Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vore bra om mobilnr vore förvalt när man skapar en ny kontakt, går det att ändra?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När man lägger till en ny kontakt i telefonen och klickar på lägg till telefon så blir alltid "hem" förvalt. Dumt och onödigt eftersom att jag till 95% anger ett mobilnr när jag skapar en ny kontakt. Kan man ändra detta någonstans?

Håller helt med!

Nej. Du får lägga till nummer tills mobil, eller vilken du vill ha dyker upp. Sedan tar du bort de du inte vill ha.
Men det är typ irrelevant. Går ju lika bra att ringa till kontakterna även om det står "hem" eller motsvarande

http://www.apple.com/feedback/iphone.html

Ursprungligen av barbapappa_86:

Nej. Du får lägga till nummer tills mobil, eller vilken du vill ha dyker upp. Sedan tar du bort de du inte vill ha.
Men det är typ irrelevant. Går ju lika bra att ringa till kontakterna även om det står "hem" eller motsvarande

http://www.apple.com/feedback/iphone.html

Det är ju bara att knacka på "Hem" och ändra till t.ex. "Mobil"...

Ursprungligen av HåkanE:

Det är ju bara att knacka på "Hem" och ändra till t.ex. "Mobil"...

Sidär! Tack för tipset

Fast nu var ju frågan hur man gör det här automatiskt. Som ett förval. Så att man slipper ändra.

Ursprungligen av carlsson:

Fast nu var ju frågan hur man gör det här automatiskt. Som ett förval. Så att man slipper ändra.

Och svaret är nej

Ursprungligen av HåkanE:

Det är ju bara att knacka på "Hem" och ändra till t.ex. "Mobil"...

Det vet jag så klart! Problemet är att allt som oftast lägger jag till ett nummer på språng och sen vid nåt senare tillfälle vill jag messa personen, och då blir det att först redigera kontakten innan man kan skicka ett sms. Ilandsproblem, men jobbigt!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-27 14:32

Om du "skapar" numret enligt tips #6 så blir numret av typen "telefon" och du kan messa till det direkt.

Ursprungligen av reboot81:

Om du "skapar" numret enligt tips #6 så blir numret av typen "telefon" och du kan messa till det direkt.

Intressanta tips, men när jag skapade en testkontakt på detta sätt så kan jag fortfarande inte messa till den?!?

Ursprungligen av kjellebelle:

Intressanta tips, men när jag skapade en testkontakt på detta sätt så kan jag fortfarande inte messa till den?!?

Vad händer när du klickar på symbolen? Antar att du har valt "spara" efter att du har lagt till numret?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-27 16:35

Skumt... ibland fungerar det, ibland inte. Har nog att göra med om numret är kopplat till iMessage eller inte.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad händer när du klickar på symbolen? Antar att du har valt "spara" efter att du har lagt till numret?

Svar ja!

I Kontakter i Mac:en kan man ju göra en mall på hur man vill att den ska bete sig när man skapar en ny kontakt, mycket bättre!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-12-27 17:21
Ursprungligen av kjellebelle:

Intressanta tips, men när jag skapade en testkontakt på detta sätt så kan jag fortfarande inte messa till den?!?

Jag vet inte hur du gör rent praktiskt när du messar, men man kan skicka sms till vilken etikett som helst (hem, arbete, mobil etc) på flera olika sätt:

1) Via kontaktkortet - klicka på "Skicka meddelande" och sedan välja nummer.
Pratbubble-symbolen direkt vid numret syns dock bara om numret har etiketten Mobil eller iPhone (och eventuellt om det finns en tidigare konversation med numret i Meddelande-appen?)

2) Via allmänna sökfunktionen i iOS - börja skriva in namnet tills rätt kontakt syns, klicka på pratbubblan och välj bland alla nummer (oavsett etikett)

3) Via meddelandeappen - klicka för nytt meddelande, skriv in namnet och välj bland alla nummer för kontakten

4) Via Siri. Exempelvis går det utmärkt att be Siri: "Skicka ett sms till Kalle Anka, hemnummer". Om det inte är ett mobilabonnemang kommer det naturligtvis inte fram, men Siri gör ett försök.

5) Finns säkert fler sätt. Jag menar bara att det är ganska oväsentligt vad det står för etikett framför numret. Men jag håller ändå med om att "mobil" numera kunde vara det första i listan med fördefinierade etiketter, före hem, arbete osv. Jag har för mig att det går att redigera den mallen i OSX.

Ett tips är att det går utmärkt att lägga till egna etiketter (knacka på en etikett och välj "Lägg till anpassad etikett"). Exempelvis Hemligt, Reception eller varför inte Swish, nu när företag och organisationer kan ta emot betalningar på Swish-nummer som inte är telefonnummer.

Ursprungligen av IngoX:

Jag vet inte hur du gör rent praktiskt när du messar, men man kan skicka sms till vilken etikett som helst (hem, arbete, mobil etc) på flera olika sätt:

1) Via kontaktkortet - klicka på "Skicka meddelande" och sedan välja nummer.
Pratbubble-symbolen direkt vid numret syns dock bara om numret har etiketten Mobil eller iPhone (och eventuellt om det finns en tidigare konversation med numret i Meddelande-appen?)

Jag trodde faktiskt att det bara gick att messa till de med pratbubbla och jag gjorde precis ett "fälttest" nu. Om jag har en kontakt med ett hemnr och ett mobilnr i Kontakter så kan jag klicka på sms-bubblan på mobilnumret, men om jag försöker klicka på hemnumret så rings personen upp. Däremot gick det utmärkt från från knappen "skicka meddelande" och från sms-appen som du skriver.

Detta är verkligen bara ett ilandsproblem, men det finns definitivt förbättringspotential!

PS. Måste tillägga att jag vill ha ordning och reda i min kontaktbok, det är nog därför jag stör mig på detta! DS.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-12-27 17:38

En gång i tiden kunde man köpa fasta hemtelefoner som det gick att sms:a till. Blev tydligen ingen hit...

Ursprungligen av kjellebelle:

Detta är verkligen bara ett ilandsproblem, men det finns definitivt förbättringspotential!

Ilandsproblem skall bekämpas!

Jag vill också ha ordning och reda, databasskadad som jag är. Att man inte kan göra en mall är riktigt dåligt. Dessutom, hur många har kvar ett "hem-nummer" idag...??

Vidare så finns det ett problem till, och det är när man styr telefonen med rösten. Då säger jag ofta "Ring NN mobil" eller "hem" eller "arbete" eller vad det nu är som ska ringas. Om det då inte är ordning på kontakterna så är det upplagt för fel.

1
Bevaka tråden