Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Surrande ljud iMac 2015

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-12-14 21:39

Halloj!

Blev precis medlem här för att höra med er som kör senaste iMac med 5k displayen... Har ni upplevt ett surrande ljud från hårddisken? Ska min dator låta även när den inte jobbar? Har googlat massor och pratat med applesupporten... Verkar inte få något vettigt svar...

/ wogge

  • Medlem
  • 2015-12-14 22:49

Vilken modell är det du har? Har den Fusionsdrive eller bara en mekanisk disk?
Din dator kan jobba även om det inte händer något speciellt på skärmen. Den kan tex indexera, flytta filer, uppdatera program mm. Hur låter hårddisken? En mekanisk hårddisk ger alltid ifrån sig ett svagt ljud som kan uppfattas som surrande/skrapande. Men det behöver inte betyda att det är något fel på hårddisken. Eftersom vi inte vet hur datorn låter är det svårt/omöjligt att säga om det kan vara något fel på maskinen. Men ett tips kan vara att göra en backup av maskinen för att vara på den säkra sidan. Time Machine är ett utmärkt program för detta.

Sedan är det ju som så att en mekanisk hårddisk snurrar även om du inte gör något speciellt med datorn. Jag tror du kan vara lugn.

Jag har senaste med fusiondrive, inget surr.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-12-15 00:23

Vad är surr för dig? Vad har du för Mac-referenser, dvs vilka andra datorer jämför du med?
Hur vet du att det kommer från hårddisken, och inte nätaggregatet?

  • Medlem
  • 2015-12-15 10:09

Hallå,

Tack för era svar! Det är mer som att skivan skulle ta emot på ett ställe. Tänk er en skivbrons som hela tiden ligger emot på ett ställe.

Jag kör ju FusioDrive. Har tidigare erfarenheter från min MBP 2011 som jag uppgraderat till SSD samt en MBP 2015 som jag kör på jobbet. Jag vet att jag inte kan jämföra en mekanisk disk med SSD men jag tycker inte datorn borde låta från disken om den inte jobbar. Jag har sett över processer, kör diskkontroll etc. Indikerar inte på fel.

Ska gå ner till Apple idag och lyssna på deras iMacar och jämföra...

/ wogge

Fusionsdrive är ju både SSD och HDD, men att den skulle låta verkar otroligt, mer troligt att det är fläkten eller nätagget.

  • Medlem
  • 2015-12-15 10:37
Ursprungligen av CekariYH:

Fusionsdrive är ju både SSD och HDD, men att den skulle låta verkar otroligt, mer troligt att det är fläkten eller nätagget.

Vart sitter nätagget? Fläkten är det inte

Nånstans i iMacen, kolla på iFixit: https://www.ifixit.com/Search?query=imac

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-15 12:07

Låter det som en skrapande skivbroms är det troligen ett lager, i hårddisken eller fläkten.

  • Medlem
  • 2015-12-15 12:52

japp var precis nere o lyssnade på en likadan, inget ljud alls.

  • Medlem
  • 2015-12-15 12:52

har apple doa?

Om datorn är helt ny är fenomenet inget nytt. Jag hade samma sak i min iMac 2014. Tog ner den till en Apple premium butik och fick konstaterat att det var mer vanligt än Apple själva ville erkänna. Det är en fläkt som sitter nere till vänster som skramlar/surrar. Detta slutar efter ett tag, men det känns verkligen inte som en premiumdator om den ska levereras med undermåliga fläktar...

Jag fick min fläkt utbytt och ljudet försvann direkt.

  • Medlem
  • 2015-12-15 13:19

Det känns sjukt att punga upp nästan 22.000kr för en dator och en fläkt som låter. I mina ögon ska datorn bytas ut över disk. Finns det någon som gör så?

/ Wogge

  • Medlem
  • 2015-12-15 13:50

Hittade denna tråd, måste vara nå liknande...

http://www.99mac.se/forum/t/306376-tickande-l...

Ursprungligen av wogge:

Det känns sjukt att punga upp nästan 22.000kr för en dator och en fläkt som låter. I mina ögon ska datorn bytas ut över disk. Finns det någon som gör så?

/ Wogge

Vi har en Premium butik här i Helsingborg där det kan åtgärdas samma dag man kommer in med den, men jag har ingen koll på andra butiker. Macoteket vet jag kan utföra samma service och finns lite varstans.

  • Medlem
  • 2015-12-15 14:21
Ursprungligen av Segas:

Vi har en Premium butik här i Helsingborg där det kan åtgärdas samma dag man kommer in med den, men jag har ingen koll på andra butiker. Macoteket vet jag kan utföra samma service och finns lite varstans.

Låter riktigt gött! Bor dock i Sthlm, är inte det samma som Digital Inn?

Ursprungligen av wogge:

...är inte det samma som Digital Inn?

https://locate.apple.com/se/sv/service/?pt=4&...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-15 15:22

Inte så långt till AppleStore i Täby (allt är relativt....).

Ursprungligen av wogge:

Låter riktigt gött! Bor dock i Sthlm, är inte det samma som Digital Inn?

Det framgår att vara en auktoriserad butik så det ska vara samma som Jansson Data här i Helsingborg.

http://www.digitalinn.se/privat/tjanster/serv...

  • Medlem
  • 2015-12-15 20:01

Hallå hallå,

Återställde datorn och traskade ner till giganten. De öppnade inte ens kartongen för att se att det var något däri... Byttes över disk. Håller på och återskapar min TimeMachine nu så får vi se sen hur den låter när den inte jobbar... So far so good. Länge leve ELGIGANTEN!

Ursprungligen av wogge:

Hallå hallå,

Återställde datorn och traskade ner till giganten. De öppnade inte ens kartongen för att se att det var något däri... Byttes över disk. Håller på och återskapar min TimeMachine nu så får vi se sen hur den låter när den inte jobbar... So far so good. Länge leve ELGIGANTEN!

Säga vad man vill om elgigantens säljare som jag inte ger så mycket för, men deras policy för öppet köp och lämna tillbaka prylar borde fler i branschen titta på. Har aldrig haft problem heller med öppnade paket eller annat som andra butiker kan tjafsa om.

  • Medlem
  • 2015-12-15 21:02
Ursprungligen av lilledanne:

Säga vad man vill om elgigantens säljare som jag inte ger så mycket för, men deras policy för öppet köp och lämna tillbaka prylar borde fler i branschen titta på. Har aldrig haft problem heller med öppnade paket eller annat som andra butiker kan tjafsa om.

Det är faktiskt riktigt bra! Jag vet själv, jobbade tidigare på TPH, där hade vi sjukt svårt att ta tillbaka en vara. Det blev en kostnad för vår butik vilket påverkade oss såklart... Tror Elgiganten kör stenhårt med sitt koncept, "säljer som återanvänt" för någon tusenlapp billigare..

Sjukt bra många tummar upp!

  • Medlem
  • 2015-12-15 21:11

OCH! Nu hör jag att det mystiska ljudet är borta, länge leve apple!

1
Bevaka tråden