Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för video-redigering och -konvertering?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj!

Jag skulle vilja ha tips på: 1. Bra-bra, gärna kostnadsfritt videoredigeringsprogram – iMovie är enkelt och bra men även lika begränsat, speciellt vad gäller renderingsalternativ. 2. Schysst, gärna kostnadsfritt videokonverteringsprogram, så att man exempelvis kan konvertera mp4-filer till avi, Xvid etc.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-20 21:13

1. ?
2. Handbrake.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-12-20 22:12

Absolut Handbrake för konverteringar men jag tror inte du fixar något riktigt bra utan Final Cut ProX (ca 2.800:-) om du vill komma ifrån iMovie. Du menar väl med "renderingsalternativ" att du vill bestämma var programmet ska lagra redigerade material, cache, tillfälliga filer m.m.?
Visst är Final Cut lätt att specialanpassa i det avseendet men om pengar är problem så kan iMovie göra ett gott jobb om du har mycket ledigt på hårddisken och appen kan därmed "andas" medan du jobbar.
Men Final Cut is da S.... på alla sätt och vis.

Det finns även Screenflow och med hjälp av den kan du redigera rätt så OK men SF är egentligen avsett för screencasts av olika slag.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-20 22:38
Ursprungligen av homesick:

Absolut Handbrake för konverteringar men jag tror inte du fixar något riktigt bra utan Final Cut ProX (ca 2.800:-) …

3.195,00 kr efter senaste prisjusteringen. FCPX hade varit mitt förslag du inte nämnt "gratis" som önskemål.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-12-20 23:04
Ursprungligen av reboot81:

3.195,00 kr efter senaste prisjusteringen. FCPX hade varit mitt förslag du inte nämnt "gratis" som önskemål.

Tack för uppdateringen, tycker fortfarande det är värt pengarna.

Premiere Elements kanske. Mycket för pengarna, särskilt nu i jultider

http://www.adobe.com/se/products/premiere-ele...

Överlägset är resolve från blackmagic. Till en början ett gradingverktyg men som har slängt på redigeringsfunktioner varje version de har byggt. Idag klarar det en kortfilm+ om man inte skall göra något unikt. Finns två versioner. En vanlig, gratis version som har det mesta. Och en köp del. Den har större förmåga att arbeta i grupp, dvs att man är tre fyra stycken som sitter och arbetar med samma projekt samtidigt samt använder den alla processorer bättre och kan hantera 3D men det kanske man kan vara ute.
Ljuddelen är lite svag egentligen för dagens mått.

MPEG Streamclip är överlägset att konventera filer. Dock klarar den inte AVCHD formatet av någon trist anledning. Styrkan med mjukvaran är att den arbetar med alla proffsfilformat du har importera (Apple prores, dng, Avid DNX med flera samt gör batch konverteringar dvs alla filer samtidigt) Lycka till.

Senast redigerat 2015-12-24 12:26

Resolve på MAS finns som gratis med det mesta och en köp för 5000+ för den som vill ha allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-24 09:34

Beror på vad du ser för begränsningar i IMovie. Senaste versionerna påminner mer om en lättversion av FCPX.
iMovie projekten går att importera direkt i FCPX.
FCPX finns i 30 dagars testversion. Prova den, du kan köra dina iMovie projekt direkt i den (glöm inte att göra en kopia först) så får du se om det är det du saknar.
Men kolla iMovie ordentligt, det finns green screen bland annat, men det har du nog redan koll på.

Om man ska lägga sina kronor på något och inte gillar "att bygga allt själv", välj FCPX, som har mängder med "plugins" för bättre greenscreen, titelmallar, etc. och för billig penging lägga till Motion, för "motion tracking" och annat sånt skoj, mycket mallar där också.

Adobe: premier, after effects har jag ingen erfarenhet av men de har säker som FCPX massor med plugins och mallar, antagligen fler då de lever på fler plattformar än bara OSX.

2. Handbracke

Tack, alla! Ska kika på de olika förslagen.

Jag betraktar Premiere Elements som ett slags iMovie...typ...och iMovie finns ju redan i en Mac.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Premiere Elements kanske. Mycket för pengarna, särskilt nu i jultider

http://www.adobe.com/se/products/premiere-ele...

Alla jag mött genom livet som vill börja pula med video hamnar ändå rätt snabbt med FCPX/PremierePro/Avid - det är nog lika bra att slå till på ett riktigt verktyg från början...och då rekomenderar jag givetvis FCPX av anledningar jag inte orkar dra en gång till i mitt liv.
FCPX finns som trial.

Senast redigerat 2015-12-25 18:36
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2015-12-30 22:52
Ursprungligen av reboot81:

3.195,00 kr efter senaste prisjusteringen. FCPX hade varit mitt förslag du inte nämnt "gratis" som önskemål.

Nyårspresent till mig själv - check, FCP X inhandlat, happy!

1
Bevaka tråden