Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Massformatera celler i Excel

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag ett knivigt bekymmer.
Jag ska inventera firmans lager och får ut en lagerlista i Excel-format ur programmet. Men jag litar inte på det totala värdet som systemet spottar ut utan vill kontrollräkna.
Jag får ut inköpspris på artiklarna i SEK/EUR och antal. Problemet är bara att cellerna är textformaterade, t ixx "135 EUR". Det går ju inta att göra en formel som räknar ett textvärde. Sålunda måste dessa cellerna konverteras till antingen nummer eller valuta. Problemet är att det är omväxlande SEK och EUR i cellerna och jag vill inte sitta och behöva knappa manuellt i 700 olika celler.
Så, finns det något klurigt sätt att få Excel att söka genom en kolumn efter vissa kriterier, t ex om cellerna innehåller texten "EUR" och i så fall få programmet att fimpa textelementet i cellen och bara ta numeriska värden, samt formatera om cellen till valuta eller tal?

Flitrera ut EUR till en egen tabell (eller gör det direkt i samma), gör om till valutafält (sök/ersätt " EUR" med ingenting och sen formatera till valutafält), gör likadant med SEK. Slå ihop om du gjorde separata tabeller annars klart.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-12-22 10:10
Ursprungligen av pmarriott:

Nu har jag ett knivigt bekymmer.
Jag ska inventera firmans lager och får ut en lagerlista i Excel-format ur programmet. Men jag litar inte på det totala värdet som systemet spottar ut utan vill kontrollräkna.

Varför litar du inte på det, system brukar räkna rätt människor brukar räkna fel. Visst system är gjorda av människor, så om du inte litar på den som byggde systemet så kanske det kunde vara bra.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag får ut inköpspris på artiklarna i SEK/EUR och antal. Problemet är bara att cellerna är textformaterade, t ixx "135 EUR". Det går ju inta att göra en formel som räknar ett textvärde.

Visst kan du det. Nu har jag inte din excel här, men om det du skrev ovan är på det viset värdet är lagrat skulle jag skriva en formel som denna, jag använder a1 som cell address då jag inte vet exakt hur din excel ser ut.
=value(left(A1;len(A1)-4))
dena formel dumpar de 4 sista teknen i cellen, t.ex. "135 EUR" blir "135" och på det kör vi formeln för att plocka värdet ut ur texten.

Var dock försiktig med decimaler, du kan hamna och konvertera decimal teknen innan samt eventuella tecken för 1000 tal.

Ursprungligen av pmarriott:

Sålunda måste dessa cellerna konverteras till antingen nummer eller valuta. Problemet är att det är omväxlande SEK och EUR i cellerna och jag vill inte sitta och behöva knappa manuellt i 700 olika celler.
Så, finns det något klurigt sätt att få Excel att söka genom en kolumn efter vissa kriterier, t ex om cellerna innehåller texten "EUR" och i så fall få programmet att fimpa textelementet i cellen och bara ta numeriska värden, samt formatera om cellen till valuta eller tal?

Det är bättre att du skapare en egen kolumn med dessa uträkningar, se exempel ovan. Du kunde även plocka ut SEK eller EUR till en egen kolumn.

Då kan du göra en sumif:
=sumif(kolumn med valutor; valutan typen du vill summera; kolumnen med värdet)

Edit:
När man svarar ser man ju inte skrämdumparna så glömde den biten.
Är du säker på att de är textformaterade?

Tack för svar! Sök/ersätt är nog ett simpelt sätt att få bort texten, tänkte inte på det.
Jag litar inte på det eftersom det var misstänkt högt, plus att jag inte är säker på vilken valutakurs systemet använder. Jag kan nämligen inte själv ange kursen. Alltså, jag behöver kunna kontrollräkna.
Och jo, jag är säker på att de är formaterade som text, men det ordnar vi ju med sök/ersätt.

1
Bevaka tråden