Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes Wi-Fi-synkronisering

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-01-04 08:43

Är det någon som har lyckats få den här autosynkroniseringen att funka på ett tillförlitligt sätt? Jag har ett flertal olika iOS-enheter och datorer som är anslutna till samma lokala nätverk. Samtliga telefoner/paddor är konfigurerade att synka automatiskt över Wifi mot iTunes när det är anslutna till en strömkälla. Problemet att att det väldigt sällan fungerar (datorn som de ska synka mot hittas inte). Oftast funkar det efter att både dator och mobil enhet har startats om, men sedan är man tillbaka på ruta 1 igen

Kollar man runt lite på nätet så verkar detta vara ett problem som har existerat under lång tid...

Nej, funkar inte som det ska så håll dig borta så undviker du gråa hår.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-01-04 12:03
Ursprungligen av keptang:

Nej, funkar inte som det ska så håll dig borta så undviker du gråa hår.

De gråa är redan på väg att ta över där uppe ;-o

Har Apple själva uttalat sig någonstans om detta dilemma?

Funkar för mig...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-01-04 14:30
Ursprungligen av CekariYH:

Funkar för mig...

Alltid? Har du flera enheter eller bara en som synkar mot iTunes?

Ursprungligen av lensv:

Alltid? Har du flera enheter eller bara en som synkar mot iTunes?

Kollar ju inte så ofta men inte märkt att det inte gör det.
iPhone och iPad.
Det jag märkt dock är att automatisk uppdatering av appar inte alltid funkar men det är ju bara att trycka på uppdatera alla då.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-01-04 15:16

Har du någon uppfattning om hur ofta dina enheter säkerhetskopieras (om de nu är inställda på att köra backup mot datorn)?

Ursprungligen av lensv:

Har du någon uppfattning om hur ofta dina enheter säkerhetskopieras (om de nu är inställda på att köra backup mot datorn)?

iPhones varje natt, iPaden som inte är på laddning så ofta badkuppas under de nätter jag laddar.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-01-04 15:42
Ursprungligen av CekariYH:

iPhones varje natt, iPaden som inte är på laddning så ofta badkuppas under de nätter jag laddar.

Wow! Det var imponerande... Är det någon mer som har sådan tur (att det öht. funkar) eller är CekariYH unik?

Funkar mycket bättre i El Capitan än tidigare.
Nu är kontakten mellan devicerna och datorn stabil. Har inte märkt att kontakten tappats en enda gång. Den kontakten var lite till och från tidigare. Då brydde jag mig inte värst att använda wi-fi synk.
Nu stod det t.o.m nå't på devicerna att de skulle synkas när datorn blir tillgänglig (den var i vila) igen.
Har jag inte noterat innan.

Har däremot ingen automatisk synk. Backar inte automatisk till datorn, utan till iCloud, bara i undantagsfall som jag dessutom backar upp extra till datorn. Musik, etc synkar jag manuellt då och då och hittills med gott resultat alltså.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-01-04 16:37

Jag kör själv El Capitan (och senaste version av iOS överallt), men märker ingen skillnad... Funkar lika illa som alltid. Frågan är vad som kan vara orsaken till att det fungerar för vissa och inte för andra?

Glömde säga att "nattbackupperna" görs till iClod och inte till iTunes.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-01-05 07:48
Ursprungligen av CekariYH:

Glömde säga att "nattbackupperna" görs till iClod och inte till iTunes.

Allright... Kan det här möjligtvis vara den felande länken? Är det någon som har fått detta att funka när även backup är ställd mot iTunes?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-01-07 09:43
Ursprungligen av keptang:

Nej, funkar inte som det ska så håll dig borta så undviker du gråa hår.

@Keptang - Har du haft backup mot iTunes aktiverat när du har gjort dina tester? Skulle vara intressant att få reda på vad som ligger bakom dessa problem...

Ursprungligen av lensv:

@Keptang - Har du haft backup mot iTunes aktiverat när du har gjort dina tester? Skulle vara intressant att få reda på vad som ligger bakom dessa problem...

Testade för nåt år sen, funkade inte. Efter det har jag läst flertalet trådar här på forumet (och på andra ställen) att det fortfarande inte fungerar som det ska.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-01-07 11:43
Ursprungligen av keptang:

Testade för nåt år sen, funkade inte. Efter det har jag läst flertalet trådar här på forumet (och på andra ställen) att det fortfarande inte fungerar som det ska.

..Men du råkar inte komma ihåg ifall du hade backup ställd mot iTunes eller mot iCloud då?

Ursprungligen av lensv:

..Men du råkar inte komma ihåg ifall du hade backup ställd mot iTunes eller mot iCloud då?

iTunes-backup var det.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-01-07 12:04

Bra! Då kanske det finns en röd tråd här, dvs. autosynkningen över wifi kan fungera om man har sin backup ställd mot iCloud.

För att kolla om jag är på rätt spår vill jag fråga om det är NÅGON som har lyckats få denna synkronisering att funka när även säkerhetskopieringen går mot iTunes?

Jag kör backup och synkar appar, musik, böcker och ljudböcker mot iTunes. För mig känns det som att om man startar om iTunes och sin telefon så funkar det en eller ett par gånger sen blir det inget mer. Om jag går in i iTunes eller på mobilen och startar en synk manuellt så kan det funka ibland. Nog för att Apple ofta släpper halvfärdiga lösningar men det brukar faktiskt laga sig och bli riktigt efter ett par versioner men det verkar inte hända med Wifi-synk.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2016-01-07 14:40
Ursprungligen av Sir N.:

Jag kör backup och synkar appar, musik, böcker och ljudböcker mot iTunes. För mig känns det som att om man startar om iTunes och sin telefon så funkar det en eller ett par gånger sen blir det inget mer. Om jag går in i iTunes eller på mobilen och startar en synk manuellt så kan det funka ibland.

Exakt så "funkar" det hos mig med. Frågan är om det är lika för alla? Apple borde ju vara medvetna om problemet i så fall, tycker man...

1
Bevaka tråden