Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad Apple bör göra 2016

Tråden skapades och har fått 109 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Inför nästa år har 99mac:s redaktörer samlat ihop en önskelista åt Apple. Det här vill vi att Apple ska göra under 2016.

Läs hela artikeln här

Skulle gärna se en uppdatering av Mac Pro. Skulle gärna se en prestandavinnare i MBPr, och för bövelen möjligheten till 32GB ram. Och varför inte göra om FCPX från grunden och göra den till en konkurrent till Avid Media composer (kommer inte och hända).

Vattentäta och dammsäkra iPhone (IP-klassade mao), gör båda varianterna lika tjocka som 6/6S-serien är med kameran idag rakt över så det får plats med ännu större batteri.

Slimma ner döytan lite uppe vid högtalare/frontkameran samt kanterna så telefonerna krymper lite men bibehåller skärmstorlek.

Bara uppdateringar till tex icloud drive och befintliga appar.

Dags att låta hårdvaran vila ett år.

  • Medlem
  • 2015-12-30 19:43

Vad Apple bör göra 2016? Skänka en halv ppm av sina tillgångar till mig såklart. Detta kan Apple lägga under sitt konto för välgörande ändamål.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-12-30 20:12

Kul tradition ni startat med önskelista/framåtblick och utvärdering ett år senare. Tillbakablicken blir mer relevant när vi får minnas hur vi applenördar tänkte för ett år sedan. Vi vill ju alltid ha mer

When I Wish Upon a Star 1:

  • Bättre 3D Touch och 3D Touch till iPad samt till Macarnas trackpad.

  • Låt trackpadsen till Macarna samt alla iPhones/iPads få stöd för Apple Pencil.

  • Noggrannare och bättre Apple Pencil 2.

  • Fingeravtrycksläsare direkt på iPhone/iPad-skärmen samt direkt på Macens-trackpad.

Senast redigerat 2015-12-30 21:22

When I Wish Upon a Star 2:

  • Lightningkontakt till alla laddningsbara Beatsprodukter.

  • Armband till Apple Watch med FDA-godkända specialcensorer.

  • Spillresidentare Macar (ett litet glas vatten över tangentbordet ska gå bra).

  • 2 TB diskar som tillval i Mac Book Pro.

  • Fler tunga spel till Apple TV.

When I Wish Upon a Star 3:

  • Flera användare i iOS.

  • Bättre Finder.

  • Bättre iCloud Drive.

  • Splitta iTunes för Mac OS och gör det rejält.

  • Apple Music på iCloud.com.

  • Bättre Apple Music.

  • Ett ”radio”-läge i Garageband som tidigare versioner haft fast mycket bättre.

  • Bättre hantering och placering av textboxar etc i Pages (likt InDesign).

  • Möjlighet att lägga ”Stroke” linje runt bokstäver i Pages (likt Stroke i InDesign).

  • Gör det möjligt att högerklicka på en bild i Apple Photos och öppna i Photoshop.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-30 22:43

Instämmer med flertaket föregående talare, men på min önskelista står:

  • Finder med mappar först, klipp&klistra

  • Ny iMac med TouchID/3D Touch i mus/tangentbord

  • Bilder 2.0 med några fler funktioner men mycket mer logiskt

  • Förbättra TimeMachine, kanske erbjuda molnlagring?

  • Trådlös laddning utöver Lightningport på iPhone/iPad

  • Retina MB Air

  • Lansera tokbillig hårdvara för utbildningssektorn i de delar av världen där man idag väljer Android. Jag tycker lite synd om dem, Androidägare i budgetsegmentet.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2015-12-30 23:07

En iMac man verkligen kan spela på.

  • Avstängd
  • Örebro
  • 2015-12-30 23:12
Ursprungligen av Chaosstar:

Fingeravtrycksläsare direkt på iPhone/iPad-skärmen[/b] samt direkt på Macens-trackpad.

Varför ska de bygga en Samsung? Det var ju så de gjorde och den fungerar URKASST!!!
Finns ingen anledning att ändra på något som fungerar.

Ursprungligen av The Cat:

En iMac man verkligen kan spela på.

Vänd dig till PC. Att Apple ens skulle överväga att tillverka en spelmaskin finns nog inte ens på världskartan.

Dessvärre tror jag att Apple har stagnerat en aning. De litar allt mer på sitt etablerade rykte och gör få ansträngningar för att verkligen ta fram något banbrytande. Och det är tråkigt med tanke på all innovation som de faktiskt har kommit med.

Jag hoppas på att vi får se en Macbook Pro Retina med USB type C och en strömsnålare Skylake i både i5 och i7-format. Den får gärna ha Touch ID så att det bidrar till att öka säkerheten en aning genom att kunna skapa långa lösenord som man kanske inte behöver memorera eftersom man ändå i huvudsak loggar in med sitt fingeravtryck. En ny uppsättning av Macbook Pro får gärna också komma i lite valbara färger precis som 12" Macbook gör idag. Standardminnet får gärna öka till 16GB, men det tror jag inte på.

Jag vill gärna också se en ny iPhone 7 Plus som likt artikelns önskemål startar på 32GB. Därtill OLED-teknik och mer batteri. Tvekar lite på om det verkligen är en bra idé att ta bort 3,5mm-kontakten som tidigare rykten har gjort gällande, men jag tror allt mer på att det också kan vara ett önskemål i slutänden. De kan säkert komma på en vettig lösning för att fixa laddning och ljud via lightening på samma gång. Jag vill inte behöva välja mellan ljud och strömladdning vid användning. Högre upplösning än 1080p kan de skita i eftersom det mest bara går ut över batteritiden och inte tillför så himla mycket på varken 4.8" eller 5.5".
På iPhone 7 får det gärna vara minst 1080p-upplösning som det är på nuvarande Plus-versionen.

Slutligen vill jag ha OS X som alternativ i iPad Pro. Men det kan man nog helt konstatera att det är dödfött direkt.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2015-12-31 00:31
Ursprungligen av oldpeer:

Vänd dig till PC. Att Apple ens skulle överväga att tillverka en spelmaskin finns nog inte ens på världskartan.

Bara för man tycker om att lira lite ska jag byta os? Varför inte båda? Sen kan man ju tycka att ATV4 är et steg i den riktningen...

Senast redigerat 2015-12-31 00:51
  • Thunderbolt 3

  • 5K Thunderbolt Led Cinema Displays

  • Mac Pro med fler optioner. Maskinen är ett monster utan hjul. Det finns faktiskt dom som inte sysslar med film/bild utan med ljud & musik. Gör en variant att kunna välja bort dubbla grafikkort och ersätta ena trekanstväggen med ett ytterligare processorkort, ett grafikkort och två processorer. Tänk en "Two 12-core"

  • Belyst tangentbord för stationära datorer, snälla nån, kom igen

  • Bättre och valbara energisparfunktioner i iOS

  • En inverterad autocorrect, alltså, ändra inte ordet förrän JAG ber om det, och ge mig en minilista på orden jag mest använder som matchar. Lite som T9 gjorde, samt när ska vi få quick type på svenska till iOS?

Kanske lite bakåtsträvande att ha i iOS, men jösses vilka bra och framförallt vettiga funktioner.
Strunta i att lägga energi på hur ex notiscenter ska visa med brickor och annat fånigt.
Ska det vara bling bling så belys äpplet på baksidan då, om det är så viktigt?
Finns massor mer att skriva men det här får räcka. Misstänker att inget av detta kommer vi få se innan 2020, om ens nånsin?

  • Medlem
  • 2015-12-31 10:31

Mindre men viktiga uppdateringar kan man alltid önska sig som minst full HD på iPhone 7 och 32 GB insteg. Men ser man till banbrytande innovationer så har Apple med iPod, Appstore, iPhone och iPad haft fler än många andra företag kan drömma om. Men då löste de ett problem och tog fram en produkt de själva ville ha. Se bara på världens fortfarande bästa produktlansering iPhone från 2007 snart 10 år sedan. Men ATV4, iPad Pro och Apple Watch är saker som redan finns på marknaden löser inga gigantiska problem. Det jag frågar mig är vart är Apple på väg förutom att tjäna så mycket pengar som möjligt. De har sagt att de aldrig kommer att slå ihop OSX och IOS eller att en iPad Pro kommer att köra OSX med tryckskärm. Bygger Apple en iPhone 7 plus med penna så är de långt från det Jobs tänkte sig

Ursprungligen av The Cat:

Bara för man tycker om att lira lite ska jag byta os? Varför inte båda? Sen kan man ju tycka att ATV4 är et steg i den riktningen...

Ja, det tycker jag.

Därför att OS X har väl aldrig varit primärt för att spela. Och Apple har nog heller inte ett intresse av att göra en dyr exklusiv maskin för att man ska kunna spela krävande spel. Om de ska göra detta, och behålla sina otroligt fina ekonomiska marginaler så skulle det med stor sannolikhet kosta så sjukt mycket pengar att konsumenterna inte skulle köpa den. Och frågan är om ens EA m.fl skulle bry sig om att få sina partners att skriva spelen för OS X. Kundgruppen skulle antagligen vara alldeles för liten.

Ursprungligen av The Cat:

En iMac man verkligen kan spela på.

En iMac 5K med 4 gb grafikminne finns redan.
Se bara till att dra ner upplösningen till 1080p.

Hej,

Jag spelar några spel som datorn borde klara, men tycker det är laggigt ibland.

Hjälper det att prova ändra upplösningen till 1080p? Är det en "fix" eller?

Mvh

Ursprungligen av Mackan1984:

En iMac 5K med 4 gb grafikminne finns redan.
Se bara till att dra ner upplösningen till 1080p.

Nej är ingen fix men det är väldigt krävande att driva 4k-upplösning i spel.
Dessutom tycker inte jag upplösningen rättfärdigar vad man måste ha i hårdvara.
Fullhd-spel räcker gott och väl.
Hellre mer detaljer än högre upplösning.

Ursprungligen av _empty:

Hej,

Jag spelar några spel som datorn borde klara, men tycker det är laggigt ibland.

Hjälper det att prova ändra upplösningen till 1080p? Är det en "fix" eller?

Mvh

Märkte nu att du inte var samma person som jag svara först.
Men vad har du för hårdvara nu och vilka spel gäller det?
Upplösning kan vara en lösning, inställningar överlag kan också vara svaret.
Ett dedikerat grafikkort är alltid viktigare än processor till spel.

Ursprungligen av _empty:

Hej,

Jag spelar några spel som datorn borde klara, men tycker det är laggigt ibland.

Hjälper det att prova ändra upplösningen till 1080p? Är det en "fix" eller?

Mvh

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-31 17:38

Jag tror de behåller 16 GB iPhone pga företagsmarknaden.

Ursprungligen av kenjon:

Jag tror de behåller 16 GB iPhone pga företagsmarknaden.

Enda anledningen är för att man ska betala en tusenlapp att gå upp i storlek.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-12-31 20:34
Ursprungligen av Mackan1984:

Enda anledningen är för att man ska betala en tusenlapp att gå upp i storlek.

Nej. Läs vad @kenjon skrev, han har rätt.

Även om de hade haft 32/64 GB som baseline istället för 16 GB så hade den kostat därefter, den hade inte haft samma pris som 16 GB har idag.

Ursprungligen av Exteron:

Varför ska de bygga en Samsung? Det var ju så de gjorde och den fungerar URKASST!!!
Finns ingen anledning att ändra på något som fungerar.

Nej det finns inget av storföretagen som lyckats med detta ännu. Dvs en fingeravtrycksläsare som är lika bra som de som sitter i dagens iPhone 6S men som fungera perfekt var som helst på skärmen. (Sonovation, Samsung, Apple med flera har dock många intressanta patent).

Fördelarna är såklart att kanterna kan bli mycket mindre upp till och ned till på iPhone/iPad samt att ingen extra knapp behövs på Macarna.

Ursprungligen av KillwithSkill:
  • Thunderbolt 3

Om jag förstått ryktena och uttalandena rätt så verkar vi få Thunderbolt 3 med USB C-kontakt.
Dvs Thunderbolt 3 och USB C blir samma kontakt och sköter även laddningen.
Om det stämmer så kan det bli hur bra som helst.
En på varje sida (minst) på alla bärbara Macar tack.

Ursprungligen av Chaosstar:

Om jag förstått ryktena och uttalandena rätt så verkar vi få Thunderbolt 3 med USB C-kontakt.
Dvs Thunderbolt 3 och USB C blir samma kontakt och sköter även laddningen.
Om det stämmer så kan det bli hur bra som helst.

Andra tillverkare har det så det borde ju gå att fixa även för Apple.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-12-31 23:33

Fixa att Mail.app funkar efter uppdatering från 10.10. till, 10.11.
Fan i helvetets jävlar vad detta tagit min tid.

Fixa en ny fjärr till ATV4. Nuvarande är ett skämt. Ett jävla B-bygge värt 12 kr.

Ursprungligen av filuren:

Fixa en ny fjärr till ATV4. Nuvarande är ett skämt. Ett jävla B-bygge värt 12 kr.

Hmmm, och jag bara älskar den, hur snabb och bra som helst, funkar bättre att mata in text där så behövs mycket snabbare än med förra fjärren och textlayouten.

Jag har det mesta som är helt och funkar som det ska, men nya prylar är alltid kul
vad jag skulle vilja ha är en snygg liten laddare med minst fyra USB-uttag.

Bevaka tråden