Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mallproblem i Indesign

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-08 14:07

Hej!

Jag har gjort mallar till en kund som har problem med att objekt från mallsidan flyttar på sig när hon paginerar om sidorna så att en högersida blir en vänstersida och vice versa.
Det är en vinjett, en balk och en paginering som flyttar ut 5mm. Om man lägger ett nytt objekt på mallsidan så ligger det kvar, men det fungerar inte att göra en ny balk i stället för den gamla. Jag har inte alls det här problemet i mallen så det är jättesvårt att lösa. Hon har en äldre version av Indesign än mig, kan det vara i den konverteringen något gått fel?
Är det någon som känner igen det här problemet?

/Sofia

Har hon låst upp mallsidesobjektet på dokumentsidan? I så fall är det helt korrekt att det ligger kvar på sin ursprungliga plats

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-08 15:18
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Har hon låst upp mallsidesobjektet på dokumentsidan? I så fall är det helt korrekt att det ligger kvar på sin ursprungliga plats

Nej det har hon inte. De ligger på mallsidan, men flyttar 5mm när hon paginerar om.

Är det textbundna/förankrade objekt? Är mallsidan dubbelsidig, precis som dokumentet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-09 13:44

Nej, det är en balk, som bara är en stor färgad ruta som ligger i ytterkant och så är det två textblock. Mallsidan är dubbelsidig. Balken byter ju sida, till ytterkanten, men hoppar ut 5mm. Jättekonstigt.

Om jag nu förstår din beskrivning korrekt så låter det onekligen lite konstigt. Det enda råd jag kan ge är att först exportera till IDML, sedan öppna, ta bort balken, rita dit en ny likadan och sedan exportera till IDML igen, utifall att det skulle vara någon typ av dokumentskada, men du säger ju att hon provat att rita dit en ny och att det ändå inte funkar.

En viktig fråga, har du sett det här med egna ögon hos din kund, eller har du enbart hennes beskrivning att gå på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-12-09 14:39

Tack jag ska testa det. Jag har tyvärr bara hennes beskrivning att gå på, men om jag inte får det att funka på distans så får jag åka dit och ta en titt.

1
Bevaka tråden