Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kernel_task ligger kring 100-700 %

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Min dator har dels blivit väldigt seg, dels börjat stänga av sig när datorn hamnar i viloläge och den går enbart att sätta på genom att hålla in strömbrytaren länge. Antar det beror på kernel_task höga andel.

Jag har kört säker start, reparation för att sedan ominstallera datorn (genom cmd + f-menyn). När jag kör Apple hardware-test står det "Inget serienummer identifierades. Datorn behöver service. NNN001"

Någon som har någon idé på vad jag kan göra förutom lämna in på service (fattig student i tentaperiod)?

Tacksam för alla tips.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-01-03 22:22

Börja med at berätta vilken datormodell det är, och vilket operativsystem.
Om det är en Macbook (Pro eller Air) kan det vara batteriproblem.

Har du testat reset av PRAM/NVRAM alternativt SMC?

https://support.apple.com/sv-se/HT204063 NVRAM
https://support.apple.com/sv-se/HT201295 SMC

Modellidentifierare:MacBookAir6,2 (från 2013, 13 tum) och OS X yosemite 10.10.5 (14F27).

Försökte köra NVRAM flera gånger men datorn startades inte om (höll in i flera minuter). Dessvärre gav inte SMC effekt. Finns det något annat jag kan göra?

Detta skedde i samband med att jag var på semester i varmt land, hade dock inte datorn direkt i solljus. Vet ej om det kan påverkat.

Tack för hjälpen!

Någon som sitter inne på tips?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-11 19:58
Ursprungligen av alexsandelin:

När jag kör Apple hardware-test står det "Inget serienummer identifierades. Datorn behöver service. NNN001"

Någon som har någon idé på vad jag kan göra förutom lämna in på service (fattig student i tentaperiod)?

Kan du se serienumret under Om den här datorn? Men om AHT inte kan läsa av serienumret så känns det ju spontant som att något på logikkortet inte mår bra. Du får nog ändå ta den till en servicepartner för vidare felsökning.

Ursprungligen av alexsandelin:

Försökte köra NVRAM flera gånger men datorn startades inte om (höll in i flera minuter).

Du ska alltså inte trycka ner cmd-alt-p-r förrän strax efter du hör startljudet, men sedan hålla kvar tills du hör startljudet igen. Om det var så du gjorde och den ändå inte startade om är det ju ytterligare indikation på hårdvarufel.

1
Bevaka tråden