Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför Mail.app?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-30 22:17

Då och då dyker det upp trådar där personer har problem med den inbyggda Mailklienten i OS X. Inte ofta, men ibland strular det för alla Mail-användare. Emellanåt ringer familj och nämner "jag har inte fått mail på två veckor…".

Nu har jag inte använt Mail.app på flera år, själv kör jag gmail i webbläsaren. (Och Apples Mail app på mobilen).
Jag behöver inte tänka på skräppost, bygga om brevlåda, portar, koppla upp/ner eller hämta mail. Har jag internet så funkar mailen – har jag inte internet, ja då kan jag lika gärna stänga av Macen…

Men förstår inte vad grejjen med Mail.app, varför köra med en lokal mailklient? För mig är det något jag förknippar med uppringt internet.
Vad går jag miste om?

Kör man Gmail så har man en väldigt bra "klient" i webbläsaren, inte riktigt så om man kör med iCloud-mail.
Kanske är en del av förklaringen, ingen av Apples mailtjänster har haft ett bra GUI på webben, tycker jag. ISP's överlag brukar ju ha usla webGUIs också.

Men bra fråga, kör själv med GMail (med egen domän, apps) på webben.

  • Medlem
  • 2015-12-30 22:44

Jag använder visserligen Thunderbird (har Gmail) men inser vid närmare eftertanke att det är mest gammal vana.

Eller, jo, hur får jag annars en notis/ljud att jag har fått ett mejl? Finns det en annan lösning så berätta gärna om den.

Senast redigerat 2015-12-30 23:10
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-30 23:12
Ursprungligen av keptang:

Kör man Gmail så har man en väldigt bra "klient" i webbläsaren, inte riktigt så om man kör med iCloud-mail. :)…

Varför inte?

Ursprungligen av reboot81:

Vad har inställningar med IMAP/SMTP för iCloud att göra med att jag tycker iClouds GUI på webben för mail är dålig (i jämförelse med Gmails)?

Personligen tycker jag att det är smidigare att öppna Apple Mail än att sitta och behöva öppna min webbläsare och gå till en särskild adress för att komma åt min e-post. Då får jag dessutom en notifikation av OS X om jag har ett nytt mail att läsa, om jag inte skulle ha min iPhone i närheten så att jag hör att den plingar till för nytt e-post-meddelande.

... dessutom så är Apple Mail snyggare att skriva nya meddelanden i än vad Outlooks hopplösa webbklient är.

Ursprungligen av reboot81:

Då och då dyker det upp trådar där personer har problem med den inbyggda Mailklienten i OS X. Inte ofta, men ibland strular det för alla Mail-användare. Emellanåt ringer familj och nämner "jag har inte fått mail på två veckor…".

Nu har jag inte använt Mail.app på flera år, själv kör jag gmail i webbläsaren. (Och Apples Mail app på mobilen).
Jag behöver inte tänka på skräppost, bygga om brevlåda, portar, koppla upp/ner eller hämta mail. Har jag internet så funkar mailen – har jag inte internet, ja då kan jag lika gärna stänga av Macen…

Men förstår inte vad grejjen med Mail.app, varför köra med en lokal mailklient? För mig är det något jag förknippar med uppringt internet.
Vad går jag miste om?

Ursprungligen av alix:

Eller, jo, hur får jag annars en notis/ljud att jag har fått ett mejl? Finns det en annan lösning så berätta gärna om den.

Aura fixar det, https://itunes.apple.com/us/app/aura/id953924....

http://www.macmegasite.com/2015/11/23/aura-th...

  • Medlem
  • 2015-12-30 23:26

Tack!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-30 23:26
Ursprungligen av keptang:

Vad har inställningar med IMAP/SMTP för iCloud att göra med att jag tycker iClouds GUI på webben för mail är dålig (i jämförelse med Gmails)?

Det fungerar ju fint att köra sin iCloud.com-mail genom gmail, vilket jag antog att du syftade på någon problematik där.
Ja iCloud/mail GUI känns som en nödlösning.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-30 23:28

Annars finns det inbyggt i gmail.

Ursprungligen av reboot81:

Det fungerar ju fint att köra sin iCloud.com-mail genom gmail, vilket jag antog att du syftade på någon problematik där.
Ja iCloud/mail GUI känns som en nödlösning.

Ah, jag menade iClouds webmail, den är ingen höjdare.

Jag är väl en av få som föredrar mail.app framför Googles webmail.

Snabbt och enkelt i mailklienten och har då aldrig haft problem de senaste 6 åren.

Har även egna domäner som går via OSX-server och där finns då ingen webmail som standard. Saknar ingen heller så därför det inte blivit installerat.

  • Medlem
  • 2015-12-31 00:11
Ursprungligen av reboot81:

Annars finns det inbyggt i gmail.

Det funkar inte. Det står "Obs! Aviseringar har inaktiverats i den här webbläsaren." (Chrome) ovanför även om jag slår på aviseringar. Med Aura funkar det bra med kortkommandon, så jag är nöjd med den. Tack ändå!

Edit: Äsch, det är ju jag själv som har slagit av det! Det gjorde jag häromdagen... Ska testa igen hur det blir...
Edit 2: Nej, det funkade inte i alla fall. Men det gör inget. Aura duger gott till vardags.

Senast redigerat 2015-12-31 00:26

Man måste ju vara från vettet om man använder gmail(google) överhuvudtaget.

Mail.app <3

Ursprungligen av reboot81:

Då och då dyker det upp trådar där personer har problem med den inbyggda Mailklienten i OS X. Inte ofta, men ibland strular det för alla Mail-användare. Emellanåt ringer familj och nämner "jag har inte fått mail på två veckor…".

Nu har jag inte använt Mail.app på flera år, själv kör jag gmail i webbläsaren. (Och Apples Mail app på mobilen).
Jag behöver inte tänka på skräppost, bygga om brevlåda, portar, koppla upp/ner eller hämta mail. Har jag internet så funkar mailen – har jag inte internet, ja då kan jag lika gärna stänga av Macen…

Men förstår inte vad grejjen med Mail.app, varför köra med en lokal mailklient? För mig är det något jag förknippar med uppringt internet.
Vad går jag miste om?

För att kunna läsa mail offline.
För att kunna hantera bilagor inkl. att förhandsvisa och märka upp dem.
För att på ett enkelt sätt lägga till eller uppdatera kontakter mha dataigenkänning.
För att på ett enkelt sätt lägga till kalenderhändelser mha dataigenkänning.
För att snabbt kunna söka upp mail mha Spotlight eller sökfunktionen i Mail (mha tokens).
För att kunna använda Smarta Brevlådor och Regler.
För att kunna avfärda mail snabbare och enklare i Mail.
För att kunna avfärda eller svara på mail direkt ifrån OS X-notisen.
För att kunna dra nytta av drag-and-drop mellan Mail och andra appar.
För att kunna dra nytta av Dela via Mail i andra appar.

Och så vidare

Ursprungligen av pushloop:

För att kunna läsa mail offline.
För att kunna hantera bilagor inkl. att förhandsvisa och märka upp dem.
För att på ett enkelt sätt lägga till eller uppdatera kontakter mha dataigenkänning.
För att på ett enkelt sätt lägga till kalenderhändelser mha dataigenkänning.
För att snabbt kunna söka upp mail mha Spotlight eller sökfunktionen i Mail (mha tokens).
För att kunna använda Smarta Brevlådor och Regler.
För att kunna avfärda mail snabbare och enklare i Mail.
För att kunna avfärda eller svara på mail direkt ifrån OS X-notisen.
För att kunna dra nytta av drag-and-drop mellan Mail och andra appar.
För att kunna dra nytta av Dela via Mail i andra appar.

Och så vidare

Dessutom är det en fullkomligt lysande lösning för alla oss som föredrar att inte använda Gmail.com

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-31 13:56
Ursprungligen av pushloop:

För att …

Ja dataigenkänning är något jag saknar i gmail, samt att Mail fixar rättstavning på flera språk samtidigt.

För att kunna använda Smarta Brevlådor och Regler. -Funkar fint med gmail (Filter)
För att kunna avfärda mail snabbare och enklare i Mail. -Funkar fint med gmail (e/#)
För att kunna avfärda eller svara på mail direkt ifrån OS X-notisen. -Funkar fint med gmail (e/r)
För att kunna dra nytta av Dela via Mail i andra appar. -Funkar fint med gmail
Dessutom är det en fullkomligt lysande lösning för alla oss som föredrar att inte använda Gmail.com -Funkar fint med andra adresser än gmail.com

Jag använder Mail.app både på Macen och på iPhone och iPad. Jag vill ju inte manuellt gå in och kolla efter mejl, det ska dyka upp automatiskt.

Ursprungligen av reboot81:

Ja dataigenkänning är något jag saknar i gmail, samt att Mail fixar rättstavning på flera språk samtidigt.

För att kunna använda Smarta Brevlådor och Regler. -Funkar fint med gmail (Filter)
För att kunna avfärda mail snabbare och enklare i Mail. -Funkar fint med gmail (e/#)
För att kunna avfärda eller svara på mail direkt ifrån OS X-notisen. -Funkar fint med gmail (e/r)
För att kunna dra nytta av Dela via Mail i andra appar. -Funkar fint med gmail
Dessutom är det en fullkomligt lysande lösning för alla oss som föredrar att inte använda Gmail.com -Funkar fint med andra adresser än gmail.com

Intressant, hur gör du för att koppla Dela-funktionen i respektive app och kontextmenyn samt att hantera mail från notiser med webbversionen av Gmail?

Det jag menade med att inte använda Gmail hade med webbgränssnittet att göra, som i min mening är förfärligt.

Själv gillar jag Outlook även för iOS:
https://itunes.apple.com/us/app/microsoft-out...

Men smaken är ju olika.

Ursprungligen av johnh3:

Själv gillar jag Outlook även för iOS:
https://itunes.apple.com/us/app/microsoft-out...

Men smaken är ju olika.

Riktigt "bra" app, trist dock att de sparar användarnamn och lösen på sina servrar, dock inte så mycket till val pga Apples regel att en app kan ligga i bakgrunden endast under 10 min.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-12-31 23:43

Efter att jag upplevt stora problem med just Maill.app vid övergång från 10.10 till 10.11 är jag benägen att ifrågasätta dess förträfflighet.

Programmet må vara hur bra som helst, ha hur många funktioner som helst - men då det inte funkar som det ska efter en OS-uppgradering är det totalt värdelöst.

Jag har älskat Mail för dess enkelhet och funktioner. Men inte längre.

Apple - gör om, gör rätt!

Jag har sedan 2008 "bara" använt Mail och har mycket sällan problem. Har även andra mailkonton som Google, Yahoo mm i Mail men tar bara emot från dessa påtvingade konton och kommer sällan något från dom.
På jobbet har vi Outlook och har det även på min iPhone via jobbets exchange-server, men mest för att kunna läsa mina jobb-mail när jag inte är på jobbet. Gillar Mail tusen ggr mer än Outlook som är överstökat imo, även om jag är uppvuxen med Windows och Outlook.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-03 23:20

+1
Jag har Hotmail, Gmail, iCloud, egen mailserver och ett par andra konton (ej Exchange) och har väldigt få problem sedan jag började med Mac.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-01-04 08:11
Ursprungligen av reboot81:

Då och då dyker det upp trådar där personer har problem med den inbyggda Mailklienten i OS X. Inte ofta, men ibland strular det för alla Mail-användare. Emellanåt ringer familj och nämner "jag har inte fått mail på två veckor…".

Nu har jag inte använt Mail.app på flera år, själv kör jag gmail i webbläsaren. (Och Apples Mail app på mobilen).
Jag behöver inte tänka på skräppost, bygga om brevlåda, portar, koppla upp/ner eller hämta mail. Har jag internet så funkar mailen – har jag inte internet, ja då kan jag lika gärna stänga av Macen…

Men förstår inte vad grejjen med Mail.app, varför köra med en lokal mailklient? För mig är det något jag förknippar med uppringt internet.
Vad går jag miste om?

Själv hatar jag alla webmail clienter, de är slöa, begränsade och ofta bara jobbiga att hantera.
Vad gäller gmail versionen kan jag inte uttala mig om då jag inte vill ha googles snokande i mina mail. Har egen domän och egen server.

Vad gäller Apples Mail så har jag inte använt någon bättre klient. Mail är utmärkt för hur jag vill hantera min mail. Mail har en utmärkt skräppost hanterare som lär sig själv. Jag gav den lite extra tid att lära sig snart snart 10 år sen och den gör det pefekt. Skulle ett mail bli fel hanterat så finns det kvar, etc.

Nackdelen med detta är ju då att ens iOS mail inte gör det. Men nu hanterar jag olika mail och mailboxar olika på olika maskiner. På min mac markeras vissa mail automatiskt som lästa och arkiveras, medans jag inte gör det på mina iOS klienter, t.ex. 99macs notifikationer.

Men främst är det mindre bökigt med en separat mail klient, och man behöver inte webläsaren som är gjord för att läsa statiska webbsidor att krångla till hanteringen.

Sen förstår jag inte hur de kan ha problem med mail klienten, ställ in den en gång för alla och thats it. Men å andra sidan jag kör en Mac Pro från 2006 so är fast i 10.7. Kanske senare versioner är sämre, precis som iOS blivit buggigare?

Senast redigerat 2016-01-04 09:19
  • Medlem
  • 2016-01-08 10:50

Vid en tids användning slutar jag med Aura och återgår till epostklient. Anledningen är helt enkelt den att det är en betydande fördröjning vid nya mejl. Jag hör på mobilen att jag får nya mejl långt innan de dyker upp på datorn. Annars brukar de komma i stort sett samtidigt. Jag gillar inte det.

Jag skulle inte klara mig en dag utan Mail-klienten. Använder alldeles för många funktioner där. Notis om mail kommer, notis i dockan om det finns mail. Att ha allt på ett separat ställe (och kunna lagra det lokalt på datorn) etc etc...

Ursprungligen av juanito:

Själv hatar jag alla webmail clienter, de är slöa, begränsade och ofta bara jobbiga att hantera.
Vad gäller gmail versionen kan jag inte uttala mig om då jag inte vill ha googles snokande i mina mail. Har egen domän och egen server.

Vad gäller Apples Mail så har jag inte använt någon bättre klient. Mail är utmärkt för hur jag vill hantera min mail. Mail har en utmärkt skräppost hanterare som lär sig själv. Jag gav den lite extra tid att lära sig snart snart 10 år sen och den gör det pefekt. Skulle ett mail bli fel hanterat så finns det kvar, etc.

Nackdelen med detta är ju då att ens iOS mail inte gör det. Men nu hanterar jag olika mail och mailboxar olika på olika maskiner. På min mac markeras vissa mail automatiskt som lästa och arkiveras, medans jag inte gör det på mina iOS klienter, t.ex. 99macs notifikationer.

Men främst är det mindre bökigt med en separat mail klient, och man behöver inte webläsaren som är gjord för att läsa statiska webbsidor att krångla till hanteringen.

Sen förstår jag inte hur de kan ha problem med mail klienten, ställ in den en gång för alla och thats it. Men å andra sidan jag kör en Mac Pro från 2006 so är fast i 10.7. Kanske senare versioner är sämre, precis som iOS blivit buggigare?

Jag skulle snarare vilja hävda att Mail både på OS X och iOS aldrig fungerat bättre eller haft smidigare funktioner än nu, speciellt med de nya skärm- och styrplattegesterna

Synk - det är därför jag använder endast och bara Mail.app. Jag använder 4 Mac, 1 iPhone och 2 iPads - vill man ha allt synkat med ett minimum av strul så håller man sig till Apples egen moln-lösning och applikationer. Det är ju halva idén med att köra Apple över huvud taget.

Ursprungligen av Demiurgen:

Synk - det är därför jag använder endast och bara Mail.app. Jag använder 4 Mac, 1 iPhone och 2 iPads - vill man ha allt synkat med ett minimum av strul så håller man sig till Apples egen moln-lösning och applikationer. Det är ju halva idén med att köra Apple över huvud taget.

Men det funkar ju exakt likadant på alla program som använder IMAP? Själv kör jag Oultlook och Mail blandat på olika enheter, men allt synkas ju via imap, det har väl inget med just Mail.app att göra?

Bevaka tråden