sedan hopade den till 18%" osv.
Batteriet laddar ut vartefter. Mitt står på 100% Sedan 80% och kanske ända ner till 10% - innan jag laddar.
Det är väl helt normalt.
Eller menar du att den inte går att ladda upp till mer än 30% oavsett hur länge den sitter i laddaren.
En iPhone 5S skall väl inte ha ngt problem med - och hålla laddningen. Måste vara trött ( 01:00) för jag fattar nada vad du skriver om. ?

Ett batteri ska väl inte "hoppa". Batterinivån ska sjunka men aldrig göra några drastiska förändringar som att hoppa mellan 100% till 50%. "Hoppar" det så är det något fel.

Ursprungligen av WiFi:

Ett batteri ska väl inte "hoppa". Batterinivån ska sjunka men aldrig göra några drastiska förändringar som att hoppa mellan 100% till 50%. "Hoppar" det så är det något fel.

Under "rätta förhållanden" så kan batteriet definitivt hoppa neråt i stora steg. Det har jag varit med om flera gånger - det är bara att använda telefonen i temperaturer runt -20 grader:)

Skämt åsido, normalt sett är det som du skriver men om man använder telefonen i "icke-normala" användningsområden så kan det ge mindre roliga konsekvenser som att batteriet inte orkar med - men det är lätt fixat genom att ta in telefonen till mer trevliga temperaturer.

Nu vet jag inte om OP använde telefonen i en sådan situation eftersom han inte skriver när det inträffar. Jag har som sagt upplevt just det beskrivna scenariot ett antal gånger men eftersom jag då använde telefonen utomhus i temperaturer under -20 så är orsak och verkan lätt att konstatera.

Köldproblemet är dessutom inte kopplat till modell. Jag har drabbats på de flesta modellerna - nu senast på min 6s

Ursprungligen av キムɳイ○ᄊムㄎ:

Halloj 99mac'ers!
Jag har en fråga ang mitt batteri på min 5S.

Förut så stod den på ca 30%. Sedan hoppade den till 18% för att sedan hoppa till 0% och bli svart en liten stund senare, vad kan detta bero på och vad kan man göra åt det?
(Säg inte köpa en 6S, för detta vet jag att man kan göra...)

En artikel i helgen i ämnet - om det kan ge ngn ledning i ämnet.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.646932/batter...

Ursprungligen av BlackSmp:

...Nu vet jag inte om OP använde telefonen i en sådan situation eftersom han inte skriver när det inträffar. Jag har som sagt upplevt just det beskrivna scenariot ett antal gånger men eftersom jag då använde telefonen utomhus i temperaturer under -20 så är orsak och verkan lätt att konstatera....

"Hoppet" inträffade vid rumstemperatur.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-11 17:22

Även om det inte längre står med på Apples supportsidor, så har jag själv tyckt mig få bättre överensstämmelse mellan visning av batteriprocent och faktiskt batteristatus genom en kalibrering. Det gör man genom att låta telefonen ladda ur helt tills den stänger av sig själv. Sedan stoppa i laddsladden och låta den ladda till fullt utan att använda den under tiden.

Batteriet i min 5s är ca 800 dagar (=laddningar) gammalt, enligt Apple kan man normalt förvänta sig 80% kapacitet efter 500 laddcykler. Jag kommer snart få byta, klarar inte längre en dag utan att fylla på på eftermiddagen. För någon månad sedan hände det att den dog direkt när jag ringde ett samtal, från ca 15% laddning. Jag tycker själv att en kalibrering gjort att jag kan lita bättre på batterimätaren, det sjunker ungefär lika fort (alldeles för fort) från 100 till 0, men jag slipper det obehagliga snabbdyket. Men jag har inget belägg för att det verkligen förbättrar mätningen, det är bara en känsla. Pröva!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-12 17:09

Jag känner igen problematiken. "Batterimätaren" i en telefon fungerar på två sätt:

  • Den kan mäta hur mycket energi den förbrukar

  • Den kan mäta spänningen på battericellerna

Den kan även räkna ut antalet cykler, som är beräknad kapacitet / totalt energiuttag (När man har använt 100% av batteriet kapacitet, oavsett om det laddats under tiden har man förbrukat en cykel)

Tyvärr så blir noggrannheten sämre när batteriets kapacitet försämras eftersom kvarvarande kapacitet inte relaterar mot spänning på samma sätt som när enheten var ny. Apple försöker att kompencera för detta, men lyckas inte alltid. Det finns många som rekommenderar att man ska "kallibrera batterimätaren", det betyder att man låter telefonen användas tills den stänger av sig och sedan låter den ladda upp sig under lång tid (gärna ett dygn eftersom telefonen inte är fulladdad bara för att mätaren visar 100%, den "ljuger lite" för att skona batteriet.)

Köp ett batteri från en trovärdig källa om du väljer att byta själv, jag skulle först och främst satsa på iFixit, då får man dessutom med tejpen som håller batteriet på plats. Lycka till!

Har konstaterat att min 6s är väldigt känslig för kyla. Efter 15 minuter i ytterfickan i dagens -10 grader så dog den. Kom till jobbet, pluggar in den i laddaren och den visar direkt 44% batteristyrka

Försökte att starta den utanför ytterdörren och då visade den totalt tomt (varningsskärmen för tomt batteri)

Så här känslig har ingen av de tidigare modellerna varit - eller rättare sagt - alla Iphones jag har haft har haft problem med kyla men aldrig vid så här pass höga temperaturer. Problemen brukar komma efter -20

Ursprungligen av BlackSmp:

Har konstaterat att min 6s är väldigt känslig för kyla. Efter 15 minuter i ytterfickan i dagens -10 grader så dog den. Kom till jobbet, pluggar in den i laddaren och den visar direkt 44% batteristyrka

Försökte att starta den utanför ytterdörren och då visade den totalt tomt (varningsskärmen för tomt batteri)

Så här känslig har ingen av de tidigare modellerna varit - eller rättare sagt - alla Iphones jag har haft har haft problem med kyla men aldrig vid så här pass höga temperaturer. Problemen brukar komma efter -20

Har inte haft några sådana problem med min 6S (eller min frus). Det kanske är något fel på just din? Det låter ju otroligt känsligt.
Har någon du känner samma problem?

Ursprungligen av keptang:

Har inte haft några sådana problem med min 6S (eller min frus). Det kanske är något fel på just din? Det låter ju otroligt känsligt.
Har någon du känner samma problem?

Jag misstänker att det är ett individproblem men tror att det är svårt att få något gjort åt det med tanke på Apple temperaturgränser

Citat:

Temperatur vid användning: 0 °C till 35 °C

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag misstänker att det är ett individproblem men tror att det är svårt att få något gjort åt det med tanke på Apple temperaturgränser

Så sant, kan bli knepigt.

1
Bevaka tråden