Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har det hänt? Har jag installerat virus för första gången?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har använt Mac i 16 år men aldrig märkt av några virus, men vad är detta? Jag letade efter OpenOffice och fick uppenbarligen fatt i något annat. Plötsligt har jag råkat installera virtualBox. Jaha!? Och MacKeeper. Jaha1? Och sökmotorn byts från Google till Yahoosearch.
Men något OpenOffice finns inte. Vad skall jag göra?

Fredrik

Nej, du har inte fått något virus, däremot har du laddat ner och installerat skräp.

Läs http://www.thesafemac.com/arg/

Ladda ner och kör AdwareMedic, http://www.adwaremedic.com/
Ta bort MacKeeper, http://www.macworld.com/article/2861435/how-t...

OpenOffice laddar du ner från deras hemsida, ingen annanstans.
https://www.openoffice.org/download/

Tack för hjälpen! men detta Mackeeper...har man någon nytt av det? Programmet säger att jag har en massa skräpfiler i datorn, men jag ser inget om vilka filer det är, så jag blir inte så sugen på at låta det fortsätta.

mvh/Fredrik

  • Medlem
  • 2015-06-13 07:45
Ursprungligen av fcerha:

Tack för hjälpen! men detta Mackeeper...har man någon nytt av det?

Nej. MacKeeper är inte alls seriöst.

MacKeeper är dynga som inte gör annat än livet surt. Ut med möget.

Jag Är inte helt säker på att TS har installerat MacKeeper. Det handlar nog snarare om någon slags adware som poppar upp och vill få en att tro att MacKeeper behövs.

Senast redigerat 2015-06-13 10:38
Ursprungligen av fcerha:

Jag har använt Mac i 16 år men aldrig märkt av några virus, men vad är detta? Jag letade efter OpenOffice och fick uppenbarligen fatt i något annat. Plötsligt har jag råkat installera virtualBox. Jaha!? Och MacKeeper. Jaha1? Och sökmotorn byts från Google till Yahoosearch.
Men något OpenOffice finns inte. Vad skall jag göra?
Fredrik

Installera alltid programvara från deras ordinarie källa. I detta fall från http://openoffice.org/. Undantaget är väl det som du kan hitta i Mac App Store då det i huvudsak är pålitligt och inte innehåller dynga.

Även MacUpdate är säkert då de aldrig lägger till någon extra mal-/ad-/spyware utan bara länkar till utvecklarens egen nedladdning. Du behöver _inte_ använda eller betala för deras MacUpdate Desktop. Det är inget fel på den appen - tvärtom är den riktigt bekväm - men det är inget krav att använda den.

Däremot skall man hålla armslängds avstånd till Cnet (Download.com) som knör in en massa mög tillsammans med den app du vill ladda hem.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-06-14 19:46

Sourceforge har också börjat lägga till skräp i nedladdningarna.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-06-15 15:47
Ursprungligen av Mija:

Sourceforge har också börjat lägga till skräp i nedladdningarna.

SourceForge har fått sin sista nerladdning från mig.
https://notepad-plus-plus.org/news/notepad-pl...

Tack för alla tips! Har nu äntligen fått tummen ur och tagit bort MacKeeper.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-12-17 09:02
Ursprungligen av fcerha:

Tack för alla tips! Har nu äntligen fått tummen ur och tagit bort MacKeeper.

Det här kan låta lite elakt, men jag menar det inte så, jag är nyfiken.

Hur tänker ni ( du och andra som gör på samma sätt ) när ni inte söker er till original leverantören för att ladda ner ett program?
Vad är det, okunskap, vana att plocka ner från dylika ställen som piratebay, lätja eller något annat?

Jag menar det är så enkelt att hålla sin dator ren, genom att inte ladda ner från tredjepart, på det viset minskar man sina risker till nästan 0. Ok visst man kan även ladda ner mackeeper från original leverantören, så en lite risk finns ju kvar, men varför skulle man det?

Själv litar jag inte på tredjepart, inte ens cnet, som hela windows världen verkar använda sig av.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-17 10:25

Många vet inte ens vad tredjepart betyder, ännu mindre att man bör gå till originalsajten. Är det samma namn på programmet, så är det samma program...

  • Medlem
  • International user
  • 2015-12-17 10:40
Ursprungligen av kenjon:

Många vet inte ens vad tredjepart betyder, ännu mindre att man bör gå till originalsajten. Är det samma namn på programmet, så är det samma program...

Nåja, men jag är ute efter att förstå tankemönstret, man behöver ju inte känna till ordens betydelse för att förstå situationen och riskerna.

Ursprungligen av juanito:

...man behöver ju inte känna till ordens betydelse för att förstå situationen och riskerna.

Jo, i just det exemplet så behöver man det. Känner man inte till det ordet (eller snarare begreppet), så förstår man inte skillnaden mellan att ladda ner hos tillverkaren eller hos tredjepart, och då förstår man ju inte situationen, och då kan man rimligtvis inte heller förstå risken.

Senast redigerat 2015-12-17 12:20
  • Medlem
  • International user
  • 2015-12-17 11:04
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, i just det exemplet så behöver man det. Känner man inte till det ordet, så förstår man inte skillnaden mellan att ladda ner hos tillverkaren eller hos tredjepart, och då förstår man ju inte situationen, och då kan man inte heller förstå risken.

Nu tar diskussionen en annan vändning.
Men om du har rätt skulle det innebära att ett barn inte kunde skilja mellan sina föräldrar och andra människor innan det förstod ordet förälder/pappa/mamma.
Språkkunskaper är inte ett hinder för att förstå sammanhan.

Ursprungligen av juanito:

Men om du har rätt skulle det innebära att ett barn inte kunde skilja mellan sina föräldrar och andra människor innan det förstod ordet förälder/pappa/mamma.
Språkkunskaper är inte ett hinder för att förstå sammanhan.

Jösses. Det är inte jämförbart.

Om man söker ett visst program, och hittar det hos t.ex Cnet, och laddar ner det därifrån, och man inte känner till konceptet "tredjepart", så kan man inte förstå att det är en risk jämfört med att ladda ner hos tillverkaren.

För att kunna förstå risken så måste man veta att det är skillnad på varifrån man hämtar programmet. Många är inte medvetna om att det är skillnad. Man hittar programmet, och laddar ner det. Punkt.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-12-17 12:01
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jösses. Det är inte jämförbart.

Om man söker ett visst program, och hittar det hos t.ex Cnet, och laddar ner det därifrån, och man inte känner till konceptet "tredjepart", så kan man inte förstå att det är en risk jämfört med att ladda ner hos tillverkaren.

För att kunna förstå risken så måste man veta att det är skillnad på varifrån man hämtar programmet. Många är inte medvetna om att det är skillnad. Man hittar programmet, och laddar ner det. Punkt.

Klart att det är jämförbart, även barn kan förstå risken med att lita på fel personer. Men ja folk kanske inte tänker på det viset, men det är det jag har svårt att förstå eftersom för mig är det en del av ryggmärgen att tänka så.

Ursprungligen av juanito:

Klart att det är jämförbart, även barn kan förstå risken med att lita på fel personer...

Nej, det är inte jämförbart. Om man inte vet att det finns personer som är "fel", så kan man inte heller skilja på "rätt" och "fel" personer.

Och i det aktuella exemplet så förstår man kanske inte ens att det är två olika personer (=nedladdningskällor).

Man hittar programmet och laddar ner det. Att det kan vara olika källor, som kan göra olika saker med programmet före leverans, har man inte en aning om.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-17 12:11

Jag tror det är en STOR skillnad mellan oss som tänker så, och som huserar på tekniska forum som t ex detta, och den "vanliga" allmänheten/användaren. De ser fortfarande en smartphone som en telefon, låt vara att man kan köra appar i den, men ändå.... Man ringer med den och det är kul att kunna göra andra saker med hjälp av appar, men förståelsen bakom....

  • Medlem
  • International user
  • 2015-12-17 15:38
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det är inte jämförbart. Om man inte vet att det finns personer som är "fel", så kan man inte heller skilja på "rätt" och "fel" personer.

Ja det är en helt annan sak än att veta vad ordet tredjepart betyder.
Det vore roligt att få ett svar från en som vet hur de själva tänker, än från de som tror sig veta hur andra tänker.

Ursprungligen av juanito:

Ja det är en helt annan sak än att veta vad ordet tredjepart betyder.
Det vore roligt att få ett svar från en som vet hur de själva tänker, än från de som tror sig veta hur andra tänker.

Hur ska någon veta hur denne tänker om något man inte känner till?
Diskussionen är tämligen onödig imho.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-12-17 17:22
Ursprungligen av Anderlind:

Hur ska någon veta hur denne tänker om något man inte känner till?
Diskussionen är tämligen onödig imho.

Kanske denne kan svara själv?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-18 23:07

"Denne" är inte på forum som dessa

  • Medlem
  • International user
  • 2015-12-19 10:04
Ursprungligen av kenjon:

"Denne" är inte på forum som dessa

Inte, jag frågade just denne och ingen annan.

1
Bevaka tråden