Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mini otillgänglig efter vila

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När min Mac Mini stått orörd så att den går in i strömsparläge och stänger ned så pass att den måste aktiveras genom att man trycker på on/off-knappen på baksidan är den helt otillgänglig.

Den startar upp igen, aktiverar skärmen och visar inloggningssidan men ingenting mer så jag kan inte logga in. Datorn aktiverar inte tangentbord eller mus och svarar just därför inte på dem. Varje gång som detta inträffat, det är väl en tre–fyra gånger nu, har jag tvingats stänga av datorn genom att hålla in on/off-knappen – ett tilltag jag är allt annat än glad över. Ja, det har inträffat varje gång datorn gått i vila så pass att den inaktiveras.

Tangentbordet är ett vanligt, numeriskt Apple-bord med USB-kabel. Musen är en Logitech G500 (USB-kabel).

Vad göra?

Edit: Kör senaste versionen av El Capitan.

Tack på förhand!

Senast redigerat 2015-12-18 15:20
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-18 23:22

När det händer och tangentbordet inte funkar, provat att dra ur sladden till tangentbordet och stoppa in den igen? Funkar CapsLock-lampan?

Ursprungligen av kenjon:

När det händer och tangentbordet inte funkar, provat att dra ur sladden till tangentbordet och stoppa in den igen? Funkar CapsLock-lampan?

Nej, det har jag inte prövat. Jag får lov att undersöka den saken närmare. Får dock ångest för varje tillfälle jag tvingas stänga av den på det här sättet.

Jag har förresten googlat lite och har sett andra diskutera liknande fel och då föreslagit nollställning av SMC – systemhanteraren? Eftersom jag är ny på Mac vet jag inte huruvida detta är en lättvindig och smart åtgärd eller inte. Vad säger bättre vetande om det förslaget?

Ursprungligen av solvebring:

Jag har förresten googlat lite och har sett andra diskutera liknande fel och då föreslagit nollställning av SMC – systemhanteraren? Eftersom jag är ny på Mac vet jag inte huruvida detta är en lättvindig och smart åtgärd eller inte. Vad säger bättre vetande om det förslaget?

Allt är lätt om man kan

Testa och se om det hjälper:
https://support.apple.com/sv-se/HT201295

Ursprungligen av barbapappa_86:

Allt är lätt om man kan

Testa och se om det hjälper:
https://support.apple.com/sv-se/HT201295

Okej, så, något man behöver tänka på om man gör detta? ... Eller är det bara att köra?

Ursprungligen av solvebring:

Okej, så, något man behöver tänka på om man gör detta? ... Eller är det bara att köra?

Kör hårt.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Kör hårt.

Så, nu har jag utfört nollställning enligt guiden i länken här ovan. Då återstår det bara att se huruvida det fungerat eller inte.

Allt är fortfarande lika hopplöst!

Jag gjorde en sådan nollställning av SMC, men det gav inte ett skit. Ikväll när datorn gått in i dylikt viloläge så att jag fick använda strömknappen för att återvända var det precis som förut – musen och tangentbordet var helt helt döda och aktiverades inte och jag tvingades tvångsavsluta datorn genom att hålla in on/off.

Vad jag lade märke till är att datorn annars svarar som den ska, för när den aktiverades igen och skärmen slogs igång och inloggningen dök upp rapporterade Dropbox att den uppdaterat två filer – filer som jag använt minuterna innan, på min laptop.

Så, datorn verkar helt ok förutom att mus och tangentbord vägrar svara. Nej, inga knappar eller så vill lysa, det är som om allt vore helt dött. Och det hjälper heller inte att dra ur/sätta i mus eller tangentbord.

... Testar att inaktivera hårddiskvilan så länge.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-12-22 11:03

Har du en mac mini från 2012? De kan ha ett problem med att upptäcka usb-tangentbord efter vila. Löstes med en uppdatering av den fasta programvaran:
Mac mini EFI Firmware-uppdatering v1.8

annars...

Har du fler usb-enheter eller en usb-hub inkopplad? Pröva i så fall att koppla bort allt utom tangentbord och mus och sätt datorn i vila. Testade du att byta usb-port till tangentbordet? Testa även med ett annat tangentbord om du har.

Om en usb-enhet drar för mycket ström, eller om det finns glapp/kortslutning i kontakter och sladdar, kan datorn tillfälligt stänga av den usb-porten. Man ska då få upp ett specifikt felmeddelande, men detta kanske inte syns eftersom du har aktiverat lösenordsskärmen efter vila.

Ursprungligen av IngoX:

Har du en mac mini från 2012? De kan ha ett problem med att upptäcka usb-tangentbord efter vila. Löstes med en uppdatering av den fasta programvaran:
Mac mini EFI Firmware-uppdatering v1.8

Nej, det är en sprillans ny Mini, typ ett par veckor gammal.

Ursprungligen av IngoX:

Har du fler usb-enheter eller en usb-hub inkopplad? Pröva i så fall att koppla bort allt utom tangentbord och mus och sätt datorn i vila. Testade du att byta usb-port till tangentbordet? Testa även med ett annat tangentbord om du har.

Ja, jag har även en Wacom Intous Pen & Touch inkopplad. ... Fast nu har jag kopplat ur den – nu är bara mus och tangentbord inkopplade. Och nu har jag bytt port för dem.

... Jag hade ett trådlöst Logitech innan (som fungerade bra förutom på just den punkt som tråden handlar om), men sedan jag läste att Logitech's mottagare för trådlösa tillbehör kunde ställa till det för en del Mac-datorer, plockade jag bort det och avinstallerade all Logitech-ware. Det var på grund av just detta och det som jag köpte det trådade Apple-bordet.

Ursprungligen av IngoX:

Om en usb-enhet drar för mycket ström, eller om det finns glapp/kortslutning i kontakter och sladdar, kan datorn tillfälligt stänga av den usb-porten. Man ska då få upp ett specifikt felmeddelande, men detta kanske inte syns eftersom du har aktiverat lösenordsskärmen efter vila.

Jag har inte gått några felmeddelanden alls och för övrigt verkar alla mina tillbehör och alla mina portar fungera klockrent. Jag har inte haft några som helst indikationer på att det skulle finnas några sådana problem.

... Och jag visste inte att man kunde inaktivera inloggning efter vila, det var så per default. Kanske kunde bara den lilla detaljen lösa problemet åt mig – dvs. att jag inaktiverar inloggning efter vila, hur jag nu gör det ...?

Nå, ska testa vidare i och med dessa ändringar så får vi se.

Stort tack till er alla! ... Let's hope for the best!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-12-23 15:44
Ursprungligen av solvebring:

Nej, det är en sprillans ny Mini, typ ett par veckor gammal.

Har du gjort alla uppdateringar? Det finns även en uppdatering av fasta programvaran till den senaste Mac Mini, men den har inget alls med USB att göra så det borde inte påverka. Vilken version av fast programvara som körs kan du läsa om här.

Ursprungligen av solvebring:

... Jag hade ett trådlöst Logitech innan (som fungerade bra förutom på just den punkt som tråden handlar om)

Troligen funkade inte trådlösa usb-enheten till Logitech-tangentbordet efter vila av samma orsak som det nuvarande inte funkar. Men det var rätt tänkt att felsöka med ett annat tangentbord!

Ursprungligen av solvebring:

Jag har inte gått några felmeddelanden alls och för övrigt verkar alla mina tillbehör och alla mina portar fungera klockrent. Jag har inte haft några som helst indikationer på att det skulle finnas några sådana problem.

Det är osannolikt att du skulle köpt förra modellen om den är helt nyköpt, men dubbelkolla ändå under Äpple-menyn > Om den här datorn. Den senaste modellen är "Late 2014" (Mac Mini uppdateras inte så ofta), den dessförinnan är "Late 2012". Många tycker att "Late 2012" har många fördelar jämfört med den nuvarande, så om du blivit lurad på en gammal lagervara gör det inte så mycket. Men då har vi antagligen lösningen på ditt problem, i mitt förra inlägg. Det är exakt de symtomen du har!

Ursprungligen av solvebring:

... Och jag visste inte att man kunde inaktivera inloggning efter vila, det var så per default. Kanske kunde bara den lilla detaljen lösa problemet åt mig – dvs. att jag inaktiverar inloggning efter vila, hur jag nu gör det ...?

Systeminställningar > Säkerhet och integritet > Allmänt > Kräv lösenord x min efter att viloläge eller skärmsläckare aktiverats.

Ursprungligen av IngoX:

Har du gjort alla uppdateringar? Det finns även en uppdatering av fasta programvaran till den senaste Mac Mini, men den har inget alls med USB att göra så det borde inte påverka. Vilken version av fast programvara som körs kan du läsa om här.

Aha, okej. Det ser ut som allt redan är uptodate.

Ursprungligen av IngoX:

Det är osannolikt att du skulle köpt förra modellen om den är helt nyköpt, men dubbelkolla ändå under Äpple-menyn > Om den här datorn. Den senaste modellen är "Late 2014" (Mac Mini uppdateras inte så ofta), den dessförinnan är "Late 2012". Många tycker att "Late 2012" har många fördelar jämfört med den nuvarande, så om du blivit lurad på en gammal lagervara gör det inte så mycket. Men då har vi antagligen lösningen på ditt problem, i mitt förra inlägg. Det är exakt de symtomen du har!

Okej, well, har dubbelkollat nu och det är den senaste.

Ursprungligen av IngoX:

Systeminställningar > Säkerhet och integritet > Allmänt > Kräv lösenord x min efter att viloläge eller skärmsläckare aktiverats.

Ah, of course. Vad logiskt allt alltid känns efteråt när man känner till dem.

Men nå, jag ställde in så att jag slipper inloggning efter vila vilket resulterade i ett annat resultat. Dock inte något tillfredställande sådan. Vad som sker nu efter djup vila är att dator och skärm aktiveras varpå datorn öppnar Bluetooth-konfig och söker efter tangentbord och mus. Den uppger då att något tangentbord inte kan hittar, inte heller något via USB och att jag bör kontrollera alla kablar och portar.

... Och det har jag naturligtvis gjort! Jag har kopplat ur och i allt på nytt, bytt portar, testat att koppla in andra grunkor och enheter, exempelvis Wacom-platta och extern hårddisk. MEN – datorn svarar inte på något i USB-portarna. Ingenting som kopplas in via USB svarar över huvud taget – inget lyser, inget blinkar, inget reagerar. Så även om jag nu kommer tillbaka till skrivbordet och allt annat gör som det ska, och datorn till och med söker och försöker konfigurera tangentbord, är den verkliga skillnaden noll. Fortfarande är det så att den enda utvägen är att tvångsavsluta med strömknappen.

... Nu har jag gjort så att ingenting annat än skärmen vilar. Jag vågar inte annat som det är nu.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-24 14:45

Och du är SÄKER på att inget Logitech-mög finns kvar, någon daemon eller så? Då är det väl bara att installera om från början inkl radering av allt. Hjälper inte det, tillbaka till affären.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-12-24 15:27

Ja, ställ in så att datorn aldrig går i vila så slipper du det obehagliga med stygga omstarter så länge.

Kolla i usb-portarna, blås rent om det skulle ligga nåt skräp där.

Du skulle kunna skapa en ny användare på datorn och se om felet finns kvar när du är inloggad som annan användare.

Om det kvarstår kan du göra en ominstallation av OS X. Se till att du har aktuell backup, även om en ominstallation ovanpå befintligt system sparar dina egna filer.

Mer tycker jag inte du kan göra för att utesluta mjukavarufel, reklamera datorn för misstänkt hårdvarufel.

Ursprungligen av kenjon:

Och du är SÄKER på att inget Logitech-mög finns kvar, någon daemon eller så?

Jag kan i alla fall inte hitta några Logitech-relaterade filer, as far as I know. Men man vet ju aldrig ...

Ursprungligen av kenjon:

Då är det väl bara att installera om från början inkl radering av allt. Hjälper inte det, tillbaka till affären.

Ja, jag har ju inte mycket i datorn än, i alla fall inte något som inte tar en pisskvart att installera om.

Så, hur gör jag en ren ominstallation av OS X på rätt sätt, då? En annan har ju använt Windows-datorer hela livet, fram tills nyss.

Senast redigerat 2015-12-25 10:23

Om man förövrigt googlar på det här felet, gärna på engelska, så finner man rätt snart att jag inte är ensam. Ingen verkar dock ha löst det heller, för den delen. Så det vet hinhåle hur svårt det kan bli att få Apple att reklamera det. Men tja, den som lever får se ...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-12-25 19:12
Ursprungligen av solvebring:

Jag kan i alla fall inte hitta några Logitech-relaterade filer, as far as I know. Men man vet ju aldrig ...
Ja, jag har ju inte mycket i datorn än, i alla fall inte något som inte tar en pisskvart att installera om.

Så, hur gör jag en ren ominstallation av OS X på rätt sätt, då? En annan har ju använt Windows-datorer hela livet, fram tills nyss.

OS X: Så här gör du för att radera och installera

Tack, tack! Då var datorn nyinstallerad!

Nu ska här bara undersökas huruvida problemet kvarstår. Lade dock märke till att Apple inte kunde identifiera tangentbordet när jag fick konfigurera grundinställningar. ... Alla tangenter fungerar dock som de ska, och det borde itne ha något med problemet att göra eftersom datorn, efter djupvila, inte reagerar på någonting via USB.

Alltså ... Hittills jag har inte behövt väcka datorn ur vilan med att trycka på strömknappen utan har kunnat använda musen och datorn har gått ur vilan som den ska varenda gång. Fast har den då inte nått samma vilonivå som förut? ... Förut har jag, när strömlampan på chassit slutat lysa, just fått använda strömknappen för att väcka. ... Eller är det helt enkelt som det ska vara nu?

1
Bevaka tråden