Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Care, är det värt det?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte köpa en iPhone 6S Plus inom kort. Jag har funderat lite på det här med försäkring mm. Kortfattat - är det en bra idé att skaffa Apple Care+ för telefonen, eller är det pengar i sjön?

Vad jag förstått är självrisken 850:- för en Iphone 6S Plus om jag minns rätt, och med två "lagningar" på bank kan det säkert vara något man utnyttjar iaf en gång under tiden man har telefonen. Däremot om man räknar kostnaden för AC + självrisken så är man ändå uppe i ungefär vad det kostar att t ex byta display eller liknande "högriskdelar". Dessutom täcker väl hemförsäkringen en hel del som AC täcker. AC täcker inte heller stöld vad jag förstått, vilket man får via hemförsäkringen.

Så vad tycker ni, är det värt att skaffa Apple Care, eller är det lika bra att skippa det?

Beror väl på hur "mycke" otur man har (läs: hur klantig man är)

Dyra uteprylar är kan det nog vara värt det.

Upp till var och en om man tycker det är värt det. Själv köper jag aldrig till extraförsäkringar på prylar. Har ju en hemförsäkring.

Har inte heller otur iofs.

Jag har fått ut 1 ny iPod 3G (dåligt batteri) och nya lurar till en annan pod när jag fortfarande köpte Apple care. Men numera lägre jag pengarna i en burk och "självförsäkarar". Mina erfarenheter. Håller grejerna tills garantin går ut brukar de hålla länge.

Tänk på vad den är värd något år efter att grantin gått ut, och välj själv om det är värt att riskera. Jämför alltså inte nypriset med priset på Apple Care för då ser det väldigt bra ut.

Som jag fattat Apple Care så kan man teckna det så länge som garantin gäller. Så om man inte är en superklantig person så kan man ju vänta till månad 11 med att teckna Apple Care.

Ursprungligen av JoelBurman:

Som jag fattat Apple Care så kan man teckna det så länge som garantin gäller. Så om man inte är en superklantig person så kan man ju vänta till månad 11 med att teckna Apple Care.

AppleCare för iPhone/iPad/Watch/TV måste tecknas inom 60 dagar efter inköp.

Ah, den enda produkten jag ev. skulle köpa med Apple Care är rMBP pga. rädsla för minne/ssd haveri.

Ursprungligen av JoelBurman:

Som jag fattat Apple Care så kan man teckna det så länge som garantin gäller. Så om man inte är en superklantig person så kan man ju vänta till månad 11 med att teckna Apple Care.

Oavsett när du tecknar det blir det samma slutdatum.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-12-12 10:55

Nej, för iphone är det 60 dagar efter köp som gäller, inte ett år.
Jag övervägde att köpa det till min 6S+, men det får räcka med hemförsäkring och garanti.

Ursprungligen av Json_81:

Nej, för iphone är det 60 dagar efter köp som gäller, inte ett år.
Jag övervägde att köpa det till min 6S+, men det får räcka med hemförsäkring och garanti.

Antar att du svarade på mitt inlägg. Slutdatum menar jag det datum som är sista dag Apple care gäller, vilket är 2 år efter att garantin går ut, oavsett när Apple care tecknas. Det stämmer säkert att man måste teckna AC inom 60 dagar för telefoner jämfört med datorer.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-12-12 13:10
Ursprungligen av hummel:

Antar att du svarade på mitt inlägg. Slutdatum menar jag det datum som är sista dag Apple care gäller, vilket är 2 år efter att garantin går ut, oavsett när Apple care tecknas. Det stämmer säkert att man måste teckna AC inom 60 dagar för telefoner jämfört med datorer.

Det var rätt allmänt, missade att det redan nämnts i tråden.
Viktigt att veta att det inte är samma villkor för olika produkter dock.
Och som du säger att det inte förlänger garantin.

Ok, tack för input allihop :). iPhonen har just köpts in, skippade AC för tillfället iaf. Som sagt känns det som att man kommer långt på garanti + hemförsäkring. Nu är det visserligen min tjej som ska ha den, som är extremt klantig med sina prylar, så lite nervös blir man ;). Men å andra sidan kostar t ex displaybyte o dyl ungefär lika mycket som AC + självrisk ändå, så även om det skulle hända något tror jag att det går ganska på ett ut. Vi får väl se om man får ångra sig!

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2015-12-15 20:52

Om man nu tar de pengarna som Apple care kostar (ingen aning hur mycket) köper till en allrisk på hemförsäkringen. Sedan lägger man någon tjuga till på ett tillägg som sänker självrisken till 50%. Då har man täckt in allt i bostaden, inte bara en enstaka Appleprodukt utan rubbet.
Visst, självrisken blir ändå runt 700kr. Men det är värt det...
Så skippa apple Care, det är inget att ha, inte andra specifika hemelektronikförsäkringar heller, för den delen

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-12-15 21:00

Det är väl så med alla försäkringar, man betalar för något som man egentligen hoppas att man inte ska behöva.
Att en försäkring "lönar sej", då är man nog helt fel ute

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2015-12-15 23:57

En sak man måste begripa är att det är ju bättre att försäkra många saker (via hemförsäkringen) än enbart en sak (AC) när kostnaderna är som de är och självrisken på hemförsäkringen t.o.m. är lägre...

  • Medlem
  • 2016-01-18 19:45

Finns ju fler fördelar.
Bl.a. Så gäller din garanti m.m med AppleCare i hela världen.

Om du är på semester efter ditt 1års garanti så lycka till att hävda konsumentköpslagen i ett annat land.

Utbyte av tex laddare m.m utan strul direkt över disk osv är det också med Apple care.

Så det lönar sig om oturen är framme.

P.s de är ca halva priset med studentrabatt på Apple.se

1
Bevaka tråden