Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var kan jag ladda ner tidigare OS?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en gammal mini med OS 10.6.8 och 1.25 gb ram. Kan alltså inte köra senaste OS som kräver minst 2 gb.
Har letat på app store men hittar bara senaste versionen men förstår av tidigare inlägg på forumet att det går att
ladda ner tidigare versioner t ex Mavericks, men var?

Med bara 1,25 GB minne är det nog läge att stanna på 10.6.

Alla versioner efter 10.6 har 2 GB i sina systemkrav.

Det går att köra 10.7 med 1 GB minne. Jag har provat på en Mac Mini. Men det är inte så kul. Det blir väldigt långsamt.

Vilken Mac Mini-modell är det? Det är kanske värt att kosta på den några hundralappar i mer minne?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken Mac Mini-modell är det? Det är kanske värt att kosta på den några hundralappar i mer minne?

Det är en mini1.1, den där som man måste bryta sig in i. Kan inte göra det själv och då blir det dyrt. Anledningen är att Bluetooth
lägger av då och då så tangentbordet inte funkar. Får försöka installera om det program jag har men hur gör jag med alla uppdateringar?

Ursprungligen av falken:

...Får försöka installera om det program jag har men hur gör jag med alla uppdateringar?

Vilket program? Menar du OS X, så är det ett operativsystem, inte ett program.

Vilka uppdateringar? Om du menar till operativsystemet, så är det bara att köra Programuppdatering några gånger, efter att du har installerat om OS X, tills du har fått in alla tillgängliga uppdateringar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilket program? Menar du OS X, så är det ett operativsystem, inte ett program.

Vilka uppdateringar? Om du menar till operativsystemet, så är det bara att köra Programuppdatering några gånger, efter att du har installerat om OS X, tills du har fått in alla tillgängliga uppdateringar.

Ja jag menar OSX. OK ska pröva att installera om. Tack för hjälpen!

Ursprungligen av falken:

Det är en mini1.1, den där som man måste bryta sig in i. Kan inte göra det själv och då blir det dyrt. Anledningen är att Bluetooth
lägger av då och då så tangentbordet inte funkar. Får försöka installera om det program jag har men hur gör jag med alla uppdateringar?

Om det är en Mac mini 1,1, dvs en Late 2006, så är 10.6.8 det nyaste du kan köra på den datorn, oavsett RAM.

Jag stötte på ett märkligt fenomen som inte ens Apple's support kunde förklara. Det gällde en äldre iMac som jag med tiden uppdaterat till nyare- och nyare OS-version, till sist blev det segare än sirap. Använde CMD+R under boot och röjde allt vad partitioner hette och därefter valde att hämta installationsmedia från "nätet".

Då installerades Lion, som var datorns original-OS.

Skitskumt, men det kanske kan vara värt att prova?

Ursprungligen av Segas:

...Använde CMD+R under boot och röjde allt vad partitioner hette och därefter valde att hämta installationsmedia från "nätet". Då installerades Lion, som var datorns original-OS...

Recovery (Cmd-R) funkar bara på 10.7 och uppåt. Den här datorn kör 10.6.

Och original-OS i det här fallet är 10.4.

Senast redigerat 2015-12-09 07:12
Ursprungligen av Segas:

Jag stötte på ett märkligt fenomen som inte ens Apple's support kunde förklara. Det gällde en äldre iMac som jag med tiden uppdaterat till nyare- och nyare OS-version, till sist blev det segare än sirap. Använde CMD+R under boot och röjde allt vad partitioner hette och därefter valde att hämta installationsmedia från "nätet".

Då installerades Lion, som var datorns original-OS.

Skitskumt, men det kanske kan vara värt att prova?

Förklaringen är nog att vid Internet Recovery så installeras den version av OS X som datorn levererades med. Det borde Apple Support ha känt till, tycker man.

Ursprungligen av Capeman:

Om det är en Mac mini 1,1, dvs en Late 2006, så är 10.6.8 det nyaste du kan köra på den datorn, oavsett RAM.

Tack det var ju bra så slipper jag fundera på det. Nu har jag letat fram DVD:n med Snöleoparden men eftersom det bara är Blåtanden som strular undrar jag om det finns något smidigare sätt att laga tanden på än att installera om hela OS. Har tittat på Bluetooth hemsida men hittade inget lämpligt där. Går det att bara installera om Blåtandsfunktionen?

Ursprungligen av falken:

...Går det att bara installera om Blåtandsfunktionen?

I teorin skulle det kanske vara möjligt.

Men i praktiken - nej.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

I teorin skulle det kanske vara möjligt.

Men i praktiken - nej.

Tack för hjälpen, Jesper!
Falken

1
Bevaka tråden