Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

raderade mejl

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar 2 saker ang mejl som raderas.
Var Hamnar mejlen som raderas på resp. IPhone iPad? varför Är dem mejlen som raderas på iPaden kvar på iPhonen eller vice versa.?

Vilken mailleverantör använder du?

Ursprungligen av keptang:

Vilken mailleverantör använder du?

jag antar att det är comhem.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-07 00:01

Kör du POP eller IMAP?

Ursprungligen av reboot81:

Kör du POP eller IMAP?

det står IMAP på en av e-postadresserna. Det står inget på de andra.

Ursprungligen av calinou:

det står IMAP på en av e-postadresserna. Det står inget på de andra.

Så du har en mail som är inställd på två enheter?

Om ja, säkerställ att du har ställt in IMAP på båda.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-01-08 10:07

IMAP betyder att all mail hålls på servern, POP betyder att du laddar ner mailen till enheten.

I bägge fallen kan man ha lite olika alternativ för hur mail ska raderas och när. Servern kan ha sina egna inställningar, och mail (iaf på OSX) kan man ställa in att mailen ska raderas efter en tid från servern och inte genast när man använder POP.

Själv har jag IMAP på samtliga, plus en extra POP på datorn som jag kallar backup. Till den markeras all mail som redan läst. Den ska enbart fungera som backup, ifall det skulle strula sig med servern, eller vid server byte.

Har du Comhem:
Surfa in på adressen webmail.comhem.se och logga in med din e-postadress och ditt lösenord - sen är du igång! Känner du inte till ditt lösenord för e-posten? Inga problem, logga bara in på Mina sidor, där kan du byta till ett nytt.

Där kan du göra inställningar etc men framförallt bara vidarebefordra din mail till ditt Apple Mail konto så slipper du ha flera konton regisserade i Mail.

tack för alla svar och förklaringar. Det verkar vara felaktigt inlagt. Dock verkar det vara lite invecklat att fixa till pga att jag inte har tillgång till min mac-dator just nu så att det går inte att kontollera. kontona är upplagda i outlook och I vanliga fall brukar jag läsa alla mejl från datorn därför känns det rörigt just nu från iPaden eller mobilen. När jag t ex raderar 1 melj så dräller det in flera st där det står igen avsändare o det kommer massviss med sådana hela tiden samt att radering av mejlen inte synkas. Jag har 2 gmail adresser samt 1 från binero samt 1 comhem adress. Dock är det comhem som förvaltar tror jag. Man kanske inte har något val ibland vad gäller POP eller IMAP?

Senast redigerat 2016-01-08 22:41
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-09 00:38
Ursprungligen av calinou:

tack för alla svar och förklaringar. Det verkar vara felaktigt inlagt. Dock verkar det vara lite invecklat att fixa till pga att jag inte har tillgång till min mac-dator just nu så att det går inte att kontollera. kontona är upplagda i outlook och I vanliga fall brukar jag läsa alla mejl från datorn därför känns det rörigt just nu från iPaden eller mobilen. När jag t ex raderar 1 melj så dräller det in flera st där det står igen avsändare o det kommer massviss med sådana hela tiden samt att radering av mejlen inte synkas. Jag har 2 gmail adresser samt 1 från binero samt 1 comhem adress. Dock är det comhem som förvaltar tror jag. Man kanske inte har något val ibland vad gäller POP eller IMAP?

"Förvaltar"?
Hos Comhem kan du välja POP eller IMAP.

Ursprungligen av reboot81:

"Förvaltar"?
Hos Comhem kan du välja POP eller IMAP.

Men vilket bör man välja för att undvika strul ifall man ska läsa sin e-post på flera enheter?

Ursprungligen av calinou:

Men vilket bör man välja för att undvika strul ifall man ska läsa sin e-post på flera enheter?

IMAP. Då speglar enheterna det som finns på servern. Läser du mailet på din iPad visas det som 'läst' på din iPhone/dator mm. Skickar du ett mail från din iPad ligger det under 'skickat' på datorn. Raderar du det på en enhet så raderas det på alla.

Ursprungligen av pmarriott:

IMAP. Då speglar enheterna det som finns på servern. Läser du mailet på din iPad visas det som 'läst' på din iPhone/dator mm. Skickar du ett mail från din iPad ligger det under 'skickat' på datorn. Raderar du det på en enhet så raderas det på alla.

Tack för konkret svar. Jag ska ställa in på IMAP på alla.

Jag har det så här:
Huvudmail app för Mac och iOS: Mail med iCloud adress.
Comhem inställd så att all mail skickas till iCloud adress (forward). Görs via WEB Mail på comhem, se länken i tidigare svar.
Yahoo Google mfl. Inlagda via Konton i Mail.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-11 12:19

Den lösningen att all ComHem skickas till iCloud tycker inte jag är så bra...
Dagens mailappar klarar flera konton väldigt bra, man ser en "gemensam" inkorg. Går en mailserver ner, funkar fortfarande de andra. Går iCloud ner i ditt fall får du inga mail via ComHem heller.

Ursprungligen av kenjon:

Den lösningen att all ComHem skickas till iCloud tycker inte jag är så bra...
Dagens mailappar klarar flera konton väldigt bra, man ser en "gemensam" inkorg. Går en mailserver ner, funkar fortfarande de andra. Går iCloud ner i ditt fall får du inga mail via ComHem heller.

Comhem funkade inget vidare i Mail, så det var därför, och man kan ju alltid logga in på deras WEBmailsida.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-11 12:39

Funkade inget vidare....? Inget som gick att ändra med inställningar? Stödjer det IMAP borde det gå bra...

Ursprungligen av kenjon:

Funkade inget vidare....? Inget som gick att ändra med inställningar? Stödjer det IMAP borde det gå bra...

Nej, det var POP.

Då har jag kollat på min dator och det står korrekt. Dvs 3 st aktiva meljadresser med IMAP. Det står imap01binero.se på huvudadressen. Den som är comhem är POP men ej aktiverad pga inaktuell.
Var ser man på iPad eller iPhone ifall det är inställt på IMAP på gmail-adresserna? Jag har letat och hittar ingenstans. Något annat jag bör kontrollera på inställningarna så att e-post raderas samtidigt från samtliga enheter ?

1
Bevaka tråden